Braindump Try for free

Comprehensive Overview of Ecological Studies and Concepts

22 يونيو 2026 · Shared with Braindump

الملخص:
- Discussion on ecological study methods: fieldwork, controlled environment studies, and lab modeling, with examples such as fish tanks.
- Explanation of biological organization levels, from individual organisms to ecosystems, defining 'community' and 'population' types with relevant examples.
- Overview of abiotic factors such as sunlight, heat, humidity, and nutrients, and their impacts on living organisms.
- Importance of ecological balances and cycles, including carbon and water cycles, and implications of human interference.
- Insights into organism interactions, including competition, predation, and symbiotic relationships.

المحتوى:
السلام عليكم جميعا إن شاء الله نتكلم على نقاط مهمة يا ريت الكل يسمع بالنسبة للجزء الثاني في مقرر دراسات دقيقة تقريبا تقريبا 25 نهاية الكتاب نركز في أول صفحة تقريبا أو صفحتين على طرق دراسة علم البيئة وأولا هو علم البيئة ده علم عملي مش نظري ثانيا عندي 3 طرق لدراسة علم البيئة أسهلهم هو العمل الميداني اللي فيه ملاحظات في بيئته الطبيعية ومجرد إننا بدون ملاحظاتي على سلوكياته في بيئته تاني حاجة الطريقة الثانية طبعا وأول طريقة هي أبسطهم اللي عارفين إن العمل الميداني هي أبسط طرق دراسة علم البيئة تاني طريقة إن أنا بدرس الكائن في بيئته لكن بتحكم في بعض الظروف المحيطة بيه وده من ملاحظاتي برضه بيتحرك إزاي بيكل إزاي سلوكه إزاي تالت طريقة إن أنا أعمل نموذج في المعمل لبيئة صغيرة للحيوان زي حوض السمك مثلا بس أنا البيئة دي بتحكم في كل حاجة حواليني إيه حوالين الكائن الحيوي فدول 3 مناهج لدراسة علم البيئة نبقى عارفين إن أنا عندي حاجة اسمها المستويات التنظيم الحياتي لما أجي أقولك مين هو أبسط مستوى في مستويات التنظيم الحياتي اللي بيهتم بها علم البيئة فهو هيكون الكائن الحي سؤال ممكن يجي أكم مين هو أعقدها؟ فيبقى الغلاف الحيوي أو النظام البيئي اللي هو الإيكو سيستم لازم تبقى عارف حاجة مهمة جدا جدا وهي تعريف المجتمع وتعريف العشيرة تعريف المجتمع تعريف العشيرة هي مجموعة من أفراد من نفس النوع وفي شرط مهم جدا جدا إن هم يكونوا عايشين في نفس الظروف البيئية مثال مجموعة من السمك عايشة في بحيرة معينة تتعرض لنفس الظروف الحرارة والهواء والرياح والمطر أفراد من نفس النوع سمك مع بعضه سمك بولفي مع بعضه ما ممكن يكون فيه أكتر من نوع من السمك في البحيرة يبقى أفراد من نفس النوع أفراد من نفس النوع بيعيشوا في نفس الظروف البيئية دي بالنسبة لمصطلح العشيرة مصطلح مجتمع هي مجموعة من العشائر يعني مثلا عشيرة البط، عشيرة السمك، عشيرة القروض، عشيرة الجمال، عشيرة مش عارفة القروض كذا عشيرة مع بعضه بس شرط واحد برضه إن هم يكونوا عايشين في نفس الظروف أو تحت الظروف المناخية في عايشين في ظروف مناخية واحدة يبقى المجتمع مكو من العشائر عايشة مع بعضها في ظروف مناخية واحدة أو في نفس المكان أو يتعرضوا لنفس الظروف المناخية أو يتعرضوا لنفس الظروف في نفس البيئة العشيرة هي أفراد من نوع مجموعة من أفراد من نوع واحد مهمة جدا الحتة دي ولازم شرط إن هم يكونوا عايشين في نفس الظروف المناخية أو في نفس المكان اللي هم متواجدين فيه دول الحاجتين الفرق ما بين العشيرة لازم يكون عارفينهم كويس جدا جدا بالنسبة لي لما أجي أقولك أي نظام بيئي بيتكون من مكونات حية ومكونات غير حية نبقى عارفين يعني إيه مكونات غير حية مكونات غير حية كل ما يحيط بنا مافوش روح زي الضوء الشمس التربة الهواء المغذيات اللي موجودة في التربة الرطوبة الحرارة دي كلها عبارة عن مكونات غير حية مكونات الحية اللي هي الحيوانات وأي كائن حي حواليك دي مكونات الحية سواء كان نبات سواء كان بكتيريا سواء كان فطريات سواء كان بن آدمين عشيرة بن آدمين هو الإنسان أيا كان أيا حاجة فيها روح تمام تاني المكونات الغير حية احنا أخدنا منها حاجات كتير جدا جدا زي مثلا أهمها الضوء مثلا وقلنا إن الضوء من المكونات الغير حية الأساسية اللي بتأثر في حياة الكائن الحي وقلنا لما نيجي نتكلم على كائن حي فاحنا بنتكلم على نبات وحيوان وإنسان وفطر وبكتيريا كل حاجة ده كل كائن حي دي كلها أنواع من الكائنات الحية طيب الضوء بيأثر إزاي من الحيوانات بقى بيأثر على البلوغ الجنسي عند الحيوان بيأثر على الهجرة عند الطيور بيأثر على نشاط الحيوان إذا ممكن أجي أقولك في المصطلح العلمي مثلا أو قولي ما تشير إليها هذه العبارة مكون من المكونات الغير حية في النظام بيؤثر على البلوغ الجنسي إذا ما قلتها تقولي هو الضوء تمام السؤال يجي في حتة كده طيب بيأثر على نشاط الحيوانات زي في حيوانات بتنشط ليلا وفي حيوانات بتنشط بالنهار تمام آه يبقى الضوء بيأثر هجرة الطيور جو الطيور مجرد ما الشتاء بيبدأ يخشي يعني الجو يبرد يعني ساعات النهار تأثر بتبدأ الضوء بيأثر في إن الطيور تبدأ تفرز هرمونات معينة في جسمها الهرمونات دي بتحفز الطيور إن هي تهاجر من المكان البارد لأماكن إيه أكثر دفء ده بالنسبة للضوء على سبيل المثال عرفنا الحرارة الحرارة من ضمن الحاجات اللي بتأثر على توزيع الكائنات الحية في الأنظمة البيئية فتلاقي احنا قسنا الكائنات الحية تبع للحرارة إلى كائنات متغيرة في درجة الحرارة ما بتغير على حسب على حسب درجة حرارة البيئة يعني الجو سيء درجة حرارته بتبقى ساعة الجو دافي بتبقى درجة حرارته نافية زي المثال عرفين أمثلة كويس الإنسان مثلا الزواحف من الكائنات متغيرة الحرارة أو غير ثابتة الحرارة عندي الأسماك من الكائنات متغيرة درجة الحرارة إذا لما أقول لك هي إيه الكائنات الحية اللي بتغير حرارتها تبع للبيئة بتاعتها هتقولي والله كائنات غير ثابتة الحرارة أو كائنات متغيرة الحرارة اللي عارفين إن الإنسان عليها زي الزواحف والسمك طيب نيجي للنوع التاني من الكائنات اللي هي كائنات حية ثابتة الحرارة درجة حرارتها ما بتتغيرش مهما إن كانت درجة حرارة البيئة ساعة أو برد طبعا المثال اللي بيمثل كده طبعا الإنسان إحنا درجة حرارتنا 37 سواء في الشتاء أو في الصيف يبقى احنا من الكائنات ثابتة الحرارة وطبعا الطيور درجة حرارتها ما بتتغيرش تمام كده تمام ده بالنسبة للجزء بتاع الحرارة بالنسبة للجزء بتاع الحاجة مهمة جدا جدا في الرطوبة تعرفوها وهي إن الرطوبة إحنا الكلمة المعتادة كلمة رطوبة نسبة بخار المية في الهواء طيب تمام طبعا التربة برضه فيها جزئات مية وفيها رطوبة إذا مصطلح رطوبة ما بيشملش فقط الجزئات المية الموجودة في الهواء ده بيشمل جزئات المية الموجودة في الهواء زي الموجودة في التربة كمان تمام يبقى بتجي للتربة منين؟ بتجي للتربة من التساقط التساقط المقصود به هنا الهدول أو الهدول المقصود به هنا الأمطار إذا التربة بتاخد رطوبتها من الأمطار اللي بتنزل أو من السلوك اللي بتنزل في بعض المناطق أو في الندى اللي بيحصل الصبح بدري ده بيخلي التربة تتشبع بجزئات الماء إذا لما أقول مفهوم رطوبة بيشمل جميع أنواع التساقط أو جميع أنواع الهدول من ندى وسلوج وأمطار آه العبارة صحيحة لأن الرطوبة بتشمل كل هذه الأشياء اللي بتوفر سواء مية في الغلاف الجوي في حبيبات الطوبة إذا الرطوبة هو مفهوم شامل للحاجات دي كلها لأنواع التساقط المختلفة أو أنواع الهدول المختلفة اللي هو إيه الندى اللي بينزل الصبح بدري السلوج اللي بتنزل في مناطق معينة على سطح الأرض المطر نفسه في صورة جزئات المية تمام بالنسبة للمغذيات الجزء بتاع المغذيات ده ضروري جدا جدا نبقى عارفين إن كل كائن حي بيحتاج لمجموعة من المغذيات اسميناهم الحاجتين اتنين مغذيات كبرى ومغذيات صغرى المغذيات الكبرى اللي يعني ما أقدرش أستغنى عنها أبدا اللي هي إيه الأوكسجين النيتروجين الهيدروجين الحاجات اللي هي مكونة للغلاف الجوي فالمغذيات الكبرى اللي أنا إيه ما نقدرش أستغنى عنها وأهمها طبعا الأوكسجين طيب بالنسبة للجزء المغذيات الصغرى المغذيات الصغرى آه إحنا برضه محتاجينها بكميات معينة لكن زي إيه المغذيات الصغرى لما لا تأخذها بكميات جيدة في أكلنا أو في شربنا، بيبان علينا آثار أو أعراض جانبية مثلما قلت في المحاضرة الشعر بيبدأ يقع، الدكتور يقول لك خذ حديد وزنك، يبقى حديد وزنك على طول من المغذيات الصغرى. يبقى الجزئية المغذيات، الله يرضى عليكم تعرفوا لي إيه هي المغذيات الكبرى والصغرى. لو سألتك في الامتحان قلت لك من المغذيات الكبرى، اسكر لي أي واحد مما قرأته عندك في الأوكسجين والهيدروجين والنيتروجين والحاجات اللي هي في الهواء في الجو. أما المغذيات الصغرى، حديد، زنك، نحاس، الحاجات اللي هي بنأخذها مكملات غذائية، تبقى عارف المعلومة دي كويس يعني. تمام، دي حاجة، جزء التوازن ده ضروري جدا الله يرضى عليكم تأكدوا عليه. طيب إيه تاني عندي جزء من الحاجات المهمة في المكونات الغير حية، هما دول يعني إيه تأكد عليهم أو في ذكرتنا. طيب نيجي بقى ليه الجزء بتاع المكونات... مهمة جدا جدا وهي لما أجي أقول لك هي إيه وظائف النظام البيئي؟ أي نظام بيئي في الحياة أو سمة حياتنا كلها اللي احنا عايشينها هي إن ناس بتنتج، ناس بتستهلك، ناس بتموت وتتحلل. دي وظيفة أي نظام بيئي، حتى لو ما فيهوش بني آدمين، في نباتات خضراء بتنتج، بتعمل عملية إنتاج وتستدم ضوء الشمس في عملية البناء الضوئي وتكون غذائها وتحصل طاقتها، تيجي مجموعة حيوانات تتغذى، الحيوانات دي بتموت تتحلل ترجع لعناصر مرة أخرى اللي هي خذتها من نباتات ومن التربة في الأساس، ترجع تاني مرة تانية لنظام البيئي فبالتالي بنرجع توازن النظام، احنا لما نرجع النظام البيئي يبقى دائما في حالة توازن إن أنا باخد ومجرد ما بموت برجع اللي أنا أخذته طول حياتي، أو الحيوان أخذه طول حياته من الأساس من التربة لو النبات أخذ كل حاجة من التربة. تمام، يبقى لما دي أقول لك اكتب ما تشير إليه مثلا العبارة إنتاج استهلاك تحلل، يعني إيه بالنسبة إن سمعتها في إنتاج استهلاك تحلل، سمعتها إن دي وظائف النظام البيئي. تمام كده؟ تمام، أكدوا على اللي أنا بقول. نيجي مثلا لما أجي أقول لك في حاجة تانية بقى، في حاجة تانية اللي هي مين بقى اللي هي خصائص النظام البيئي. في فرق ما بين وظائف النظام البيئي وفي فرق ما بين خصائص النظام البيئي. خصائص النظام البيئي الحاجة اللي بتميزه، يعني هل هو في تعقيد؟ هل مثلا منطقة الغابات مثلا بتتميز بإيه؟ منطقة النظام البيئي بتاع البحر والمحيطات بتتميز بإيه؟ الصحراء، النظام البيئي بيتميز بإيه؟ إذا كل الأنظمة البيئية دي كلها بتشتغل في حاجة في تلات حاجات اللي هي إيه بقى؟ أول حاجة لما أقول لك خصائص النظام البيئي أول حاجة التعقيد. يعني إيه تعقيد؟ يعني المنطقة اللي أنا بدرسها أو قيد الدراسة اللي هو النظام البيئي ده في عدد كبير جدا من الكائنات الحية، في تنوع كبير جدا من الكائنات الحية سواء حيوانية أو نباتية. التنوع ده اللي بيدي للنظام البيئي تعقيده. ففي بعض الأنظمة البيئية ما فيهاش التعقيد اللي أنا بقول عليه ده، ما فيهاش الكم الهائل من النباتات والحيوانات، وأشهر مثال على كده المناطق القطبية. إذا المناطق القطبية فيها بيبقى قليل. طيب لما التعقيد فيها يبقى قليل، هل لو تعرضت الأنظمة البيئية اللي ما فيهاش كتير من الكائنات الحية النباتية أو الحيوانية لمشكلة من المشاكل زي حريق، غرقان، أي مشكلة مناخية حصلت فيها، هل النظام البيئي ده ممكن يجي في وقت من الأوقات ويستقر مرة أخرى ويرجع لما كان عليه زي ما كان موجود قبل الكارثة دي ما بتحصل أو المشكلة دي؟ لا طبعا. ليه؟ لأن التنوع في قليل. فاحنا بنقول لما كل ما كان النظام البيئي معقد، كل ما كان النظام البيئي فيه عدد من الحيوانات كتير وعدد من النباتات كتير، النظام البيئي ده حصلت له أي مشكلة هيقدر يستقر بسرعة، والعكس صحيح، لو ما فيهوش مش هيستقر بسرعة. لما أجي أقول لك المناطق القطبية تتميز بأن هي مناطق فيها تنوع حيوي كبير هتقول لي لا، طب ما فيش تنوع حيوي كبير. إذن لما تحصلها أي مشكلة هتستقر، تمام؟ لأن التعقيد فيها بسيط، ما فيهاش تعقيد أصلا، يعني عرفنا كلمة يعني إيه تعقيد. تمام، يبقى إذن التعقيد بيجيب الاستقرار. تمام. غير المنطقة الاستوائية، المنطقة الاستوائية ماشاء الله فيها عدد هائل جدا من الكائنات الحية. إذن لما كائن حي يحصله حاجة لأي ظرف من الظروف، الكائن اللي كان بيعتمد عليه مثلا في أكل فرضاً صعبان، مثلا نوع من أنواع الصعابين كان بيعتمد مثلا على نوع من أنواع الفئران، نوع الكائن بيعتمد عليه ده من الفئران حصله مصيبة. الصعبان ده يموت ما يلاقيش حاجة تانية ياكلها بديل تاني غير... لا طبعا في بديل الكتل الصعبان. إذن عدم وجود الفرمة مش هيأثر على وجود الصعبان. لا الصعبان هيلاقي بديل غذائية لو كتير. إذن مش هتأثر إذن النظام البيئي هنا مش هتأثر لأن في تنوع حيوي كبير. إذن يبقى لما أقول لك الغابات الاستوائية فيها تعقيد، آه إذن تقدر تستقر لو حصلها أي ظرف من الظروف، آه على عكس المناطق القطبية. طيب لما بقول صعبان في صعبان بياكل الفقر، إذن صعبان لما يلاقي له بديل آخر إن هو يقدر إن هو ياكل ويتغذى لو حصلت مشكلة في في المصدر الغذائي اللي هو كان بيتغذى عليه. طيب معنى كده لما أجي أقول لك المناطق الاستوائية تتميز بوجود تنوع حيوي كبير صح؟ المناطق الاستوائية تتميز بالقدرة على الاستقرار عند حدوث أي كوارث طبيعية صح؟ المناطق الاستوائية تتميز بوجود سلاسل غذائية طويلة، إذن العبارة صح؟ أيوه سلاسل غذائية طويلة لأن هي فيها كم هائل من الحيوانات، ده فريسة لدهو، ده فريسة لدهو، ده بيفترس ده، ده كائن مفترس لده. إذن السلسلة الغذائية لما تيجي تشوفها مين بياكل مين هتلاقيها طويلة لأن فيها تنوع حيوي كبير على عكس البيئات القطبية. السلاسل الغذائية فيها إيه قصيرة لأن هو الدب هناك مثلا بيعتمد على حاجتين، تلاتة بياكلهم. ما لقهمش وحصلت مشكلة فيهم، هتحصل له مشكلة بعد كده. إذا السلاسل الغذائية هناك إيه قصيرة. إذن إحنا قلنا حتة التعقيد والاستقرار والتعقيد يجيب استقرار. طب دي هي إيه؟ هي خصائص. طب تالت خاصية في خصائص النظام البيئي إن النظام البيئي يستخدم فضلاته أو يستعمل فضلاته، بمعنى دلوقتي حضرتك قلنا لما بتروح البحر ونبص المحيطات بتلاقي البحر مليان وساخة من فوق أو عليه فضلات من فوق مع إنه مليان كائنات والكائنات دي بتطلع فضلات. لا سبحان الله. كل نظام بيئي بدل الإنسان ما تدخلش فيه أو دخل ملوثات غريبة عنه ما يعرفهاش، كل نظام بيئي بيستخدم فضلاته. الفضلات بتاعت السمك بتطلع حاجات تانية بتتغذى عليها، حاجات تانية بتحللها، بتلاقي دايما البحر إيه بحر نظيف. إذن لما أجي أقول لك ما تشير إليه الكلمات الآتية التعقيد، الاستقرار، استعمال فضلاته هتقول لي دي خصائص النظام البيئي. تمام. دي بالنسبة لخصائص النظام البيئي عرفنا هي إيه ووظائف النظام البيئي. تمام. طب نيجي دلوقتي لما نتكلم على المكونات النظام البيئي إحنا تكلمنا على مكونات الغير حية، لما نيجي بقى نتكلم على المكونات الحية. المكونات الحية اللي هي الكائنات الحية. الكائنات الحية دي احنا أقسمناها لحاجات، وأكيد أخذتوها مع الدكتورة داليا، الكائنات المنتجة اللي هي أساس جميع الأنظمة البيئية هي الكائن المنتج. الكائن المنتج سواء على الأرض فهي النباتات والأعشاب والشجيرات والحاجات دي كلها في البحار ومحيطات الكائنات المنتجة هي الطحالب. يعني إيه كائن منتج؟ يعني كائن يقدر يصنع غذاءه لنفسه. كائن يقدر إن هو يستغل ضوء الشمس في صنع الغذاء عن طريق عملية البناء الضوئي، إذن هو الأساس اللي بتعتمد عليه جميع الكائنات الح هي الأساس في سلاسل الغذائية كلها طيب تمام أنا ككائن منتج دلوقتي أخذت صنعت كائن منتج يعني صنعت أكل بنفسي وقلنا إيه كان المنتج النباتات والطحالب تمام دي بعد الكائنات المنتجة في الكائنات المستهلكة الكائنات المستهلكة هي اللي ما بتستطعش إن هي تصنع غذاءها بنفسها يعني بتعتمد على غيرها في الحصول على طاقتها زي مين؟ زي أكيلات العشب أكلة العشب يعني اللي بتغذى على النباتات مباشرة دي بنسميها كائنات مستهلكة أولية طيب بعد كده في كائنات مستهلكة ثانوية يعني إيه؟ يعني عبارة عن الكائنات الحية اللي تتغذى على أكيلات العشب اللي كانت المستوى اللي قبليها اللي هو النبات طيب بيجي بمستوى الثالث أو مستوى الكائنات أكلات اللحوم بقى اللي هي تعتبر من أقوى المستهلكات أو بتبقى على قمة الهرم زي بيقولوا اللي هي مين بقى اللي هي النصور والنمور والحاجات دي كلها بتبقى مستهلكات الثالثة طيب أنا كإنسان أنا وضعي إيه؟ أنا كإنسان باخد مصطلح كده اسمي كائن قارض كائن قارض يعني بتغذى على العشب وتغذى على اللحوم يبقى أنا من الكائنات القارضة مصطلح مهمة جدا تعرف عن الكائنات القاردة اللي هي الكائنات الحية بتغذى على العشاب أو النباتات واللحوم اللي منها الإنسان وبعض أنواع من أطيور تمام طيب نيجي في مصطلح مهم جدا وهو عبارة عن الكمامات وهي عبارة عن الكائنات اللي بتاكل بقايا جثث الكائنات الميتة ودي طبعا من أمثلتها النصور والضباع بتبقى أي جثة مكان أسد كالفريسة مثلا كالمشبة اللي بقى لسه والضبع بيأكلوا دي اسمها الكمامات طيب نيجي للكائنات المحللة ودي بتبقى في نهاية ال... دي بقى الكائنات المحللة بتبقى موجودة في كل مستوى من مستويات الغذائية مع قاعدة الكائنات المنتجة أي نبات بيموت بيتحلل موجودة في قاعدة الكائنات المستهلكة الأولية أي أرنب بيموت بيتحلل موجودة في قاعدة الكائنات الثانوية الموجودة في قاعدة المستهلكات اللي هي أقوى المستهلكات أو المستهلكات من الدرجة الثالثة لأن كل كائن بيموت بيتحلل إذا المستهلكات ماشية معايا في جميع المستويات تمام طيب اللي هي إيه بقى الكائنات المحللة الكائنات المحللة عبارة عن مجموعة من الفطريات والبكتيريا بتفرز إنزيمات على الجثث سواء البقايا النباتية أو الحيوانية أو الجثث الحيوانية وتبدأ إن هي تفرز عليها زي الإنزيمات تحللها وتحولها لمواد بسيطة اللي من خلالها هي بتقدر تستغلها ويحولها وتحصل منها على غذائها للحصول منها على الطاقة وطبعا عدم موجود الكائنات المحللة فطبعا يعني دمار للأنظمة البيئية يعني الكائنات المحللة هي اللي بتعمل عملية إعادة تدوير مرة أخرى للعناصر اللي خالتها الكائنات الحية طول حياتها للنظام البيئي مرة أخرى فيبقى في حالة توازن مستمر طيب دي بالنسبة للمكونات الغذائية والغير حية طب نيجي نتكلم على العلاقات ما بين الكائنات الحية وبعضها في الأنظمة البيئية طبعا العلاقة مش شرط إن هي تكون علاقة أنا فريسة وأنت مفترس يعني مش شرط تكون العلاقات علاقات غذائية في علاقات أخرى والعلاقات مهمة جدا جدا لازم تقروا الجزء ده كويس عندي علاقات أسميناها عندكوا في المذكرة لعلاقة التنافس وقلنا التنافس اتنين بيتنافسوا إذن بنتنافس على حاجة مشتركة ما بيننا حاجة إحنا الاثنين عايزينها التنافس أقوى ما يمكن ما بين أفراد النوع الواحد يعني إردو إرد سمكة وسمكة عصفورة وعصفورة أكيد يعني ما فيش إرد هيروح يتخانق مع عصفورة لأن احتياجاتهم مش مشتركة دي حاجات مختلفة عن حاجات ده تمام يبقى التنافس ما بين أفراد النوع الواحد أقوى ما يمكن ليه لأن احتياجاتهم البيئية أو الحياتية واحدة سواء كان إناث عشان التزاوج أو المنطقة اللي هما بيعيشوا فيها أو المكان اللي هما بيسكنوا فيه أو المواد الغذائية اللي موجودة بتتحصل عليها إذن التنافس أقوى ما يمكن ما بين أفراد النوع الواحد لأن احتياجاتهم مشتركة تمام طيب اللي في حاجة اسمها الافتراس الافتراس بيختلف لازم تاخدوا بالكم الافتراس حاجة والتنافس حاجة الافتراس عبارة عن كائن مفترس بياكل فريسة تمام إما بياكلها كلها إما بياكل جزء منها تمام تمام الافتراس علاقة في كائن بيتضر وكائن هو المستفيد تمام تمام بالنسبة للافتراس من الحالات المهمة جدا جدا في الأنظمة البيئية لأن الافتراس هو اللي مسؤول عن ظاهرة مهمة جدا في الأنظمة البيئية وهي ظاهرة الانتخاب الطبيعي كلمة دي مهمة جدا الانتخاب الطبيعي يعني إيه؟ يعني دلوقتي حضرتك الأسد عمره ما يروح ياكل غزالة أو يهاجم مع الغزالة إلا إن الغزالة دي مثلا تكون مريضة أو ضعفانة مش قادرة تجري كويس إذن بينتخب هو مسؤول عنه إن هو بيختارلي الفريسة بيختار الفريسة الضعيفة ويافترسها إذن بقية ناس الفريسة خد بالك من الحتة بقية ناس الفريسة اللي هيبقى منها هم الأفراد الأقوياء إذن الفريسة عشت الفريسة دي كلها اللي هي الغزالة الأفراد اللي هيبقى منها كلهم هم الأفراد الأقوياء إذن نسلها كله اللي فيها هيبقى نسل إيه؟ قوي لأن أفراد قوية إذن تزاوج هيبقى قوي إذن الأفراد هتبقى صحية وقوية إذن الافتراس مسؤول عن ظاهرة الانتخاب الطبيعي إن هو بيستبعد لي من نظام البيئي الأفراد الضعيفة من عشيرة الفريسة تمام كده؟ تمام الافتراس بحدد تأثيره على نظام بيئي كان مفيد ولا مضر على أساس نوع الفريسة يبقى حتة مهمة جدا جدا الافتراس بيحدد تأثيره بيحدد نوع الفريسة تمام طيب يعني إيه نوع الفريسة؟ دلوقتي مثلا لو كائن مفترس بيتغذى على نوع من أنواع الآفات مثلا الحشرية الضارة بالأنظمة البيئية في الساعة تقول والله ده بيخلصني من حشرة ضارة والله ده الافتراس في الحالة دي افتراس نافع أما لو بيفترس عمال على بطان زي ما بيقولوا لا حاجة وليها أهمية في النظام البيئي إذن بقول على الافتراس هنا لا ده هياخد الجانب الضار إذن تأثير الافتراس بيحدد نوع الفريسة الافتراس له دور مهم جدا جدا في ظاهرة الانتخاب الطبيعي إزاي بيبعد الأفراد الضعفاء من عشيرة الفريسة من الأنظمة البيئية تمام طيب خلنا حاجة تانية اسمها التعايش التعايش يعني كائنين اتنين بيعيشوا مع بعض في علاقة العلاقة دي قد الكائنين اتنين يستفيدوا منها زي التكافل الكائنين الاثنين بيستفيدوا منها هذه العلاقة في علاقة تانية اسمها علاقة التعايش قصدي هي العلاقات دي كلها تحت مصطلح الحياة المشتركة منها التكافل الفردين الاثنين اللي في العلاقة بيستفيدوا على سبيل المثال النحلة والنبات النحلة بتروح تاخد تتغذى على رحيق الأزهار مثلا والنبات بيستفيد إزاي إن هي النحلة بتساعد إن هو تلقح هذا النبات في أمثلة كتير بقى عندكوا يا ريت تبصوا على بس الأمثلة بتاعت العلاقات كويس طيب في التعايش عندي التعايش أنا عايشة معاك في مصلحة معينة هي معناها كده أنا عايشة معاك بالنسبة لي أنا ما أعرفش أنا وقفت فين لأن التسجيل وقف للأسف هبص ونشوف ونكمل طيب يا شباب تمام بالنسبة ليه الحياة المشتركة خدنا منها التكافل الكائنين الاثنين بيستفيدوا من بعض ولازم تبقى عارف الأمثلة العلاقة التانية اللي هي التعايش كائن بيستفيد الآخر ولا يستفيد ولا يتضرر زي على سبيل المثال الطائر اللي هو بيبقى موجود أثناء رعي الماعز والبقر في المراعي البقر بيمشي ياكل ويهيج زي ما بيقولوا الحشرات الطائر ده ينزل وياكل البقر هنا مش أستفيد من حاجة بس العصفور هو اللي يستفيد عندي برضه أسماك الريمورا أسماك الريمورا برضو بتلتصق بأجسام بعض الحيوانات البحرية وبتنفصل عنها أثناء أكلها وترجع تاني تمسك في أجسامها فهي هنا تعايش من أجل التنقل السمكة الكبيرة تنقلها إلى مواطن مائية مختلفة أثناء تنقلها نبقى عارفين برضه الأمثلة اللي موجودة على التعايش في نوع آخر من الحياة المشتركة هو الطفل طبعا الطفل لا ده طفل هنا كائنين عايشين مع بعض واحد بينضر واحد بس هو اللي بيستفيد اللي بيستفيد هو الطفيل اللي بينضر اللي هو العائل اللي موجود جواه هذا الطفيل على سبيل المثال مثلا البلهارسيا البلهارسيا ده طفيل موجود جوا جسم الإنسان الإنسان بيتضر والطفيل قاعد واكل شارب نايم مستفيد حياته ماشية تمام تمام في حاجة اسمها بقى الطفل المفرط الطفل المفرط يعني طفيل جوا طفيل على العائل بمعنى دلوقتي عندي مثلا الكلب بيتطفل احنا عارفين الكلب بيجي في شعره كده برغيت البرغوت ده هو بقى جوا طفيل يبقى إذن طفيل جوا البرغوت اللي هو طفيل أصلا اللي هو على جسم الكلب ده بنسميه طفيل ده تطفل مفرط يعني كتير أو يعني تمام طب عندي حاجة تانية هما دول أهم العلاقات اللي نتأكد عليها في علاقات ما بين الكائنات الحية في حتة مهمة جدا جدا عايز أقول عليها اللي هي أنواع الأنظمة البيئية أنواع الأنظمة البيئية نظام بيئي كامل نظام بيئي غير كامل أو غير مكتمل ونظام بيئي دقيق كلمة نظام بيئي دقيق يعني أنا نظام بيئي أنا اللي بححدده في مكان معين في الوقت اللي أنا عايزاه وعمله في وقت عايز أعمله دلوقتي عايز أعمله في شهر في الشتاء عايز أعمله في الصيف إذن له حدود معينة ويمكن تكراره في الوقت اللي أنا عايزاه نظام بيئي إيه نظام بيئي دقيق ومن أمثلة حوض السمك اللي حضرتك بنعمله عندنا في بيوتنا حوض السمك دوت هو عبارة عن نظام بيئي مصغر دقيق أنا محدداه في حوض مقاس كذا في عمق كذا أنا اللي عايزة ربيه في الشتاء اللي عايزة ربيه في الصيف يمكن تكراره في أي وقت مهم جدا جدا أنواع الأنظمة البيئية نظام بيئي كامل اللي هو اللي هي فيها بيشمل جميع المكونات اللي احنا قلنا عليها ضوء الشمس موجودة التربة موجودة الهواء موجودة جميع المكونات الحية موجودة وجميع المكونات الغير حية موجودة طب النظام البيئي الغير كامل أو الغير مكتمل والمثال مهم جدا هو أعماق البحار والمحيطات ده بينقصها أحد العوامل الغير حية والمهمة جدا اللي هو ضوء الشمس ينقص العوامل المحيط تحت ضوء الشمس ما فيش ضوء شمس يتخلل العمق الكبير للمحيط إذن ده بنسميه نظام بيئي غير كامل يبقى تلات أنظمة بيئية نظام بيئي كامل غير كامل أو غير مكتمل ونظام بيئي دقيق مهمين جدا جدا جدا طب أجي أقول مثلا على سبيل المثال أجي أقول دي بالنسبة لأنواع الأنظمة البيئية تكلمنا عن العلاقات نتكلم على الدورات الدورات لما أجي أقولك إيه هو تحرك العناصر من المكونات الغير حية للمكونات الحية ثم عودتها مرة أخرى إلى النظام البيئي دي طبعا هي مصطلح الدورات البيولوجي-الجيوكيميائية وعرفنا يعني إيه كلمة دورات بيولوجي-جيوكيميائية قلنا التلاتة لبيولوجي-جيوكيميائية دورات العناصر في الطبيعة العناصر دي كلها بتلف لفة كده في الطبيعة في دايرة كده ومن زي ما بيقولوا من الأرض للأرض مرة أخرى بس في بقى يعني حلقات في النص بمعنى النباتات بتاخد حاجات من الأرض حضرتك الكائنات الحية اللي هو زي أنا إنسان بعيش بها طول حياتي برجع متراجعة تاني للتراب هي دي الدورات كل العناصر اللي داخل الجسم بترجع تاني مرة أخرى إلى التراب طيب بترجع مرة أخرى تاني للتراب أنا في تحولات كيميائية حصلت في حاجات بيولوجية حصلت كائنات محللة للحيات كائنات مخلمة في جزء بتاعها الجيولوجيا بقى والصخور الرسوبية والعناصر في جزء منها بيكون صخور والكائنات البحرية بتكون قاع البحر يعني دي الحتة بتاعت الجيولوجيا بقى يبقى بنسميها بيولوجيا كيميائية لما أقول لك هو إيه اللي بتشير على تحرك العناصر من مكونات الغير حية لمكونات الحياة ثم عودتها مرة أخرى دي الدورات ده بيشير إلى دورات البيولوجي-جيوكيميائية للعناصر في الطبيعة تمام دورات البيولوجي-جيوكيميائية طب أنا كنت بالنسبة لي كنت أديتكوا دورة الكربون ودورة المية طبعا كلنا عارفين دورة المية بيحصل بخر للميه عن طريق الطاقة الشمسية عن طريق الشمس والحرارة الشمس بيبخر يطلع فوق البخار يحصل عملية تكاثف له يتساقط طيب تمام دورة المية بيتحكم فيها حاجتين اتنين اللي هي الطاقة الشمسية وضوء الشمس أو الحرارة الناتجة عن الشمس والجاذبية الأرضية لأن هي لما السحب بتتقل بتنزل المية منها يبقى الجرافتي أو الجاذبية الأرضية طب المية لما بتبدأ إن هي يحصل لها عملية عارفين يعني هو طول يعني سقوط المطر أو النداء أو السقوق السقوط اللي بيحصل ده هو لما المية بتنزل على الأرض المية بتروح فين لما تنزل على الأرض بتحصل بقى مطر كثيف زي ما بنشوف كده في مناطق معينة على سطح الأرضية المية بتلاقي بتجري كده على سطح الأرض صح تمام طيب الجريان السطحي للمية على سطح الأرض ده هو بيعتمد على إيه يعني إيه اللي يخلي المية تجري بكميات كبيرة إيه اللي يخلي المية لا تجري بكميات آه الغطاء النباتي اللي موجود في المناطق اللي نزلت عليها المطر هل في غطاء نباتي كبير في كمية كبيرة من النباتات مزروعة في المنطقة اللي حصل فيها تساقط أو مطر والله لو غطاء نباتي كتير النباتات تمتص جزء كبير من المية إذن كمية المية اللي هتجري على سطح الأرض مش هتبقى كتير لأن النباتات تمتص منها شوية النباتات دي امتصت منها شوية طيب النوع التربة نفسه التربة إيه تربة رملية تربة طينية إيه بالضبط يعني التربة تمتص قد إيه من المية اللي نزلت تمام تمام كمية المية نفسها اللي نزلت كمية كبيرة يعني حصل لها جريان ولا كمية صغيرة هتمتص وتتغلغل في جوف الأرض ولا إيه اللي هيحصل تمام تمام يبقى دول التلات حاجات اللي بيعتمد عليها المياه بعد سقوط الأمطار الغطاء النباتي اللي موجود هل المنطقة فيها نباتات كتير ولا لا نوعية التربة كمية المية اللي نزلت أصلا كمية كبيرة ولا صغيرة طب تمام يبقى المية لما بتنزل بيحصل جزء منها بيحصل عملية الجريان السطحي اللي هو المية لما بتشوفها بتجري على سطح الأرض طب الجزء التاني بتغلغل عشان يكويل المياه الجوفية اللي بتبقى موجودة في باطن الأرض الجزء آخر بيتكون لو نزل مثلا في مناطق جليدية بيكويل الأنهار الجليدية والجليديات زي ما بيقول بيتجمد ويتخزن في صورة كده في صورة صورة جليد طيب في جزء آخر بيستخدمه النباتات والحيوانات مش أنا بشرب مية طول اليوم والكائنات الحية بتشرب مية طول اليوم والنباتات نفسها مش بتمتص مية طول اليوم إذن في جزء هيخش في تكوين أجسام الكائنات الحية ده مصادر المية بعد ما بتنزل من عملية التساقط أو سقوط الأمطار طيب الإنسان أخلي بيه بالمية آه إن هو مصادر تلوث كتير نتيجة أنشطة الإنسان المختلفة استنزاف المياه الجوفية في زراعة بعض المناطق الصحراوية بأنواع من النباتات غير مناسبة بنستخدم المية في عمليات تبريد المحطات توليد الكهرباء وتستخدم في تبريد الآلات اللي في المصانع ده كله أولا بيزود بنسبة بخار المية في الجو اللي بيؤدي لتغيرات مناخية كتير تاني حاجة إنه بيغير درجة حرارة المية اللي هو بيسحب مية من مصدر المية اللي هو جنبه يبرد بالآلات يرجع يضخ المية تاني بحرارة عالية للمسطح المائي فبيرفع درجة حرارة المية بتاعت المسطح المائي ودرجة حرارة مية مرتفعة يعني أكسجين العلاقة عكسية على الأكسجين أقل ضخيته ضخيط مية بدرجة حرارة عالية في نهر أو بحر هيقلل بنسبة الأكسجين قليلة إذن السمكة اللي موجود في المنطقة دي مش حتلاقي أكسجين إذن هيهلك ويموت تمام إذن ده اللي بنسميه تلوث الحرارة المية إذن لما أجي أقول لك نوع من أنواع التلوث بيؤدي إلى نقص نسبة الأكسجين في المية فيؤدي إلى الأسماك أو الكائنات البحرية أو أقول التلوث الحراري للماء ده تعريف تلوث الحراري للماء طيب نيجي ل- ده ببساطة جدا دورة الماء بسهولة ما ينفعش حاجة أصلا نيجي لدورة الكربون طبعا احنا عارفين إن الكربون أساسا موجود في له مستودعات في الأنظمة البيئية وله مستودعات على سطح الكرة الأرضية الكربون موجود فيها الكربون أولا موجود في بي أنا كإنسان، أنا مادة عضوية أساس تركيبها هو الكربون إذا أجسام الكائنات الحية سواء نباتية أو حيوانية ده مستودع للكربون على النظام البيئي الأصداف متاعت الكائنات البحرية يعني تخيل بقى أنت عندك سبعين في المية زي ما بيقولوا أو أكثر من سبعين في المية من سطح الكرة الأرضية بحار ومحيطات تخيل في كمية أدي إيه من الكائنات البحرية لها أصداف اللي هي الاستاكوزة والجمبري والقواقع والحاجات والخلول والحاجات دي كلها أصداف الصدفة الصدفة بتاعت الكائنات البحرية دي دي كلها عبارة عن أساس تركيبها الكربون إذا ده مستودع كربون ولا لا إذا ما بيموت الصدفة دي بتنزل قاع البحر وتعمل رواسب في قاع البحر والمحيط ده مستودع كربون مستودع كربون في قاع المحيط والبحر تمام إذا حتة مهمة جدا جدا تبقى عارف إن مستودعات الكربون إنما الحيوان مستودعات الكربون الكائنات البحرية إيه في الكائنات البحرية أصداف في الكائنات البحرية تمام دي مستودعات الكربون عندي الغلاف الجوي نفسه ما هو في ثاني أكسيد الكربون عندي إيه كمان الوقود اللي هو البنزين والبترول في باطن الأرض وده مستودعات الكربون تمام طيب أنا دلوقتي عندي أنت عارفين طبعا عملية البناء الضوئي النبات بيستخدم ضوء الشمس وثاني أكسيد الكربون فيها اتمام عملية البناء الضوئي لتكوين الغذاء والحصول على الطاقة النبات يمتص بالنهار ثاني أكسيد الكربون فاهمين كده عشان يقوم عملية البناء الضوئي يجي بالليل عملية البناء الضوئي بتتوقف والنبات زي أي كائن حي بيتنفس أنا بتنفس بعمل إيه؟ عملية التنفس باخد أكسجين وأطلع ثاني أكسيد الكربون نفس النظام بالضبط النبات بياخد أكسجين ويطلع ثاني أكسيد الكربون تمام تمام إذن بيطلع الكربون بالليل وبياخده بالنهار سبحان الله طيب اللي بياخده بيطلعه إذن في توازن في نسبة عنصر الكربون في الأنظمة البيئية طيب الكائنات المحللة نفسها اللي موجودة عندي في النظام البيئي طب هي بتعمل إيه؟ عندما الكائن الحي بيموت بتحللوه فالمادة العضوية اللي فيه اللي هي أساسها الكربون بيرجع تاني للنظام البيئي فيوم الكربون اللي أنا كونته في جسمي أو في أجسام الكائنات الحية طول حياتها بيرجع تاني للنظام البيئي يبقى بيخش بدورة الكربون مرة إيه؟ مرة أخرى طيب هل الإنسان أخلى بدورة الكربون؟ آه أخلى بدورة الكربون دورة الكربون بقى في حمل كبير عليها ما بقتش تستحمل بمعنى حرقنا الوقود الأحفوري نتيجة للأنشطة البشرية المختلفة ده بيطلع كربون كبير كتير جدا في الغلاف الجوي خلاص أنا هوديه فين؟ دورة الكربون ما فيش قادرة عليه تمام اللهم صلي وسلم وبارك بالنسبة لي طب إيه هي الأضرار المتوقعة من الإخلال بدورة الكربون؟ أهم حاجة أهم حاجة أهم حاجة إن إحنا عارفين الكربون لما بيزيد أو مش الكربون بقى ثاني أكسيد الكربون لما هيزيد في الغلاف الجوي فده بيؤدي إلى إيه؟ بيؤدي إلى إن ثاني أكسيد الكربون بيبقى عامل زي المصيادة بالضبط بيمتص الأشعة تحت الحمراء اللي المفروض هي تنعكس للفضاء الخارجي بعد سقوطها على الأرض المفروض ضوء الشمس عشان جزء منه بيمتص في عمليات مختلفة على سطح الأرض وجزء تاني بيرتد إلى الفضاء الجزء المفروض يرتد إلى الفضاء ما بيرتدش بقى مين اللي بيمسكه بقى زي المصيادة؟ ثاني أكسيد الكربون اللي احنا زودناه في أنشطتنا المختلفة في الغلاف الجوي بيمسكه زي المصيادة كده فبالتالي يؤدي إلى ارتفاع درجة حرارة الغلاف الجوي أو ارتفاع درجة حرارة الأرض وده اللي بيسموه الاحتباس الحراري طب حرارة زيادة يعني جليد هينصهر الجليد هينصهر يعني منسوب مية بتاع بحار ومحيطاتها يرتفع هيرتفع إذا هيغرق بعض الأماكن هيغرق بعض الأماكن ما فيها كائنات وحيوانات ونباتات عايشة الكائنات دي هتفقد موطنها إذا من الأضرار الإخلال بدورة الكربون في بعض الكائنات الحية سواء النباتية والحيوانية هتفقد موطنها هتنقرض خلاص تمام طيب في إيه تاني من الأضرار بتاعت الكربون؟ إن في بعض المناطق هتبقى هينزل فيها مطر كتير هيحصل فيها فيضانات مناطق تانية هيحصل فيها تصحر وجفاف إذن هتظهر مثلا احنا عارفين المناطق الرطبة مثلا بيبقى ليها أنواع من الأمراض معينة غير المناطق الجافة دلوقتي لو هانعكس المنطقة الجافة هتبقى هي الرطبة والرطبة هي اللي تبقى الجافة إذن الأمراض أو الحرة هتبقى موجودة والعكس هيحصل في المناطق الرطبة يبقى ظهور الأوبئة في أماكن ما كانتش تعرفها قبل كده تمام تمام طيب بالنسبة لي في حاجات كده سبحان الله ربنا أنعم علينا بها تخفف من أثر الكربون الزيادة عندنا في الأنظمة البيئية بتاعتنا وإنه سبحان الله ربنا مدي الطربة والمسطحات المائية خاصية امتصاص الكربون من الغلاف الجوي فتمتص كده ثاني أكسيد الكربون بيسموها يعني صحاري دي بنسميها إسفنجت إسفنجة لثاني أكسيد الكربون تمتص تخزن الكربون جوا ده من نعم ربنا علينا طبعا أنت عندك شوف أدي إيه عندك مساحة مساحة مية قد إيه بتمتص ثاني أكسيد الكربون أدي إيه يعني لولا الحاجات دي أصلا احنا كنا يعني ولعنا من زمان طيب يبقى امتصاص الطربة والمسطحات المائية لنسبة كبيرة جدا من ثاني أكسيد الكربون ده نعمة من نعم ربنا علينا طب إيه كمان الحاجات اللي ربنا أعطهانا أو وهبنا إياها يعني بتخفف من الكربون في الأنظمة البيئية هي إن الكربون بيبقى موجود في صورة كربونات أملاح الكربونات في مياه البحار والمحيطات اللي بتستخدمها الكائنات البحرية اللي ليها أصداف في تكوين أصدافها تمام كده يبقى بيخلي الكائنات البحرية اللي ليها أصداف تمتص الكربون أيا كان متحد مع إيه بتمتصه ويتكون ليها الأصداف بتاعتها تمام كده تمام اللهم صلي وسلم وبارك تمام ده بالنسبة لدورة الكربون بالنسبة للجزء بتاع التلوث التلوث تبقى عارف المصطلح العام للتلوث كده تلوث يعني أنا بدخل حاجة سواء الحاجة دي كانت عبارة عن مادة كيميائية أو حاجة فيزيائية أو حاجة بيولوجية لأحد عناصر البيئة إيه هما عناصر البيئة؟ الماء، التربة، الهواء بدخل حاجة ما كانتش موجودة فيهم فبالتالي بتغير لي من خصائصهم الكيميائية والفيزيائية والبيولوجية فبالتالي بيبقوا غير صالحين للاستخدام أو يسببوا أمراض ده المعنى العام لكلمة تلوث تمام احنا هنا في الجزء بتاعنا هنهتم بشوية بالتلوث الماء وأنا كنت تكلمت عن تلوث الحرارة للماء من شوية إن أنا برفع درجة حرارة مسطحات المائية فبقلل الأوكسجين فتخلي السمك إما يموت إما يهاجر من المسطح المائي ده لو مفتوحة على مسطح مائي آخر يبدأ يهاجر لمكان آخر طيب في تلوث نبقى عارفين إن التلوث أصلا له مصدرين في تلوث الماء إما بيبقى تلوث نقطي خذوا بالك من الحتة دي تلوث نقطي مصادر تلوث نقطية أو مصادر تلوث غير نقطية مصادر تلوث نقطية يعني أنا عارفة إيه اللي بيلوث لي البحر ده في بحر المية قدامي كده شايفة فيه ملوثات أو شايفة مش نظيف فبتفقد كده المنطقة اللي فيها البحر دوت فبشوف كده إن في مصنع بيصب إيه مخلفاته في البحر دوت إذن أنا عرفت هنا سبب التلوث هذا البحر فبقول هو المصنع ده إذن أنا حددته هو دي بقول عن مصادر نقطة يبقى مصادر تلوث النقطية بقدر أتحكم بقدر أعرفها الأول هي مين ويعني هي دي اللي مسببة للتلوث ده ولا لأ وأقدر أتحكم فيها وأنظمها وأد على أراضي وبياخد كده قدامه الملوثات وهو ماشي على الأرض وأنا هقدر أقول للمطر لا انزلي لا هنا ما تنزليش لا خدي الملوثات دي قدامك وأنت ماشية لا ما تاخديهاش لا إذاً ما بقدرش إيه ما بقدرش أتحكم فيها ولا أحددها ما بقدرش أحدد دلوقتي المنطقة دي هينزل فيها مطر ولا لأ ما بقدرش أحدد أقول والله إيه هي الملوثات اللي هتخدها المية وهي ماشية إذاً الحتة دي مهمة جداً جداً جداً مصادر التلوث النقطية والغير النقطية نقطية يعني عرفتها أقدر أتحكم فيها وأنظمها وأديرها زي مثلاً مصنع من المصانع بير المخلفات في البحر زي محطة مثلاً معالجة مياه الصرف الصحي معالجة مياه الصرف الصحي بتاخد من البيوت المفروض تنقل المية وترجع تاني البخار في المسطحات المائية طيب المفروض تضخ المية دي بمواصفات معينة إذاً لو أنا عارف إن المحطة دي مثلاً ما بتعالجش المية كويس أروح أقولها لا والله وريني كده أنت بتعالجي إزاي طريقة معالجتك إزاي لا نظيف لها معالجة معينة ونشوف إيه المشكلة عندها ونخليها تضخ المية بمواصفات معينة في المسطح المائي إذاً أنا عرفت إن سبب التلوث وجود محطة مياه هنا مثلاً وجود مصنع هنا إذاً أنا حددته ونظمته وعملت عملية إدارة الغير نقطية لأ ما أعرف ما عمل التلوث في المنطقة دي ما أعرفش مش عارف زي الأمطار تمام كده زي الجريان السطحي مياه الأمطار اللي بنوع عليها جريان سطحي للمية على سطح الأرض مياه بتنزل تنزل تجري زي ما جريان سطحي تمام يبقى دي مصادر تلوث غير نقطية عارفين حتة مهمة جداً جداً في حتة التلوث عارفين أهم حتة هي مصادر التلوث النقطية ومصادر التلوث غير النقطية طب في حتة مهمة جداً وهي التلوث بالأنواع الدخيلة بمعنى حضرتك دلوقتي جبت لي وأنت جاي من بلد معينة كنت بتزور في أفريقيا حتة معينة في أفريقيا جبت لي أنواع معينة وأنت جاي زرعتها هنا في جبين الكوم النبتة دي طلعت وراعت وطغت على النباتات اللي موجودة أساساً في المنطقة اللي أنت جاي زرعت فيها هذا إذا من سمم النباتات اللي أنت جبت من برا سواء أنت جايبه بقصد أو بغير قصد يعني أنت قصدك إن أنت تجيبه معاك وأنت جاي عشان أنت عجبت بيه أو عايز تزرعه عندك أو بغير قصد تجيب شنطتك وأنت جاي بالصدفة بزرة معينة مسك في الجيب بتاعك بالصدفة نزلت على أرض نبتت أياً كان سواء بقصد أو بغير قصد جبتها من موطنها الأصلي جبتها لموطن جديد في الموطن الجديد دوت قدرت إن هي تتكيف على الظروف الجديدة وتقصرت ونمت وبقت ده بنسميها أنواع دخيلة إذاً انتقال الكائن حي من موطنه الأصلي إلى موطن جديد سواء بقصد أو بغير قصد ده بنسميه التلوث بالأنواع الدخيلة أو الأنواع الغازية اللي هي بتغزو الموطن الجديد وتفرارها فيه بقى وتعيش حياتها ليه؟ لأن هي مالهاش أعداء في الموطن الجديد أنت جبتها من موطنها الأصلي اللي كان بيحكمها هناك إن هي تحددها فيه لأن ليها أعداء هنا أنت جبتها لموطن جديد مالهاش في الأعداء على ما تكون لها أعداء هيكون أعداءها كتره إذاً التلوث بالأنواع الدخيلة أو التلوث بالأنواع الغازية إن أنا أجيب كائنات من مكان لمكان بقصد أو بدون قصد بتغزو هذا المكان وتعيش وتتكيف فيه وبتأثر كمان على الكائنات اللي موجودة في الأصل أصلاً في هذا المكان لأن هي مالهاش أعداء لسه أو ما تكونش أعداء أو حيوانات مفترسة في هذا المكان فبتاخد فرصتها في البقاء والنمو بشكل كبير التلوث بالأنواع الدخيلة تمام ده جزء بتاع التلوث مش عايزك تعرفي فيه أكتر من كده طيب نيجي للجزء بتاع التكيف التكيف كل اللي عايزك تعرفيه فيه إن أنا الكائن بيتكيف علشان يجاري بيه اللي هو عايش فيه عشان يجاري الظروف اللي هو عايش فيها طب سبحان الله ربنا مدينا بعض التكيفات اللي بنسميها تكيفات جسدية وفي تكيفات أخرى بتبقى سلوكية التكيف لما أجي أقولك هو إيه التكيف الجسدي تقولي والله دي حاجة في جسم الإنسان سوري في جسم الكائن الحي سواء نبات أو حيوان أجي أقولك المنقار بتاع العصفورة المخلب بتاع القطة دي كلها تكيفات جسدية حاجة ربنا سبحانه وتعالى مديها للقطة مديها للعصفورة مديها للإخطبوط اللي هو الحبر اللي بينفثه لما يشوف حاجة تخوف في قاع البحر دي كلها حاجات تكيفات جسدية ربنا سبحانه وتعالى أعطاهم علشان يبقى قدرة على البقاء في ظروف البيئة اللي هو بيعيش فيها يبقى لما أجي أقولك مثلاً من أمثلة التكيفات الجسدية هي إيه تقولي والله الحبر السم بتاع الصعبين موضوع تكيف جسدي المنقار والمخالب والخرطوم بتاع الفيل ده كله إيه دي كلها أمثلة من التكيفات الجسدية طيب التكيفات السلوكية نوعين اتنين عندي تكيف سلوك تكيف عندي سلوك بنقسم الحاجتين اتنين سلوك فطري يعني ربنا سبحانه وتعالى خلق هذا الكائن بهذا السلوك تمام سلوك والنوع التاني سلوك مكتسب مع إن هو اكتسبه من خلال تعامله مع بيئته خلاص كده تمام فنجي نقول على السلوك الغريزي أو الفطري دي حاجة موجودة في جينات هذا الكائن حاجة مطبوعة فيه كده خلاص فتلاقيها موجودة في أفراد النوع الواحد زي بعض يعني مثلاً الكتكوت مثلاً لما بيجي يفقس من البيضة إيه اللي بيحصل كل الكتاكيت بتبدأ إنها تنقر كده في القشط بتاع البيضة عشان تطلع هل بتلاقي كتكوت ينقر وكتكوت ما بينقرش في القشرة ينقر كده عشان يبدأ يطلع من البيضة كل الكتاكيت بتنقر إذاً هذا سلوك غريزي ووهبه الله سبحانه وتعالى إيه علشان تتعامل مع ظروف معينة هي هتتحط فيها إذاً كل الكتاكيت بتلاقيها نفس هذا السلوك الغريزي كلها بتعمل إيه كلها بتبدأ أول ما تطلع من البيضة تنقر في الأرض كده تدور على أعداء كلهم تلاقيهم بيعملوا كده إذاً موجودة هو سلوك مشترك بين أفراد النوع الواحد موجود في أفراد النوع الواحد كلهم زي بعض طب السلوك المكتسب لأ المكتسب يعني أنا اكتسبته نتيجة حد علمهولي نتيجة أنا تعرضت لموقف معين في البيئة فخلاص أنا أخذت بالي لما الحاجة دي تحصل قوم عن عاملة كذا تمام إذاً سلوك أنا بتعلمه سلوك أنا باكتسبه عن خبرة إذاً السلوك المكتسب المكتسب ده لازم تمر بحاجة معينة عشان تكتسبه أو تتعلمه تمام السلوك الغريزي ده مش عايز خبرة قبل كده مش عايز تكون متعلمه قبل كده أنت نازل بيه أنت نازل بيه أو هو موجود في جيناتك هو موجود في جينات جميع أفراد النوع الواحد لكن السلوك المكتسب لأ السلوك المكتسب ممكن يبقى في قطة وقطة وقطة ممكن القطة تعرف تفتح باب ممكن قطة لأ ما تعرفش تفتح الباب تمام كده قطة ممكن تطلع تنق على تنق على مثلاً بطريقة معينة المرتفعات قطة لأ ما تعرفش لأن القطة دي تعرضت لهذا الموقف فخدت خبرة فاكتسبت هذا إيه فاكتسبت هذا السلوك قطة التانية دي ما عرفيتش لأ هي ما تعرضتش قبل كده إذن ما اكتسبتش إذن السلوك المكتسب ما بتلاقيهوش ما بين أفراد النوع الواحد زي بعض لأ ممكن فرد يكتسبه والفرد الآخر من نفس النوع ما يكتسبوش ما يعرفش عنه حاجة إذن بيحتاج إن أنت حدث قبل كده عشان تاخد هذه الخبرة أو تاخذ هذا إيه أو تاخد هذا السلوك حركات الأسود والنمور في السرك في عروض السرك والحاجات دي كلها سلوك مكتسب المدرب بتاعها قاعد يضربها فترة طويلة إن هي تعمل تنط إن هي تتشقلب إن هي تنط في حلقة النار إذاً هي تعلمته عشان هي مرة بقت قبل كده أو هي تدربت عليه فإذاً بقت تعرفت إيه بقت تعرفي تعمل هذا السلوك إذاً السلوك المكتسب لابد إن هو يكون متأثر بخبرة سابقة أو بتجربة سابقة ده السلوك المكتسب لازم تكون عديت بخبرة قبل كده في الموقف ده عشان أخدت السلوك ده أو مريت بتجربة سابقة عشان أنت أخذت السلوك ده أهم حاجة أنا عايزك تعرفه عارف في هذا السلوك وبدي أمثلة عنه عنده زي مثلا حركات الحيوانات في العروض السركية كلها عبارة عن سلوك مكتسب تمام كده يعني أنا أعتقد إن أنا يعني إلى حد ما آه لأ في حتة تانية اللي هي بتاعت الموطن والعشبي لما يسألك الموطن هتقولي والله الموطن هو المكان اللي بيعيش فيه الكائن الحي سواء نبات أو حيوان ماشي وممكن يكون المكان ده حاجة صغيرة جدا ممكن يكون حاجة كبيرة جدا بس حاجة كبيرة أو حاجة صغيرة العشبي أو وظيفته هو بيعمل إيه في بيئته أنت وظيفتك إيه عام الحاج إذن هو مكان الإقامة العشبي هو وظيفة الكائن الحي في إيه في بيئته والله يعني أنا لو افتكرت حاجة آه أجي أقولك مثلا احنا عرفنا بقى التزاوج والمأكل والمشروب والمأوى دي من الحاجات الأساسية اللي بتؤدي إلى التنافس بين أفراد النوع الواحد تكلمنا عن الدورات تكلمنا عن مستودعات الكربون في الطبيعة تكلمنا عن المكونات الحية المهمة أهم المكونات الحية تكلمت عن أهم العلاقات ما بين الكائنات الحية آه أهم حتة بقى في حتة ما تكلمتش عليها اللي هي بتاعت انتقال الطاقة في الأنظمة البيئية الطاقة بتنتقل إزاي في النظام البيئي يعني الطاقة بتتجمع الأكل للنبات عمل وأسنما عملية البناء الضوئي هيخلي في النبات لأ النبات ده هو هينقله للكائن اللي بياكل العشب والطاقة اللي في الكائن العشب الأرنب أنا كإنسان ممكن أكله إذا ناخد الطاقة اللي تكونت في الأرنب اللي هو في الأساس أخذها من النبات إذن في طاقة بتنتقل الطاقة اللي بتنتقل بتنتقل من النباتات للكائن اللي بعده للكائن اللي بعده للكائن اللي بعده تبقى حاجة أساسية إن النباتات أو الكائنات المنتجة هي الأساس في جميع الأنظمة البيئية هي اللي على أساسها بتبني بيئة السلسلة اللي حضرتك شايفة ده بياكل ده بياكل ده بياكل ده طيب تمام الطاقة زي ما احنا عارفين بتتحول من صورة إلى أخرى تمام بس مش بنسبة 100% يعني نسبة التحول ما بتبقاش 100% بيبقى في هدر في الطاقة الهدر اللي في الطاقة ده هو بيبقى في صورة الطاقة الحرارية الهدر اللي بيطلع من الطاقة أو الفقد اللي بيحصل في الطاقة بيبقى في صورة طاقة حرارية طب هو الهدر ده حصل إزاي؟ حضرتك النبات ده هل النبات لما كون عملية البناء الضوئي يخزن كل الطاقة أو الأكل اللي خدها اللي اتخذت عملية البناء الضوئي في صورة طاقة غذائية كده مخزنة عشان الكائن اللي بعديه يجي يأكلها لأ في جزء النبات ده هو استخدمه حرق الأكل بتاعه واستخدم الطاقة دي في النمو في التقاصر في التنفس إذا أنت وأنت بتعمل عمليات الحيوية العادية بتاعت أي كائن حي بتفقد طاقة في صورة طاقة حرارية غير مرئية أنت حضرتك دلوقتي عملت تفقد طاقة حرارية من جسمك بس أنت ما أنتش شايفها تمام بس أنا ما ينفعش أنا قاعد جنبك كده وأنت عملت تشعيع طاقة حرارية كده نتيجة تنفسك نتيجة حركتك أجي أقول إيه أستغل الطاقة الحرارية اللي طالعة من جسمك دي وأستفيد منها ما حدش بيقدر يستفيد من الطاقة الحرارية طالعة من أجسام الكائنات الحية نتيجة تقاومها بالأنشطة الحيوية اليومية الحياتية بتاعتها إذا مش كل الطاقة اللي النباتات اكتسبها بتخليها كمنا جواها عشان الكائن اللي بعديه هيي يكون لأ في جزء من الطاقة ده هيي بيستخدم في العمليات الحيوية أثناء استخدامه للطاقة ده هيي في العمليات الحيوية في جزء منها بيفقد في صورة طاقة حرارية بيفقد من الطاقة اللي كانت موجودة في النبات 90% من الطاقة اللي كانت بتنقل 10% فقط هو اللي بيتنقل للكائن اللي يتغذى على النبات يبقى الطاقة كمية الطاقة اللي بتتنقل من كائن لآخر في السلسلة الغذائية 10% فقط من الكمية الطاقة اللي موجودة في هذا النبات طيب دلوقتي لما أقول مثلا على سبيل المثال النبات ده كان فيه 100% طاقة 90% هيفقدوا في صورة طاقة حرارية لأن الأنشطة الحيوية بتاعت جسمه وعشرة في المية طاقة كمنا هم اللي هينتقلوا لمين؟ للأرنب طيب الأرنب ده اللي كاله عمل العمليات الحيوية كم من الطاقة اللي موجودة في الأرنب هتتنتقل مثلا للصعبين مثلا اللي هيكلوا اسمها على 10 هتبقى واحد في المية يبقى اللي بينتقل فقط من كائن حي لكائن حي آخر هو 10% فقط من الطاقة الكامدة في هذا الكائن الحي 90% من طاقته بتتنتقل أو بتفقد في صورة طاقة حرارية إذا لما أجي أقول لك هي إيه الفاق بالضبط؟ إيه هي صورة الطاقة المفقودة في الأنظمة البيئية الغير مستغلة؟ وهي حنخد حتة جاي دلوقتي معنا خلينا في حتة دلوقتي بتبقى في صورة إيه الطاقة المفقودة أو الهدر في الطاقة تقولولي في صورة طاقة حرارية طب نيجي بقى نتكلم على السلسلة الغذائية حتة النبات هيكلوا أرنب الأرنب هيكلوا صعبين الصعبين هيكلوا صقر السلسلة اللي حضرتك شايفة ده هي دي اسمها سلسلة غذائية يعني إيه سلسلة غذائية؟ السلسلة الغذائية دي بتوضحلي عبارة عن مسار خط فيه بيبقى بأسهم كده احنا أخذناها في حاجة بتاكل حاجة بأشر عليها بسهم بتاكل الحاجة اللي بعدها بتاكل الحاجة اللي بعدها ده بنسميه مصار مصار الطاقة مصار انتقال الطاقة في الأنظمة البيئية ممكن أمثله بحاجة اسمها السلاسل الغذائية السلسلة الغذائية القاعدة بتاعتها زي ما إحنا عرفناها أو أي قاعدة عندنا في أي نظام بيئي هي قاعدة الكائنات المنتجة طيب تمام ده بنسميه سلسلة غذائية لما أجي أقولك مسار خط أو مسار بيوضح انتقال الطاقة بين كائنات حية مختلفة في صورة أسهم في اتجاه واحد يبقى ده تعريف مين أو ده إيه؟ تقولي ده تعريف السلسلة الغذائية تمام السلسلة الغذائية زي ما احنا عارفين غالبا بتنتهي بمستهلك من الدرجة الثالثة اللي هو أقوى المستهلكات تقريبا اللي مافوش بعديه حاجة اللي هو بيموت اللي أنا منتظرة بيموت عشان يراجع على عنصر أخزائي النسر النمر الأسد الإنسان خلاص اللي آخره بيموت خلاص ده بنسميه مستهلك من الدرجة الثالثة طيب تمام أنا دلوقتي عندي أنا بقولك حضرتك كل مستوى بياخد 10% فقط من الطاقة اللي موجودة في المستوى اللي قبليه إذاً دلوقتي الأرنب لما ياخد 10% من النبات والصعبي يجي ياخد 10% من 10% اللي أخذها من النبات ويجي بعديه ياخد 10% من 10% اللي أخذها من قبليه من قبليه إذاً دلوقتي كمية الطاقة واحنا طالعين اللي بتتوفر في جسم هذا الكائن الحي بتبقى إيه؟ بتبقى قليلة جدا كمية الطاقة إيه قليلة جدا لحد ما بوصل لأقوى المستهلكات زي النمر والأسد والنسر بتبقى كمية الطاقة الكامنة في جسمهم قليلة جدا جدا جدا عشان كده يجي يقولك إيه؟ يجي يقولك ابعد عن المستهلكات اللي هي من درجة الثالثة في أكلك لأن كمية الطاقة اللي جواها بتبقى قليلة جدا جدا لو أكلتها مش تشبعك تمام عشان كده الدكاترة يقولك إيه؟ دكاترة التغذية يقولك خليج دايما قريب من القاعدة من النباتات لسه بخير وكمية الطاقة فيه لسه ما خدتش منها عشرات في المية لسه زي ما هي فكمية الطاقة فيه أكبر ما يمكن عشان كده يقولك إيه؟ كل النباتات الكتيرة عشان كده هتشبعك هتشبعك ليه؟ هتشبعك عشان فيها كمية طاقة كبيرة أما النسر النسر ياخد 10% من 10% اللي اتخذت من قبليه من 10% اللي اتخذت من النبات إذن كمية الطاقة الكامنة في قلب النسر عشان أكلها النسر مش هيشبعني النسر ما فيوش طاقة أساس عشان يمديني بالطاقة تمام إذا دلوقتي لا ينصح بتناول الكائنات الجارحة أو لا ينصح بتناول المفور أو الصقور ليه؟ لأن كمية الطاقة الكامنة في جسمها بتكون إيه؟ قليلة جدا جدا جدا عشان كده لا ينصح بتناولها الحتة دي مهمة جدا جدا جدا طيب ده بالنسبة للسلسلة الغذائية طيب في حاجة أعلى بقى من السلسلة الغذائية اسمها شبكات الغذائية يعني إيه شبكات الغذائية؟ يعني حضرتك دلوقتي سلسلة مع سلسلة غذائية مع سلسلة غذائية مع سلسلة غذائية هيدوني مجموعة من الشبكة كده متدخلة مع بعضها اسمها شبكات الغذائية شبكات الغذائية يعني سلاسل غذائية تدخلت مع بعضها بمعنى دلوقتي عندي مثلا نظام بيئي واحد عندي نوع من أنواع النباتات بيتغذى عليه فقر الفقر تدخل السلسلة الغذائية مع بعضها البعض اللى هو تعريف الشبكة الغذائية تعريف الشبكة الغذائية تدخل السلاسل الغذائية مع بعضها البعض ويكون فيها غالبا كائن واحد بيبقى مشترك ما بين أكثر من سلسلة غذائية طب في حاجة أعلى شوية وهى الأهرامات الأهرامات البيئية الأهرامات البيئية برضه هو نموذج بيستخدم علماء البيئة في دراسة انتقال الطاقة في الأنظمة البيئية يعني انتقلت من مين لفين لفين لفين طب يبقى عندي علماء البيئة بيستخدموا نموذج السلسلة وده أبسطهم سلسلة غذائية في نموذج آخر اسمه الشبكات الغذائية في نموذج ثالث اسمه الأهرامات البيئية الأهرامات البيئية دول ثلاث أنواع أهرامات عددية وده بيهتم بها كويس أوي أهرامات الكتلة الحية أهرامات الكتلة أهرامات الطاقة أدقهم في الاستخدام هو أهرامات الطاقة لأن هي مبنية على قانونين اتنين إن الطاقة إن الطاقة لا تفنى ولا تستحث من العدم إن تحول للطاقة من صورة لأخرى ما بيتمش بنسبة 100% إذن القوانين دي قوانين أصلا في الميكانيكا الفيزيائية مش عارفة إيه ديناميكا الفيزيائية يعني قوانين دقيقة يعني ما فيهاش جدال إذن من أدقهم هو أهرامات الطاقة في الاستخدام طب الأهرامات العددية ليه مش بتاخد شكل هرم يعني العالم البيئة أو باحث البيئة لما بيجي بيدرس حتة معينة أو نظام بيئي معين زي بحيرة أو بتاع بيعمل هذا ايه بيعمل هذا النموذج وبيبدأ يعد فيه الكائنات المنتجة قد إيه والكائنات المستهلكة الأولية قد إيه وعلى هذا بيعمل مصار انتقال الطاقة في النظام اللي هو أو في الحتة اللي هو بيدرسها تمام الأهرامات العددية اسمها كده هي بتعتمد على اللي هو نموذج الهندسي بيعتمد على أعداد الكائنات الحية في منطقة معينة بيروح حضرتو يعد الكائنات المنتجة بياخد متوسطات كده بيعد متوسط الكائنات أكلة العجب بيعد مش عارف متوسطات على إيه وبيبني انتقال الطاقة على أساس أعداد هذه الطاقة لكن الأهرامات العددية مش دقيقة لأنه هو بيعتبر زي ما قلنا النبتة الكبيرة زي النبتة الصغيرة بيعدي فيه واحد اتنين مع إن النبتة الكبيرة فيها كمية طاقة غير النبتة الصغيرة إذا الأهرامات العددية بتبقى مش دقيقة جدا في الشغل نيجي للنقطة التانية هو عبارة عن نموذج هندسي بس بيعتمد على الأوزان أوزان الكائنات برضه بياخد متوسطات أوزان النباتات في منطقة ما متوسط أوزان المستهلكات الأولية وهكذا المستهلكات اللي بعدها بياخد متوسطات أوزان ويرسم الهرم بتاعه وعلى أساس الأوزان بيحسب كمية الطاقة في كل يعني العلماء اختلفوا لأن في ناس قالت نوزن النباتات بعد ما نجففها في علماء قالوا لا ننوزنها وهي في حالتها كده بدون تكفيف طبعا الوزن هنا بيختلف عن هنا إذا برضو فيها عدم دقة نيجي بقى لأهرامات الطاقة قلنا هي أهرامات الطاقة ونموذج هندسي بيعتمد على القانونين الإثنين اللي احنا قلناهم فبيبقى دقيق جدا في الشغل إذا لما أجي أقولك نموذج هندسي بيعتمد على الكائنات الحية في نظام بيئي معين على أساس أوزانها فده أهرامات الكتلة أو أهرامات الكتلة الحية لما أجي أقولك والله نموذج هندسي بيعتمد على أعداد الكائنات الحية في نظام بيئي معين لدراسة انتقال الطاقة بين هذه المستويات إذا تقولي أهرامات نموذج الأهرامات العددية لما أجي أقولك والله نموذج هندسي بيعتمد على قانون بقاء الطاقة وإن الطاقة لا تنقل من أسرة أخرى بنسبة 100% إذا ده نموذج أهرامات الطاقة لو حضرتك قلنا هرم شكل هرم يعني الطاقة يعني القاعدة كبيرة بتقل بتقل بتقل لحد ما توصل لقمة الهرم زي بالضبط السلسلة الغذائية القاعدة بتاعتها هي منتجة طبعا لازم الكائنات المنتجة تبقى في أي نظام بيئي هي الأكبر مساحة ما كانتش الأكبر مساحة بقية المستويات اللي فوق مش هتبقى موجودة أصلا إذا القاعدة عندي اللي هي الكائنات المنتجة هي أساس جميع الأنظمة البيئية لأن هي أكثر عددا أصلا هي الأكثر عددا في جميع الأنظمة البيئية اللي هي القاعدة المنتجة بعدها بقى بتيجي بقية المستويات اللي هو الكائنات أكلة العجب بعدها المستهلكات الأولية بعديها المستهلكات الثانوية بعدها على قمة الهرم اللي هي إيه أقوى المستهلكات اللي هي نصور والنمور والكلام ده هتلاقي شكل الهرم معمل بيقل كده في قاعدته يعني بيقل في التدريج بتاعه طول ما أنت طالع ليه لأن زي ما احنا عارفين إن الطاقة بتقل وإحنا صاعدين لفوق زي ما قلت لك ليه بقى ما احنا قلت لك كل مستوى بياخد 10% من إيه من اللي قبليه إذا كمية الطاقة اللي كمنا في كل مستوى المستويات دي بتقل بتقل بتقل لحد ما توصل لقمة الهرم اللي هي أقوى المستهلكات زي ما قلت اللي هي نصور أو الجوار كمية الطاقة فيها أقل إيه ما يمكن وتسعين في المئة من الطاقة زي ما قلنا عاملة بتطلع كده في صورة طاقة حرارية اللي هي الأنشطة المختلفة للكائن الحي في كل مستوى أثناء إيه أثناء حياته إذا الطاقة زي ما احنا عارفين هي زي ما احنا شرحنا إن هي بتقل كلما صاربة الهرم لأن كل كائن بياخد 10% من اللي كان إيه من اللي كان قبليه يعني إن شاء الله أنا يعني أكون وضحتلكوا الدنيا واللي هيسمع التسجيل أعتقد إن هو مش هيحتاج يعني المذكرة اليمنة غير بس في الجزء بتاعها يعني احنا لو سمعت الجزء بتاع التكيف خلاص ما ذكروش من الكتاب السبات الجزء بتاع التلوث خلاص ما فيهوش مذكرة تاني السبات الجزء بتاع التلوث خلاص ما فيهوش مذكرة تاني هي بس الجزء اللي ممكن تأكدوا عليه اللي هو الجزء بتاع العلاقات من المذكرة قلنا الدوراتين الاثنين وناخد بالنا جدا من مستودعات الكربون قلنا مستودعات الكربون أصلاف الكائنات البحرية البترول والغاز الطبيعي إلى آخره قلنا الأضرار بتاعته أضرار الإخلال بدورة الكربون قلنا دورة المية تكلمنا اللي هي إيه الدورات البيولوجية والكيميائية في حتة مهمة جدا بقى أنا أساسا في الأساس عندي الدورات هي دورات دورات عناصر في الطبيعية هي أصلا في الأساس قلتها في الأول هي دورات غازية ودورات عارفين كده إن الدورة الغازية اللي هي بتندرج تحتها دورة الأكسوجين والكربون والنيتروجين والهيدروجين ودورة المية الدورات الرسوبية اللي هي أعتقد من أهمهم اللي هي دورة الفسفور في الطبيعة اللي هي دورات رسوبية اللي عرفيه فرق ما بين الدورة الغازية والدورة الرسوبية الدورة الغازية بتبقى أكثر استكمالا والعنصر ما بيضاعش في الطبيعة كتير بمعنى هي معروفة دورة المية من فين لفين يعني من المية من المسطحات المائية تبخير تكاسف سقوط تستفيد منها النباتات تبتدي تجف تنزل تاني وهكذا إذا الدورة بتحصل بسرعة جدا الدورة الغازية بتحصل بسرعة جدا وضيع المية ما بيبقاش إيه ما بتضيعش يعني يعني إيه ما بتضيعش يعني ما بتبعدش كتير عن إن الكائن الحي يقدر يستفيد منها لأ على طول شغالة على طول وقريبة على طول من الكائن الحي يقدر يستفيد منها على عكس الدورات الرسوبية الدورات الرسوبية لأ الدورات الرسوبية مش سريعة مش سريعة العنصر بيضيع لفترات طويلة جدا جدا لحد ما يوصل تاني للكائن الحي أو يقرب من الكائن الحي يستفيد منه على سبيل المثال فسفور الفسفور ده ممكن ينزل في قاع البحر ممكن يجوه الصخور الرسوبية ولازم تحصل تجوية وتعرية والحاجات اللي بتاخد وقت طويل كده عنصر الفسفور بيبعد عن إن الكائن الحي يقدر يستغل ويستفيد منه وهذا معناه الضياع من العنصر إذن الدورات الغازية أكثر اكتمالا وأكثر الضياع من العنصر فيها ما فيش أكثر اكتمالا وبتحصل بسرعة من الدورات الرسوبية الدورات الرسوبية الضياع في العنصر بيبقى كتير قوي فيها ما بتحصلش بسرعة أو بتاخد فترات زمنية طويلة عشان دورة العنصر تحصل أو تاني أنا أعتقد كده يعني لمت المنهج فبروجات اسمعوا التسجيل كويس جدا جدا واللي يسمع التسجيل أعتقد إن هو مش هيحتاج يقرأ المذكرة وأنا طبعا أتمنى إن أنتوا تكونوا قريتوا مذكرة مع سماع التسجيل بالتوفيق إن شاء الله وتركزوا إن شاء الله في الامتحان وأنا كل حاجة قلتها ممكن تلاقي منها في الامتحان السلام عليكم بالنسبة ليا الجزء بتاع بأنواعهم أنا كنت طبعا عاملة تسجيل أصلا صوتي عنه قبل كده وببعتولكوا نبقى عارفين التكيف بيشمل جميع الكائنات الحية أنا بتكيف علشان أقدر أعيش في البيئة بت الحيوانات اللي بتشبع الحاجات البيولوجية بتاعتي أنا بتكيف بطريقة معينة عشان أحصل على غذاء يبقى ده إشباع الجوع بتكيف بطريقة معينة علشان أهرب من حر الصيف في بعض الحيوانات مثلا يبقى ده بتكيف عشان أشبع حاجة عندي حاجة معينة حاجة بيولوجية عند الجسم تمام التكيفات نوعين اتنين تكيفات جسدية يعني حاجة موجودة في جسمي بتؤهلني للقيام بوظيفة معينة تكيف سلوكي تكيفات الجسدية لما أقولك الحبر اللي بيطلعه الأخطبوط لما بيشوف خطر قدامه دي تكيفات جسدية حاجة موجودة في الجسم الحبر ده موجود في الجسم ده بنسميه تكيف جسدي المخالب القطة ده تكيف بيساعدها في الدفاع عن نفسها خلاص يبقى أي حاجة موجودة في جسمي أجيب لك مثال أي حاجة موجودة في الجسم كائن حي أو في إنسان أو في نبات أو ده يبقى ده تكيف جسدي حاجة فعلا موجودة في جسمه بيستخدمها لوسر الطعام أو دفاع عن نفسه أو ممكن تركيب معين بيستخدمه في عملية التزاوج مع عليمة كل الحاجات دي بتساعد الكائن التكيفات الجسدية بتساعد الكائن في البقاء في إيه في البيئة بتاعته سواء الحاجة دي بتشبع حاجة بتشبع حاجة معينة حاجة بيولوجية عند الجسم تمام التكيفات نوعين اتنين التكيفات الجسدية يعني حاجة موجودة في جسمي بتؤهلني للقيام بوظيفة معينة التكيف السلوكي التكيفات الجسدية لما أجي أقولك الحبر اللي بيطلعه الأخطبوط لما بيشوف خطر قدامه دي تكيفات جسدية حاجة موجودة في الجسم الحبر ده موجود في الجسم بنسميه تكيف جسدي المخالب القطة ده تكيف بيساعدها في الدفاع عن نفسها خلاص يبقى أي حاجة موجودة في جسمي أجيب لك مثال أي حاجة موجودة في الجسم كائن حي أو في إنسان أو في نبات أو ده يبقى ده تكيف جسدي أي حاجة فعلا موجودة في جسمه بيستخدمها لسرعة الطعام أو الدفاع عن نفسه أو ممكن تركيب معين بيستخدمه في عملية التزاوج مع عليمة كل الحاجات دي بتساعد الكائن التكيفات الجسدية تساعد الكائن في البقاء في البيئة بتاعته سواء الحاجة دي بتشبع حاجة بتشبع حاجة معينة حاجة بيولوجية عند الجسم تمام التكيفات نوعين اتنين التكيفات الجسدية يعني حاجة موجودة في جسمي بتؤهلني للقيام بوظيفة معينة التكيف السلوكي التكيفات الجسدية لما أجي أقولك الحبر اللي بيطلعه الأخطبوط لما بيشوف خطر قدامه دي تكيفات جسدية حاجة موجودة في الجسم الحبر ده موجود في الجسم بنسميه تكيف جسدي المخالب القطة ده تكيف بيساعدها في الدفاع عن نفسها خلاص يبقى أي حاجة موجودة في جسمي أجيب لك مثال أي حاجة موجودة في الجسم كائن حي أو في إنسان أو في نبات أو ده يبقى ده تكيف جسدي أي حاجة فعلا موجودة في جسمه بيستخدمها لسرعة الطعام أو الدفاع عن نفسه أو ممكن تركيب معين بيستخدمه في عملية التزاوج مع عليمة كل الحاجات دي بتساعد الكائن التكيفات الجسدية بتساعده في البقاء في البيئة سواء الحاجة دي بتشبع حاجة بتشبع حاجة معينة حاجة بيولوجية عند الجسم تمام أي حاجة أقولك أي تركيب أو أي هيكل أو أي حاجة في جسم الكائن الحي دي عبارة عن تكيفات جسدية تمام ودي أمثلة هي دفاعات كيميائية زي الحبر أغطية الجسم ومناقير والخرطوم نفسه بتاع الفيل ده كله حاجة موجودة في جسمه يبقى تسميه تكيف جسدي تمام طب هي إيه بقى التكيفات السلوكية التكيفات السلوكية هي أفعال الحيوانات أو أفعال الكائنات الحية تجاه حاجة معينة عندها في البيئة المحيطة بها تمام يبقى هي عبارة عن تكيفات سلوكية عبارة عن أفعال الكائنات الحية تمام هي عبارة عن حاجتين اتنين سلوكي سلوك فطري أو غريزي من عند ربنا سبحانه وتعالى يعني أنا ما أتعلم الحاجة دي ما تعلموش قبل كده لا هي حاجة ربنا سبحانه وتعالى غارسها فيه موجودة في جيناته البيولوجية والسلوك الفطري أو الغريزي بتلاقيه دي حاجة مهمة جدا بتلاقيه موجود بين جميع أفراد النوع يعني القطة بتلاقيه عندها سلوك غريزي واحد الكلاب بتلاقيها عندها سلوك غريزي واحد إذا ما بقيش كلب مختلف عن كلب في السلوك الفطري أو الغريزي بتاعه تمام يبقى هو سلوك حتة مهمة جدا سلوك مشترك بين جميع أفراد النوع الواحد اللي موجود في جيناته الحتة دي مهمة جدا جدا جدا طب السلوكية السلوك الغريزي ده بيحصل مش الكائن بيتعلمه الأول ويقوم يعمله لأ دي حاجة طبيعية موجودة في هذا الكائن الحي تمام تمام مميزات السلوك الفطري أربعة أول حاجة إن هو مش لازم أتعلمه عشان أعمله لأ ده هو موجود في جينات هذا الكائن الحي إذا ما فيش لازم يكون مر بتجربة سابقة عشان يتعلم هذا السلوك وديك مثال أول ما الدجاج بيطلع من البيضة بيبدأ ينقر أي حاجة كل الدجاج كل الكتاكيت بتعمل كده لحد ما تقدر تميز ما بين حباية القمح وحباية الراب ما بتشبتج بتحط بيعملش كده كله بيعمل كده تمام تمام استجابة الفرض بتبقى تلقائية ومباشرة يعني السلوك تلقائي ومباشر بمعنى المثال هو اللي يوضح الفرض لما تيجي تنس دينه إيه اللي بيعمل بيحاول إن هو بيبدأ إن هو يهرب منك خلاص سواء عملت الكلام ده في الفرض في الفرض الصغير أو في الفرض الكبير تمام هي هو تلقائي ومباشر على طول بمجرد ما تقرب منه بيبدأ إن هو عايز يهرب منك موجود في تكوين الكائن موجود موجود في السلالات كلها موجود من أول ما الحاجة دي موجودة على سطح الأرض إلى الآن هو هو هو نفس السلوك الفطري ما بتغيرش ودي تكافل بسيط خالص دايما تلاقي في عداوة ما بين الكلاب والقطط موجود في أسلاف القطة كلها منذ أن وجدت على سطح الأرض منذ أن وجدت على سطح الأرض المسببات السلوك الغريزي بتبقى مسببات داخلية يعني حاجة داخلية جوا الكائن الحي هي اللي بتدفع لهذا السلوك على سبيل المثال مثلا حيوان بيجوع فعشان يجوع يبحث عن الطعام الجوع هو اللي دفع الحيوان إن هو يبحث عن الطعام ومن جوعه هو اللي خلاه يقعد يأكل يأكل يأكل لحد ما يشبع يبقى المؤثرات المسببة للسلوك الغريزي بتكون مؤثرات داخلية جوا الكائن الحي مش حاجة خارجية تمام تمام السلوك المكتسب لأ ده ممكن يتميز بيه فرد عن فرد آخر في النوع يعني ممكن تلاقي كلب علمه حركة معينة مش شرط الكلب التاني يتعلم هذا إيه يتعلم هذه الحركة إذا هي عبارة السلوك المكتسب هي حركات بيكتسبها الفرض بحيث إن هو يقدر يواجه الحياة اللي قدامه الحياة أو الظروف البيئية اللي موجودة لأن السلوك الفطري لوحده ما يقدرش يخلي الكائن الحي يبقى في بيئته لازم الفرض يتعلم سلوكيات وحركات جديدة عشان يقدر إن هو يبقى ويعيش في نظام البيئة السلوك الفطري لوحده ما يخليه يبقى لازم يتعلم سلوكيات مكتسبة من بيئته مثلا أنا لو جبت قطة وقربت منها عصاية مثلا تبدأ إن هي تتعلم أول حاجة زي العصاية تقرب منها تبدأ إنها تهرب حطيت لها كرسي قدامها مثلا وحطيت في إيه مثلا قطعة خبز أو جبنة تبدأ تتعلم إنها تنط فوق الكرسي عشان تحصل على إيه تحصل على ال- إذا دي حاجة مكتسبة حاجة هي مرة بها فتعلمتها فتقوم تقعد عليها وتعمل ده السلوك السلوك المكتسب بيحدث أو بيتعلمه الكائن الحي من خلال تفاعله مع البيئة لازم حاجة تحصل قدامه يمر بها كتجربة علشان لما تحصل قدامه تانية هيبقى عارف هو هيعمل إيه لما يمر بهذه التجربة مرة أخرى ودي ما بتورثش يعني ما تنفعش القطة الأم مثلا تمر بتجربة معينة أو تتفاعل مع ظروف معينة في البيئة تقوم تعلمها للصغار بتوحيل لا لازم الصغار بتوحيل مر بنفس التجربة علشان يتعلموا هذا الإيه السلوك المكتسب لا يمكن نقله إلى الأجيال أو إلى الأبناء لازم يمر بيه ويتعلمه علشان يكتسب هذا إيه السلوك بنسميه السلوك المتعلم أو المكتسب مش موجود في جيناتهم لازم يمر بالتجربة علشان يكتسبوا هذا السلوك أمثلة بسيطة جدا للسلوك المكتسب لما بجيب قطة عندي البيت وعلمها إزاي تفتح الباب أنا مرمتها وعلمتها إن هي تفتح الباب إزاي فهي مرة بالتجربة إذا لما تيجي ناحية قدام الباب وتبدأ إن هي تفتح لوحدها لأن هي تعلمته تعلمت إزاي تفتح الباب المدربين بتاع الصقور والنسور والحاجات دي والبسود هم بيعلموا بطريقة معينة أو النمر إزاي ينط الطربي مشكلة الشيطان ما يظهرش أصلا ما بتحركش ده ده سلوك فطري أو وراثي ربنا سبحانه وتعالى خلقه فيها أو موجود في جيناتها تيجي في الفترة دي تفرز هرمونات معينة بتؤهلها لهذا السلوك زي الهجرة بالضبط زي ما تكلمنا بضوء الشمس مجرد ما الضوء أو فترة الضوء بتقصر في بيئة معينة اللي موجود فيها الطيور دي بتبدأ هرمونات معينة تفرز في الطيور بتحفزها إن هي تسيب البيئة دي وتهاجر إلى بيئة تانية أكثر دفء إذا ده سلوكيات كلها بتصب على السلوكيات الغريزية أو الفطرية. شكراً جزيلاً بالتوفيق إن شاء الله وهبقى أعمل تسجيل صوتي سريع عن طريقة الامتحان والأسئلة اللي هتدي في الامتحان عامل إزاي. شكراً لكم