مناقشة حول البث المباشر للرقية ومعايير الفهم
الملخص:
- البث المباشر للمداح سيتم يوم الجمعة وينبغي للمتابعين الاستماع للأجزاء السابقة لفهم النقاش بشكل أفضل.
- يجب على مستمعي المداح الاستماع للأربعة أجزاء السابقة لفهم الجزء الخامس.
- المجموعات التي تضم الرقاة تتطلب قبولاً علمياً وذهنياً.
- البث يتضمن معلومات عميقة حول حالات معينة وتأثير الرقية.
- الرقية عن طريق الجوال تكون فعالة ولكن الرقية المباشرة تبقى الأفضل.
- يعاني الكثير بسبب مشاكل نفسية وأعراض تؤثر عليهم بشكل كبير.
المحتوى:
طيب بالنسبة لأول حاجة البث بتاع المداح غالبا ممكن يبقى يوم الجمعة خلاص بث المداح غالبا هيبقى يوم الجمعة بالنسبة للناس اللي هي عايزة تشوف علم تقيل من المتضررين واختلاف رقية بمعنى رقية أنت بتسمع علم وبتستفيد رقية المفروض يسمعوا الأجزاء السابقة في أربع أجزاء لازم تسمعهم على الأقل تسمع آخر بثين لأن أنت لو ما سمعتهمشي لما أنا هجي أشرح لك الخامس ممكن ما تفهمش حاجات كتير أنا بقول عشان تفهم الخامس من بث المداح اللي إن شاء الله ممكن غالبا يبقى الجمعة فسيادتك لازم تسمع البثات السابقة عشان تفهم لأن أنا طبعا طبيعي كالمعتاد الحاجة مثلا قلت مليون مرة إن هما 30 حلقة وكل حلقة فيها علم كبير ويكفي إن أنا يعتبر ما بسيبش حاجات كتير يعني مابعَدّي على حاجة بطلَّع بفند فيها تفنيد كبير بفضل الله سبحانه وتعالى فا اعمل 30 مثلا حلقة في ساعتين ثلاثة ده مجهود جبار ففي حاجات أنا مش حقدر أشرحها لك في النص مش هاجي اقولك مثلا ده فلان ده اللي كان في الحلقة الفلانية أو مثلا في الشرح اللي أنا شرحته في البث السابق أو في البث رقم 2 أو في البث رقم 1 أنت لازم تسمعهم على أساس لما تيجي تسمع البث الخامس تبقى فاهم ما عملتش كده مش هتفهم خاصة إن أنا أصلا هبقى ماشي سريع يعني ممكن في حاجات ما أقفش عليها خلاص يعني مش هتجي مثلا أقولك المداح أنت تبقى عارف ده من المداح هاجي أقولك مثلا ده زميل حمزة من زميل حمزة؟ أنت لازم تبقى فاهم مين حمزة أصلا مش حبقى أشرح لك حمزة ده اللي كان موجود في مش عارف فين ممكن أقول وممكن ما أقولش وبالنسبة للرقاة لأن في رقاه كتير جدا في فترات معينة ناس كتير برضه مختلفة كانت دايما تسألني يا شيخ مثلا ممكن تحكي لنا المواقف الغريبة اللي أنت بتعرفها؟
ممكن تشرح لنا أصعب الحالات؟
ممكن تشرح لنا كذا ؟
اتفرج على البثات ده فيها علم غريب فيها علم غريب أنت يهمك العلم ما يهمكش الموقف فأنت خذ السابق الي لعاوز من الرقاة بالأخص وطلبة العلم بالأخص اللي عاوز يشوف علم قوي ويشوف علم متعمق عليه بالبثات الخمسة إحنا هما عملنا أربعة بالبثات الخمسة عشان كان في مرة واحد كده بيقول لي إيه هو أنا عشان المعلومة أقعد ساعتين أسمع؟ قلت له طيب أنا غلطانك ولا تسمع ولا دقيقتين ولا ساعتين ما تسمعش خلاص أنت الخسران هوأنا اللي يكفي ان أنا بديك الحاجة على طبق من ذهب أنت قعدت عمرك كله ومش حتجيبها أصلا فبعيدا فهو دلوقتي أنت كراقي بالأخص عاوز أنت تشوف علم قوي بعد ما درست الصقر العلاجية عندك البثات الخمسة دول إن شاء الله فيهم علم كبير من جميع النواحي خلاص وبالنسبة للناس تاني هو طالع البث عشان كده سيادتك اسمع البثات الأربعة بتوع المداح على أساس بس البث خمسة مش هتفهمه إلا لما تكون أنت تابعت الأربعة اللي فاتوا وأنت كمان ما بتابعهمش أو إن أنت ما بتمشيش فيهم وأنت خسران أنت بتمشي فيهم وأنت كسبان بتسمع وفي نفس الوقت بتتعالج قلت لك قبل كده ده اسمه علاج بالحكمة علاج بالحكمة يعني أنت مش مجرد بقرأ عليك أنا بسمعك بتسمع قصة ومع ذلك بتتعالج بفضل الله سبحانه وتعالى وأتحدى إن حد يسمعه وما يتأثرش أي أن يكن هو مين إيه تاني ده كده في المجمل العام بالنسبة للناس بتسألني على المجموعات المجموعات أنا عندي مجموعات مختلفة في مجموعات مجموعة واحدة للرقاء وما بضيفش فيها إلا الرقاء اللي متزينين عقليا أو متزينين علميا أو على الأقل لديهم روح رياضية في الأخذ والرد ما بدخلش فيها واحد بيقعد يتخانق مع خلق الله تمام ما بدخلش فيها واحد عنده منهج معين وأي ضده بيكفروا وبشتموا وبيقلل منه والكلام من ده لأ ما بدخلش فيها واحد شايف نفسه ما بدخلش فيها واحد هو رقامه التزينين العارفين دول بيبقوا متزينين متزن في اللي عرفه ومتزن حتى في غير اللي عرفه بيبقى عنده قبول دي جروب رقاق جروب خاص بالناس اللي أنا أعرفهم وما بضيفش فيهم إلا الناس كويسة يعني ما بضيفش فيه الشخص اللي هو بتاع مصلحته عاوز مني حلم عاوز مني علاج يعرفني مش عاوز مني حاجة ما بشوفوش خلاص يعني أنت خلاص حدك معايا حدك معايا المعرفة تأخذها من اليوتيوب تأخذها من الإنستجرام تأخذها من التيك توك تأخذها من أي حتة براحتك إنما أنت عشان حاجة معينة لا ما بضيفكش في هنا ما بضيفش إلا الناس الطيبة الناس المتزنة الناس اللي هو في ألفة نتعامل معاهم وناخد وندي والكلام من ده يغيب شوية يرجع تاني أنا أسأل عليه هو يسأل علي من الآخر معرفة في الله معرفة في الله خلاص ده الجروب اللي هو خاص بالناس الكويسين طيب الناس بقى بتوع مصلحتهم والناس اللي هو الاستغلاليين فقط والناس اللي بيجي يضيعلك وقتك ويسألك ويسأل غيرك ويسأل عشرين واحد واللي مش عاجبه كلامك يروح ياخد كلام من حد تاني وبعد ما يلف الدائرة يرجع يقول لك أنت كنت صح بعد سنتين تلاتة واللي مش عارف إيه وكذا دي الجروبات العامة والجروبات العامة سبحان الله بقالها مدة شبه راكدة شبه راكدة ليه لأن أنا ما بقيتش أفسر بحاجة بفسر من خلال اليوتيوب أو التيك توك بس والحاجة التانية راكدة ليه لأن أصلا الناس أكتر من واحد يقول لي أنا مجرد بس ما بخش الجروب عندك الجروبات عندك دماغي بتصدع مجرد بس ما بخش الجروب عندك ما أعرفش أنت عامل إيه في الجروبات ولكن هو مجرد ما بخش الجروب أو مجرد ما بشوف اسمك بتعصب فمعرفش فتلاوهم إيه سبحان الله تلاوهم ساكتين في المجموعات الناس عند الناس التانية عند مجموعة لا ما أعرفش اللي بيحصل لهم قلت لكم قبل كده ومش مرة ولا اتنين يمكن يمكن 200-300 مرة أنا بس بصوتك بتعصب بخش جروباتك بتعب مش عارف بيحصل إيه فإحنا هو المجموعات مجموعات وفي طب العلاجية اتنين علاج أحيانا أنا بعملها مجانا خلاص جروبات بعملها مجانا ويبقى لها وقت معين أنا ببقى حطه ليه بقى لها وقت معين لأن أنا بقابل بعض الناس عاوز يعيش الوهم عاوز يرمي شماعة على حاجة تلاقي واحدة مثلا جايبالك ورقة جايبالك ورقة ما فيش فيها أي حاجة تمام تخيل الواحد مثلا باله سنين مجرد ما بيبص للسحر الفلاني أحدد له بفضل الله سبحان الله درجة الأذية دي أد إيه كمان تقول له لا ما فيش فيها حاجة يقولك لا ده فيها كذا خلاص أنت أدرى مني خلاص هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك أنت عال مريبة سعيد تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا أنت ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم برا بتترمي من الدور الثالث تنزل على أرض مضبوطة تخيل أنت لو أنا أمسكتك رميتك من الدور الثالث لما تنزل على الأرض اللي يحصل لك هتتدش هتتكسر تقول لي أنا بترمي من الدور الثالث بنزل ولا كأني في حاجة الرق لما يسمعوا تلك الجملة هيتقل تلات حاجات هيتقل لإما هي كلامها سليم ويتحط في الحسابات منكم ييتقل ده كلامهاواهام ده هي بتقلك كده إنما ده مش حقيقة تخيل إليها ذلك فمش وهم متحقق ده كذب أو إن هي رقم ثلاثة إن هي رقم ثلاثة بتحاول تكبر من حالتها يبقى لا إما حقيقة لإما وهم لإما كذب ولكن لما يحدث الحاجة اللي في تلاتين ثانية في الثانية دي وبضها على طول خلاص ساعتها أنا قلت لها أنت معاك حاجة فراح أجابت لي آه لأن أنا أصلا في قرية أغلبها صحرا وأبوي كان مسجد كان ماسك إمام المسجد فكان كل الصحرا عليه وأبوي مات فمين اللي ماسك يعلم الناس كنتند؟ فساعتها شوف لو أي راقي حكيت له القصة بدون النقطة دي ممكن يقولك لا ده موهومة ممكن يقولك ده تدخل قرين بعد بس يقولك ده تدخل قرين القرين هو اللي بيتلاعب على إن تشوف كده ممكن إن هو حاجات كتير يعني ممكن إن احنا كرقان نقولها لبعض إنما لما أشوف اللمحة التلاتين ثانية دي خلاص أنا مش محتاج بقى إن يتقل لي ده وهم أو يتقل لي ده كذب خلاص أنا عارف إن دي مضبوطة بدليل إن أنا لمحت في التلاتين ثانية دي مش هتجي إلا بالواقع دي مش هتجي إلا بالواقع المهم يعني عشان نرجع للشخص ده ففي بعض الحالات لا المباشر بيبقى أفضل فأنا قلت للشخص فقالت للشخص قلت له سما عليكم أنا فلاني الفلاني أخوك فلاني الفلاني والله مش عارف كذا وفي بعض الحالات بتجي لي من عندك أرشحهم لحضرتك ولا لأ تخيل ما ردش عليا بصوا ما ردش عليا لأ خلاص بنقصك بقى لما أنت كده لا بنقصك هو نفس الشخص أنا عامل في المرتين إيه في المرة الأولانية على أساس الناس الناس اللي قالولي والله كلن فلان ده يجي ما عملش في المرة الثانية قلت له أبعثلك طب أنا مش عارف هو مين ولكن احنا نحسب أغلبية بعض الناس على خير بنعرفهم من المنشورات وبنعرفهم من كلام وبنعرفهم من طريقته وكده فنحسب على خير إن شاء الله ولكن أنت ما بتردش لعم بنقصك كده كده إن شاء الله بفضل الله حتى لو هي في كوكب صوحل هتحاول بفضل الله سبحانه وتعالى بدرجة ما أن أأثر فيها الحاجة الباقية دي فرعية بالنسبة لي ولكن بيبقى مزيد حرص على بعض الناس يعني بعض الناس بتجيلي وهو أصلا في العناية وحكيتلكم قبل كده موضوع إن أكثر من مرة كان بيجيلي ناس في العناية ولطف من المولى سبحانه وتعالى ما رضاش أروح له تاني يوم تلاقي بيموت آخر الأسبوع تلاقي بيموت فمين اللي هيشيله؟ أنا اللي هشيله فاللي زي ده أحيانا إن أنت تبعت حد على الواقع يقيم الدنيا أحسن وعشان كده قلت مليون مرة في بعض الحالات تقيلة بعض الحالات تقيلة ولما أنت ربنا بيبقى فاتح لك باب خير في نفع الناس بيجيلك حاجات أنت لا تدركها بعد الحالات لا تدركها قلتلك قبل كده مرة في اليمن كنت بقرأ على واحد تحتي إيدي خنجر تحت إيدي حتة حديد أنا حاسس بإيدي مش إنه مش وهمي بقى مش أنا موهوم ولا هو موهوم هو شايف الراجل شايف بعينه قدامه الحديدة وما قاليش وأنا بقوله أنت في بطنك في حديدة في خنجر صغير أنت قولي للناس دي للعوام أو لبعض الرقاة إن ده موجود ممكن يقولك لأ ده ما بيحصلش موجود تحت إيدي أنا حاسس بإيدي تحت إيدي كونه تخييله بقى دي دي خبرة من المولى سبحانه وتعالى إزاي تخيل حاجة خنجر هتموته المهم يعني ففي بعض الحالات بتبقى كبيرة داخل فيها مش عين وحسد وسحر بس لا داخل فيها علم كبير خلاص داخل فيها علم كبير ده توفيقات من المولى إيه تاني دي الحاجات اللي جاي في بالي أنا خلاص قلت لكم البث بتاع المداح الناس لو عاوزة تفهموا الجاي إن شاء الله تراجعوا البثات الأربعة اللي فاتوا بسرعة تراجعوا اللي فات بسرعة تمام هتلاقي عندك يا أستاذ مصطفى خلاص بسرعة تراجعوا البث على أساس تفهموا الجاي لو إن أنا لو شرحت الجاي وأنت مش متابع القديم مش هتفهمه بعد كده قلت لكم على المجموعات بتاعتي من أنواعها المجموعات تبعي قلتها لكم نظامها سواء للرقاة واللي بيخش فيها وسواء للناس الخاصة وسواء للناس العامة وكده كده ما بقاش يفرق معايا حد ييجي ولا ما يجيش الناس مثلا متواردة معاه في المجموعات ما بلاقي حد بينشر مجموعة ما بلاقي ما بلاقيش الناس أصلا تعز ده خايفة الله المستعان يعني خايفة تنشر لك فخير يعني الحاجة الثالثة قلت لكم على موضوع إن هو بعض الناس أنا ليه ما بكلمش بعض الناس أو خلافه وزي ما قلت لكم هو جيت أنا مثلا الناس بتفتكر لما أنت خاصة لو أنت ممكن تكون مشهور في حتة معينة بس مش على المستوى الكبير يعني مثلا ما بيخشش قناتي يلاقي فاهم إيه مليون متابع وما بيلاقيش كذا فيجي يقولك إيه لا يا عم ده هو عاوز مني حاجة لما تيجي تضف بعض الناس في نفسك كده دماغها كده أنت كذا ده هو اللي عاوز منك ما بيبقاش عارف إن أنا اللي ممكن لأ مش عاوز منك حاجة براحتك هو أنا لما هبعتلك ناس أنت لازم تستفيد وأنا لازم أستفيد لما أنا مثلا هتخش مجموعة أنت تلاقي في ناس على الأقل يا عم إحنا أقل من ناس كتير جدا ماشي إحنا أقل من ناس كتير جدا بس على الأقل هتلاقي ناس بتشاركك ومش هيئزوك مش هيئزوك إيه كون إن أنت تخش مجموعة وتلاقي فيها أخوة وتلاقي فيها ناس متزنة عقليا وتلاقي فيها ناس مش شايفة إن أنت مثلا بعض المجموعات لازم تطبل له ده أنت الشيخ الفلاني وما فيش منك على أساس إن هو يديك المعلومة ولا إن أنت تلاقي حد يدلس عليك أو يخبي عليك معلومة دي حاجة 100% إنما إن أنت شايف إن إحنا نأخذ منك أنت كذا في بعض الناس كده لأ خلي بعيد عنك وعشان كده وجدت سبحان الله كنت قبل كده بفكر إيه إن الناس في الرقية الشرعية زي ما قلتلكم إن هما مفروض مع بعض لأ أنا لقيتهم من العكس ليه لأن بعض النفوس ما بتبقاش كليا كليا داخلة على أساس إنه يعالج الناس بس لأ في حاجات تانية في إيه في الأفق في حاجات تانية في الكواليس فنادر ما تلاقي اتنين تلاتة حلوين تتعامل معاهم تاخد وتدي معاهم فتلاقي بتعول هكذا دايما أستشهد بفعل الصحابة لما اختلفوا فعل الصحابة لما اختلفوا ما كانش اختلاف واه واه ذكرت هجاوب على السؤال حاضر ذكرت إن هو ده حصل ملحمة ما بينهم وخلافه كذا لأ كلاهما كان يريد الحق ولكن الطريقة مختلفة كلاهما يريد الحق كلهم كل الفئتين تتحاكم إلى المولى سبحانه وتعالى إلى كتاب الله آه في حاجات خاطئة ما كلنا بنذنب ونخطئ ولكن اتجاههم الصحي واحد فتلوهم بيوصلوا في النهاية إلى التجمع إنما اللي بيحدث حاليا كل واحد عشان تيجي تقول تيجي تخش مجموعة ده الشيخ ده فلان الفلاني تحت إيده مثلا عشرين راقي بيطبلوا معاه فكلهم مية مية لو جي واحد قاله لا أنت بتقول غلط أنت مين تقول لي إن دي غلط أنت مش عارف فتلاقيك ما بتكلمش في العلم مش في الطريق الصح كل هما يريدوا الطريق الصح لا هو كل واحد عاوز بمزاجه خلاص السؤال هل الرقية عن طريق الجوال السماعات بتأتي بنتيجة بإذن الله أم لا بد من الرقية المباشرة؟ السؤال ده عشان نجيبه هو عامة بوجه عام معرفة الرقية الشرعية اللي اسمها رقية شرعية حقيقية هي المباشرة هي المباشرة ولكن هل الرقية عن طريق الجوال بتجيب نتيجة؟ آه بتجيب نتيجة إيه دليلك الواقع؟ إيه دليلك الواقع؟ استخدام الناس أنا دلوقتي لما بكلمك من خلال الموبايل أنا قاعد قدامك مش قاعد قدامك ولكن وصلت لي تمام وصلت ليك المعلومة فتؤثر فيك يبقى أنت هنا تأثرت ولا ما تأثرتش؟ تأثرت ففيها استفادة آه بدرجة معينة وبرضه اللي يحدد تلك الأمر اللي يحدد تلك النقطة درجة الحالة درجة الحالة تمام درجة الحالة وصلت لأي مرحلة في حالات ما بيقدرش يقرأ نهائي ولا يتعامل معاه وأغلبية الناس للأسف عقائديا لا تتمسك بالله سبحانه وتعالى ولكن تتمسك في الراقي القوي حتى لما يجي يبحث يقولك إيه؟ أنا عاوز راقي قوي يا جماعة إنما ما يجيب راقي قوي الثقة يا حبيبي الراقي ده هو مجرد سبب مهما بلغت قوته هو سبب برضه أنت المفروض تفهمه كده لا ففي المجتمع فظيع المجتمع فظيع في طريقة أفكار وأنت لازم تقعد تصحح الأفكار وتعالج وتتشتم وتسكوت ليلة كبيرة بالضبط كده أكيد ولكن هو بيؤثر وسيلة من الوسائل نافعة إن شاء الله الرقاق تروب صراحة واختلط الحبل بالنابل الناس ارتابت فأصبح الاحتراز والاحتراز واجب فكم من دجال ده؟ للأسف المجال لما بيجيلي ناس للأسف المجال ده مليان وده دايما أقوله أول مرة أقعد مع أي حد خاصة لو مش عارفني هنا هو معذور بعدم علمه هو معذور بعدم علمه بهذا المجال ناس كتير بتطبق اللي بتشوفه على اليوتيوب مثلا اسم الصورة الفلانية بالعدد الفلاني طبق مش عارف إيه واعمله الأغلبية العظمى ما بيبقاش فاهمين إن ده صح ولا غلط ده كذا فهو معذور بعدم علمه فالواجب على اللي هو عارف والعالم إنه يشرح يفهم ويشرح ويعمل اللي عليه بل كان في مرحلة معينة بعض الإخوة والأخوات اللي هما المقربين يقولولي يا شيخ وأنت ليه بتشرح؟ على الرغم اللي أنت بتشرح لهم دول ناس بسطاء كان بيتقلي كده أنت ليه بتشرح للناس دي وهم بسطاء يعني من الآخر هتفضل تشرح نص ساعة ساعة ومش هيفهموك أصلا فقلت لو هم مش فاهميني بس أنا عملت اللي عليا هم مش فاهميني يعني أنا مثلا في واحد الناس كده تقعد تكلم في علم هقعد يقولك إيه الكلام الكبير اللي أنت بتقوله ده أنا مش فاهمه أصلا في ناس كده طب أنت بتشرحه ليه؟ إذا لم يكن للإنسي فبيكون للجن اللي عليه لسه قليل لأن ما عملش إنسي بس أنا بعمل إنسي وجن ده حاجة إذا لم يكن للإنسي والجن فهو معذرة إلى المولى سبحانه وتعالى إن أنا أتقنت العمل عملت اللي أقدر عليه ما هو بيتعبني بزيادة إن أنا قاعد أشرح ده بيتعبني ما هو الساعة دي أنا ممكن أقرأها وأجيب نفس النتيجة والناس هتبقى مية مية وهيقولوا إن أنت كويس ولكن أنا بحاول لا أعمل اللي علي على الأقل الحاجة الرابعة الرقية هي دعوة الرقية في الأصل دعوة مش لازم أعمل زي الرقاق اسم لم لا مش أسلم عنك ما أسلمت إنما إننا أدعوك فهذه دعوة بشكل غير مباشر للإسلام ممكن تلاقي بعض الجن بيفهم لوحده وممكن كلمة واحدة زي ما قلنا قبل كده كيف تتحصن وصاحب الحس نشاء ممكن جملة واحدة الناس تفضل تقررها في حال حياتك وفي حال مماتك بعد ما خلصت والله ده كان في شخص الفلاني الجملة جملة معلقة اللهم أنت رب المستحيلة فلا على قدرتك يا مستحيل صح؟ ممكن تلاقي حد بعد الناس بتقولي الجمل دي اللهم أنت رب المستحيلة فلا على قوتك يا مستحيل كيف تتحصن وصاحب الحس نشاء بعدك يقولك إيه؟ الله قوي ولا يطاق الله أكبر فوق كل كبير دي كلها جمل أنت ممكن تقعد تقرأ دي في جلسة كاملة وتجيب نتيجة قوية فممكن جملة تغير مفهوم لناس كتير أنت مش مدرك لدرجة إن أنا كنت في فترة معينة خاصة أنا رجل بتعامل مع الغيب خلاص مع أمر الغيب والغيب واسع وزي ما قلتلكم قبل كده فكان دايما يجي في بالي هو أنا مثلا داخل بنية رقية أرقي حد ففي حد تاني خالص انتفع هل أنا ساعتها هنا كشيخ عمر أو أجر ولا لا؟ أجر فما كانش عندي الدليل الثابت إن أنا أجر لأن حاجة غيبية إيه علاقة إن أنا مثلا داخل أرقي عمرو ففي إبراهيم إبراهيم انتفع من مجرد ما أنا برقي على عمرو ولكن أنا ما نويتش إبراهيم أصلا ما نويتوش وبكلم هنا مش بتفصيلا أنا بتكلم على المستوى العام بقى هل أنا أوجر على ما لم أنوهي أم لا؟ قعدت مثلا أسبوعين تلاتة ما عنديش الإجابة اليقينية آه ممكن لا مش ممكن خاصة بعد الناس كانت تيجي تقولك إيه الشيخ أنا أحيانا لما بكلمك في الحاجة بحض لله سبحانه وتعالى بتتحل فدي الوقت أنت تؤجر ولا ما تؤجرش عشان أنت ما نويتش؟ والطبع طبعا أنتوا عارفين الحديث الصحيح إنما الأعمال بالنيات أول حديث في صحيح البخاري خلاص فوجدت الآية بقى جت في بالي الآية اللي بتقول اللي هي ولا ينالون من عدو النيل ولا يطؤون موطئا يغيض الكفار ولا ينالون من عدو النيل هو أصلا بيبقى طالع في الأصل إن غيض الكفار بس يغيض الكفار أو طالع إنه هو كذا لا ده هو طالع في سبيل الله فإصلاح النية في القصد الأولاني قد يترتب تحته نوايا كتير أنت لم تنويها ولكن بتخش لك في الأصل بتاعك يعني هما كانوا طالعين في الأصل إيه؟ طالعين في سبيل الله مجرد المشي مجرد نزول وادي مجرد طلوع وادي مجرد العتاد مجرد الحاجات ده بقى التفصيلات بقى اللي هي من مسقال ذرة مسقال ذرة من قنطير نطير الحاجات البسيطة عندك أنت قد لا تنويها ولكن بتوضع في ميزان حسناتك حين تصلح النية بتوضع في ميزان حسناتك حين تصلح النية فإذا كان قصد العمل بالنية في الأصل مضبوط الكبير فممكن يتحط لك نوايا تانية تأجر عليها وتيجي يوم القيامة تلاقيها موجودة الكلام ده سواء في الخير أو في الشر طب العمل الخير ده الحاجة الزيادة دي جت لي منين لأ ما أنت هون مثلا نويت ده خير وده كان إيه من آثار عمل الخير هو مش الذنوب لها آثار وكذلك عمل الخير والنوايا الصالحة لها آثار فمن آثار إصلاح النية إن أنت ممكن تحصل حاجات تضبط ومن آثار فساد النية إن أنت تيجي تعمل الحاجة الكويسة تبوز عندك مثلا مسيلمة الكذاب مش كان النبي عليه الصلاة والسلام لو حط إيده على أحد يبرأ النبي كان يحط إيده على أحد يبرأ مسيلمة الكذاب لما كان يحط على إيده وعلى عين حد يطعمه ليه؟ صلاح النية في النبي صلى الله عليه وسلم وبه يتمم مكارم الأخلاق فبيتصلح الحاجة فصلا أنه مؤيد إنما مسيلمة الكذاب بيحط إيده بتضيع بتضيع ليه؟ لأنه كان الدنيا معاه نوايا فاسدة فالآثار دي اللي بتترتب على العمل يعني النية الصالحة أو النية الفاسدة بتأجر عليها أو أحيانا بتبوزر عليها وعشان كده حتى في آخر صورة البقرة اللي هو ما في النفس ما في النفس كان بنؤخذ عليه وبعد كده ربنا نزل لا يكلف الله نفسا إلا وسعها لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت مع أن الأولان ما كناش نطيقه تخيل أنت نيتك بس كنت هتتحاسب عليها اللي هو الدواخل الداخلية كنت هتتحاسب عليه نعم القونق معزوزة تريد شفاء هذا المريض قد لا يكون صاحب العقيدة السليمة سبحان الله طب صحيح فعلا إن أنت بيقطع من عندك من الشخص الممسوس هل الشخص الممسوس تظهر عليه أعراض نفسية مثل الشعور بالغربة والوحشة والقلق من لا شيء؟ آه قلنا قبل كده إن أصلا الشيطان ما بيقدرش يتلاعب على الإنسان وطبعا انفصال أول حاجة إن إحنا نفصل الجسد عن الروح عن النفس اللي هو الأمراض النفسية ده غلط أنت كلك أنت متركب من تركيبة الثلاثة أو الاثنين باعتبار إن في بعض العلماء يقولك الروح هي النفس فأنت متركب من التركيبة الثلاثة فبتفصلهم ليه؟ لأ هو يقدر يلعب على النفس يؤثر في الجسد ممكن يأثر في الجسد يؤثر في النفس وهكذا التوفيق بقى إن إزاي تقدر توفق إن ده وهموم طب طب نفسي فقط وإن لأ ده مصاب وطب ورقية أو الاثنين مع بعض في بعض الحالات بنخليهمش الاثنين مع بعض يمشي طب طب نفسي ويمشي رقية لأن المسبب للمرض النفسي كان شيطان وعدم برضه الأفكار حتة النية اللي أنا لسه بتكلم عليها حالا دي كنا بنتكلم أصلا السؤال كان لو الإنسان غير نيته أو في حتة الرقية المباشرة اللي السؤال اللي أستاذ سأل عليها الرقية المباشرة قلت لك ممكن في 30 ثانية يحصل حاجة الراقي الغير متمرس ما يعرفهوش يعني مثال لسه كنت قريب ودي بتحصل كثيرا معايا ما أعرفش مع غيري بتحصل ولا لا ولكن أنا متأكد إنها بتحصل ولكن ما بيقتصش الراقي أنت ممكن تيجي تضغط على حالة جامد وخاصة لو الأذية ثقيلة في بعض الحالات قلت لكم بتمشي معاها باللين وبتجيب نتيجة وفي حالات أنا بمشي معاها بالقوة وبتجيب نتيجة أنت لما بتمشي بالقوة إن أنت مثلا هتقتل اللي عليها بتحرق اللي عليها بتأثر فيه بقوة بتأثر فيه بقوة تلاقي الحالة نفسها مش مستحملة تيجي تقولك إيه خلاص أنا مش عايزة أتعالج تقولك أنا خلاص أنا عادي الحركة دي زي ما قلت لكم الحركة دي حركة سيئة جدا جدا جدا من هلال بكرة ميزة الرقية المباشرة عشان احنا بنتكلم في كذا تفرع يعني ميزة الرقية المباشرة إن أنت ممكن تلقط الحتة دي بسرعة ميزة الرقية المباشرة إن تما أنا ممكن أعرفها من غير الرقية المباشرة آه ولكن برضه عيبها بقى القاتل إن الشيطان لو هو حافظ مداخل الإنس وعمل تغيير النية دي ممكن يسبب عاهة للراقي يصيبه ممكن يموته تمام ممكن يموته ممكن يأذيه أذية قوية جدا يأذيه أذية قوية ليه بقى لأن أنت داخل إن ده معتدي داخل عليه في الرقية إن ده معتدي فأنت لما الإنسان نفسه يقولك لأ ده مش معتدي لأ يا عم أنا موافق بيه لو أنت أشد راقي في الكون وظلت تقرأ من هنا للسنك مش هتأثر مش هتأثر بمعنى إيه مش إن يتعذب يعني لأ هيتعذب ولكن مش هتأثر بخروج مش هخرج مش هخرج ليه؟ لأن الإنسي جعل له موافقة نفسية وموافقة بالنية وعلى فكرة الموافقة النفسية والموافقة بالنية دي لها تأثير في عالم الجن لها قبول لها تأثير لها مأخوذ بها زي ما أنت بتقدر تقرأ بالنية ما هو أصلا أصل الرقية يقولك إيه؟ يقولك هي تعاويز ورقى شرعية تقام من نفوس طيبة تقابل رقى وتعاويز من نفس خبيثة يعني النية لها عامل فلما النية الحسنة بتضد النية الخبيثة الأقوى منهم يكسب فلما أنت تخلي النية إن هو ده معاك يبقى أنت الراقي ده بقى إيه؟ إما منظره في النص ده هو اللي جاي متعدي علينا طب هات يروح عمل عالم الجن عامل إيه بقى؟ ابعت يا عم شوفلينا اللي حصل في ال... يروح يسأله روح ابعت شوفلي في الجلسة دي اللي حصل يقولك الراقي الفلاني ده يقرأ على الفلانة تمام الأسئلة كتيرة والناس عمالة تعمل الرقى وأنا مش عارف هل أرد عليها ولا علي خلاص فالنية هنا يجي يقولك ابعت شوف فيجي يبعث يشوف يقولك والله هو كان بيرقي عادي الفلانة الفلانية أو الفلان ده جاب الراقي الفلاني والراقي ده معروف مثلا بقوته وبعلمه أيا يكن ولكن هو بيقرأ التانية قالت أنا موافقة فبالتالي هو وجوده هنا وجود شرعي إزاي ده هو معتدي لا وجوده وجود شرعي لأن الإنس وافق على وجوده طب والراقي لا ما هو الراقي لازم يخلّي باله ما خليش باله يتصاب براحته تخال شفت حركة بسيطة في 20 في 3-4 ثواني وعلى فكرة الجملة اللي أنا بقولها دي هي أكثر ما يحدث مع الرقاة وهم بيقرؤوا وما يخلوش بالهم من الحتة دي فبيجي لهم الإصابات من الحتة دي إن هو لازم يفهم الحالة اللي قدامه دي قوية نفسيا ولا لأ قوية إيمانيا ولا لأ ضعيفة إيمانيا ولا لأ ضعيفة نفسيا ولا لأ لما هو هيضغط عليها هتستحمل ولا لأ هتفهم الكلام اللي بيقولوا ولا لأ فهو بيقولوا من مبدأ زي ما أنا لسه بقول الكذب بيقولوا خلاص من مبدأ دعوة ولا بتقولوا هي لها مردود وبتفهمه كل ده لازم أنت تبقى ملم بيه لأن أنت ما بتشوفش الغيب ولكن أنت بتعرفه بآثاره فبآثاره دي لازم أنت تبقى ماسك خيوطها من قدامك مسكتوا خيوطها ما تتصتش وعشان كده تلاقي قلة قليلة من الرقة ما بيضبطش لأنه إيه عشان تمشي على بنود وقوانين مضبوطة مش كتير بيعرف يعملها أنا عمري وحلمت ما قلناش عاوزين أحلم أنا عمري ما رأيت إن أفتح ماشي عندي سؤال ما هذا النوع من المس عندما أتحدث عن الجن أو السحر أو المس أو أحلام غريبة لا أستطيع التحدث وأشعر بضيق في صدري حتى عندما أتحدث عن حاجات дурكة وأعراض حدثت لي هناك شيء يمنعني وأنسى ويشككني طيب علاقة نوع المس إيه في العلاج علاقة نوع المس إيه في العلاج ما له أي قيمة أن أنا مثلا أنا اللي قلتلك ده مس عين أو مس حسد أو مس سحر أو مس عشق ده أحد الأنواع أنا كتبت إنك تفسر الأحلام بالعنوان ولكن حضرتك ما حضرتش معانا من الأول فأنا ما قلتش هفسر حاليا عندي سؤال تفسير في آية في سورة البقرة إنما حرم عليكم الميتة والدم هل هذه الآية تمنع تحديد المدد ما بنقدرش ما فيش حاجة اسمها الآية بتعمل كذا إحنا في قلنا في القرآن التفسير لا يكون بالعقل أو التفسير بيسموه تفسير بالرأي تفسير بالرأي ده مش بدماغك حتى لو في حاجة اسمها لطائف لطائف دي يعني أنا إيه ممكن فتح المولى علي فتح معين إن أنا أشرح الآية من زاوية معينة ولا تتعارض مع تفسير الآية وقتها عادي تسمها اجتهاد ولكن كويس نوع من التدبر إنما أنا أجيب الآية دي وأقول الآية دي بتعمل كذا فين الدليل بتاعك على ذلك النبي قال كده يعني النبي قال إن سورة البقرة أخذوها بركة وتركوها حسرة ولا يستطيعها البطلة أي السحرة ممكن أقول نفس الحاجة دي على سورة تانية لأ لأنه النبي حدد سورة البقرة هنا اسمه التخصيص هو خصص سورة البقرة طب هل معنى ذلك إن أنا لو استخدمت أي سورة تانية ممكن لا تفيد في الرقية؟ لا بتفيد في الرقية بس ما أقولش إن هي الكذا لأن مش أنا اللي بشرع ربنا اللي شرع وأرسل التشريع على النبي والنبي قال لنا على دي فماجيش أقول الآية دي الكذا احنا بنقول في حاجة بقى تانية اسمها مناسبة المقام للمقال أنا مثلا بقرأ وعرفت وعرفت إلى حد ما إن العارض ده مثلا في الجبال فأخدت ما يناسبه من الموافقة ويسألونك عن الجبال فقل ينسفها ربي نسف باعتبار إن التأثر اللي هيحدث حقيقي كلامهم واضح ودقيق باعتبار إن التأثر حقيقي مش وهم أو مفتعل أو خلافه يبقى ما فيش فيها حاجة أنا جبت بس مناسبة المقام للمقال لما ماجيش الآية أقول إيه ويسألونك عن الجبال دي الآية دي لخدام الجبال مين اللي قالك؟ مش معناه إنها جابت مرة تجيب مع كل البشر ما فيش في تشريع مش أنا اللي بشرع أنا بجتهد بس بجتهد بقدر له حلقة محددة بتحددني اللي هو إيه الكتاب والسنة مش ماشي بمزاجي ما بفسرش بمزاجي يبقى بالتالي إجابة السؤال هل الآية دي بتعمل كذا؟ لأ أنت باستخدامها وعملت اسمه إيه؟ توفيق حاجة من عند ربنا كده صالفت معاك إنما مش شرط إنما إن أنا أشرع أقول حاجة معينة لحاجة لازم يبقى فيها دليل من الكتاب أو السنة في حاجة قاعدة تخرج من راسي مثل الهواء كذا في يدي اليسار من فودة حاليا يعني وأنت بتسمعي لو بتسمعي ده طبيعي الناس اللي عندها أعراض معايا تكتب أعراضها كلها الناس اللي عندها أعراض حالا حالا وهي بتسمعني تكتب أعراضها لحد ما نشوف السؤال اللي بعد كده طيب في أستاذ هنا علي بيقول لك أنا يا أخي أنا بعاني من أمراض نفسية بلي سبع سنين وعملت كل شيء ما نفع أرقيا بتنفع وعندي توحد وسواس قهري من بهيك حالات أولا الأستاذ علي غلط في كم جملة أوكي شوفتي من من فترة ونص لما حد يقول لك أنا عاملت كل شيء وما انتفعتش فأنت عمرك ما هتنتفع لأ ده أنا بشرح لك هو ممكن يرد عليه كده دلوقتي يا عمي لأ ده أنا بشرح لك بس عشان تبقى فاهم الحالة وأنا بكلمك لأ ده ده اسمه يأس أصلا دايما أغلبية الناس خاصة اللي هو زي ما قلت قبل كده في أول البث في بعض الناس بتبقى بترمي شمعات على بعض الأمور لعدم علمها أو إن هي حابة تعيش دور المظلومية في بقى على بقول بعض مش كل يعني يعني ما أقصدش الأستاذ علي نفسه خلاص فدايما يقولك إيه أنا المس اللي علي أو الأذل اللي علي أقوى أذية روحت للرقاء كلهم وما وجدتش نافع بيحدث ولا ما بيحدثش بيحدث لذايادة أصلا لازم رقم واحد يبقى يفهم إن اللي هو زي ما لسه بقول الراقي هو رقم اثنين هو المرض اللي عندك ده ومصف قوي اللي عندك ده أقوى من المولى سبحانه وتعالى عشان كده كنا لسه بنقول الله قوي لا يطاق أقوى من المولى الله أكبر وفوق كل كبير فلما أنت أولا تدي لحاجة حجمها المضبوط ساعتها تتعالج إنما أنت مدي حجم أكبر من حجمه الشيطان وعشان كده النبي صلى الله عليه وسلم كان يقول إذا عظمت الشيطان بمتعظم يكون حتى كلبيت أدي البيت وإذا ذكرت المولى فإنه يخفص يخفص حتى يكون كضباب يزغر ويزغر ويزغر وعلى فكرة التشبيه ده حقيقي كمان خلاص طيب فأنت ما تقعدش تقبض يا عم والله العظيم في بعد الناس واحنا الواحد بيتعلم في المجال ده كتير أنت ممكن تقابل بعد الناس عليها أزيات لا يطرقها بشر ومع ذلك عنده رضا واستسلام عجيب عجيب وعشان كده الناس المساكين قلت لك تقعد مع الناس المساكين كده تحس إن أنت مرتاح نفسيا أنت مرتاح نفسيا الناس دول عندهم رضا عجيب ما عندوش أي حاجة قاعد في بيته ما عندوش أي شي ولكن عنده رضا عجيب قعد مع الأغنياء إذا لم يكن كما تقريبا ابن عون بيقولك مثلا أنت بتقعد مع الأغنياء بتتعب نفسيا بتتعب نفسيا دائما هتقعد بقى المقارنات ده عنده دبة أفضل من دبتي ده عنده بيت أفسح من بيتي ودائما هتلاقي بيقصر فيهم الأمراض النفسية للأسف لدرجة أنا أعرف بعض الزهرانيين أقسم بالله مشاكل نفسية كبيرة حددت لي الكذا من حكم اللي عملتهم يعني تلاقي أختي مثلا خايفة من أختها أخت خايفة من أختها لمجرد بتكلمني أول ما ترجع مثلا هم متخاصمين وتيجي تكلمني عشان تتعالج عادي أول ما يعرفوا بعض تلاقي متخاصمين يهربوا وتيجي تتكلم عشان العلاج وتيجي تخال إخوات مع بعض خايفين من بعض بيخافوا من بعض بيخافوا يحصنوا بعض بيخافوا يتعاملوا مع بعض أمراض نفسية ما تفهم لهاش فضوليين بيدخلوا في اللي ما خصهمش بكذا مقصدي بالكلام يعني أنا بحاول أقول معلومات كتير وعشان ده اللي بيجيب التشعب في كلامي إن أنا أقول معلومات كتير بسرعة للي بيكلمني وللغيرهم كمان بسرعة فأنت تضغط الأمور حجمها وقدرها ساعتها تتعالج كبرت الحاجة أكبر من قدرها فممكن تتعالج وبرضه كنت مش شايف النتيجة لأن أنت كبرتها أكثر من حقها الحاجة الثانية قلنا في موضوع الوسواس فليستعز ولينتهي يستعز يكسر الاستعاذة ينتهي إنه يتجاهل وهذا ما بين العمل الإيماني والعمل الواقعي العمل الإيماني والعمل الواقعي طيب برضه كما أحنا الوسواس ده ناتج من شيطان وساعتها رقم ثلاثة يرقي يرقي فعليا وزي ما قلت ما يقولش إن أنا رحت للرقاق كلها ما لقيتش نتيجة ما فيش أنا ما قابلتش حد قالي الجملة دي وآجي أقرأ عليه لما لاقي الأزية اللي عليه من أخف الأزيات دخل هو بيقول كده ولا إيه من أخف الأزيات ما بقى لو أنا حكيت له زي اللي بقولك عليه خنجر في بطنه ولا اللي مجرد ناس تعدي زبابات بتعدي على رجله فتجيب دم ولا الناس اللي بتتخطف من عالمنا خالص ده هيبقى أقوى منه ولا الحاجات اللي بتكلم فيها دي عشان كده أنا بقول لكم اسمعوا بس الدفع في علم تقيل كشرح شفت الأستاذة وفاء بقول لها مش هقول أحلامها بتقول أنا حلمت فتعال كأستاذة وفاء تمام يا أستاذة سامية طبيعي وأنت بتسمعيني أنا كراجل قلت قبل كده ممكن تكوني أنت لسه جديدة فأنا بقولك إن طبيعي إن وأنا بقرأ أنا دلوقتي بكلمه ده نقدر نقول علم مؤثر علم مؤثر خاصة مختص بالغيب فده لو المعلومات بتبقى سليمة بفضل الله سبحانه وتعالى بتؤثر كأنك كده كأن أنا برمي سهام بتخبط في الأزيات فممكن أنت تسمع بس واحد بفضل الله تتعالج منه فده طبيعي الحلم بعد قراءة صورة الأصفر وشي ما هو أنت أنا بقولك حاجة هو أنت لازم ليك ثلاث حاجات بقولك يا أستاذ علي أنت بدولها ما عملتش خلاص أنت ما عملتش يبقى أنت ما رحتش للطبيب أصلا هتطبق بإزاي هتختلف إزاي أنت المفروض على الأقل هتروح تجاري النفسي الأول عشان تشوف هيقولك إيه في بعض الحاجات في بعض الحاجات هتقولك إيه إن أنت عندك مثلا اكتئاب عندك صناع قبض أي أن يكون بقى المسمات وبعد كده برضه بتشوف راغي يقيم لك الكلام اللي اتكلمك ده مضبوط ولا لأ يعني أحيانا ممكن زي ما قلت لك كده الإنسان بيبقى عنده طبي فقط أو عنده روحي فقط أو عنده تدخل ما بين الاثنين ساعتها الشخص الثقة اللي بيفهم يحدد لك الحاجة المضبوطة تمشي عليه وتمشي من جهة الرقية لأن الرقية في الأصل هي إيه صلة وأدعية وقرآن يعني حاجة أنت مش هتتعب فيها كرجل مسلم أصلا طبيعية بس الناس بتهول وتشعب الدنيا وتبوز الدنيا على الناس والحاجة الثانية الأمر النفسي لو موجود عندك هتعمله هل الراقي سؤال هل الراقي بيتأثر بالحرارة روحيا هذا السؤال أنت قلت نذكرك فيه الراقي بنسبة كبيرة ممكن يعرف عن الحالة حاجات هي ما تعرفهاش عن نفسها الراقي في مراحل معينة من تدرجه في خبرته واللي ربنا بيعطياهوله ممكن يعرف حاجات الحالة نفسها ما تعرفهاش تذكر مرة تذكر مرة جالي واحد اتنين سوريين جالي اتنين سوريين والاتنين سوريين دول لسف لوف وخاصة بعد السوريين بيبقى الإصابات عندهم ثقيلة وعامة بصراحة بقى الوطن العربي متدمر مع هالينا لأن الأزيات كترت والنفوذ ساءت ومعادش حد بيحمد على اللي عنده وإلى نسبة كبيرة الناس ما بتشكرش وكله زي ما قلتلك أمر السوشيال ميديا خلت انفتاح والانفتاح ده دايما مثلا تشوف اللي عنده عربيات وتشوف اللي عنده كذا وتشوف ولكن ما بتنزلش على أرض الواقع تشوف حقيقته وممكن يبقى عنده عربيات وعنده كذا وعنده كذا ولكن مثلا بيغسل بيغسل كده عنده سرطانات عنده كذا متدمر في حالته يعني ولكن أنت بصص إيه للشوية اللي هو بيطلع فيهم في التلات أربع دقايق دول وده غلط يعني الناس ما بقيتش تحمد والأزيات كترت فالمهم جالي الاثنين دول وكانت أزياتهم تقيلة تقيلة اللي هو أنت ممكن تستشعر بالأذية واقع يعني أذية واقع يعني أنت مثلا أنت بتقرأ آيات قرآن عليهم أنت حاسس إن أنت بتحارب بجد في ناس كده آه أنت بتحس إن أنت بتحارب حقيقي كأنك أنت واقف قدامهم وبتحارب حقيقي الناس الرقاء هي اللي ممكن تفهم كلمتي دي أكتر خلاص فهل هو أنت هنا لمجرد شعورك ده ما ده تقاصر المهم يعني فمن ضمن الكلام فأنا بقولها أنت عملت حاجة غلط فتعمقتي في عالم الجيم طبعا الجملة ده أنا مشهور بيها أصلا حتة التعمقات دي أو حتة العهود أو خلافه مش كتير بيتكلموا فيه مش كتير من الرقاب يتكلموا فيه ولكن هي موجودة موجودة سواء أنت قلت بها أو ما قلتهاش، سواء عرفت بها أو ما عرفتهاش، فعدم كلامك أو حديثك عن شيء مش معناه أنه هو مش موجود. أنت مثلا دلوقتي ممكن في حاجات في إيه في الفلك، في الأفلاك موجودة. أنت شفتها؟ لا ما شفتهاش. ولكن هي موجودة ولا مش موجودة؟ موجودة. خلاص، المهم بقول لك أنت كذا، هما الاثنين تخلي اندفاع بقى قوي. هما الاثنين والله لأ، طب أنتوا متعصبين ليه؟ ما أنتوا لو أنا كلامي غلط أنتوا ليه متعصبين؟ لأ والله احنا ما تعمقنا، احنا أصلا بنحب، احنا أصلا مش معترفين بالرقية. طلعوا بقى بيطلعوا بقى. أول حاجة فيبقى لازم أعرفهم إن لازم يعترفوا بالرقية عشان تجيب نتيجة. طيب إيه تاني؟ تمام. فلازم تجيب نتيجة وبعد الأمور مش عارف إيه المهم قعدوا يتخانقوا معايا لدرجة إن هما ما استحملوش الكلام. تخيل أنت بتتكلم كلام عادي هما مش مستحملين مجرد المعلومة، مش مجرد المعلومة عشان أنتوا بتقولوا الناس اللي أنا قلت لها تكتب الأعراض ما فيش كتير كتبوا الأعراض. اتنين ثلاثة بس اللي كتبوا. عادي اتنين ثلاثة، أربعة، خمسة ستة بس.
والباقيين مثلا إحنا 23، بقي 23 مش موجودين ما عندهمش أعراض. ماشي. خلاص، فالمعلومة ما استحملتهمش، ما تعالجوش. تخيل هما كانوا جايين بقى وشخ ما تقلقش واللي أنت عاوزه ومش عارف إيه إحنا سمعنا إن أنت ضلم بوارق وما استحملش بس معلومتين. تخيل عفرتتهم المعلومتين، لدرجة إن قلت لهم أنت تعمقت وعملت لا والله أنا ما عملتش. طبعا هما لو صبرهم كنت أشرح لهم اللي هما مش عارفينه، تمام. كان إن هما الحياة اللي هما مش عارفينها كان هي يفهموها فيتعلم. خلاص فأنا هرجع أقول لهم إن عالم الجن أنت وأنت بتمشي على عالم الإنس وعالم الجن أنت بتمشي على عالم الإنس، ولكن أنت بتوضع في بعض الأشياء غصبا عنك في عالم الجن. كنت أتكلم الأمور دي في أمور المحاكمات في أمور المحاكمات. طبعا البث السابق الناس اللي تابعتني معاه هنا أنا طبعا شايله من القناة. كلمني على أمور سجون الجن وتكلمنا على بعض أمور المحاكمات عارفين ليه؟ عشان بس المدح القادم هيبقى في شرح للحتة دي، فما تظنوش إن أنا أحيانا بقول بعض الحاجات كده ارتجالا. لأ أنا بقولها آه بس هتفيدك في الجاي فاللي حضر البث السابق هيفهم حتة سجون الجن في البث بتاع المدح الجاي. خلاص، فالمهم فبعض الأمور أنت مثلا روحت أوروبا أنا دلوقتي في مصر، فماشي بقوانين مصر أنا ماشي بقوانين مصر. لو روحت أوروبا بتتعامل إن أنت بقوانين مصر ولا بتتعامل بقوانين أوروبا؟ عشان الناس اللي هي العلماء يعني بتتعامل بقوانين فيهم. بقوانين أوروبا ولا بقوانين مصر اللي أنت فيها لما تروح لهم؟ عايز ردود كده سريعة لحد ما أقرأ بقية التعليقات. اللي أنا بشيله من بعض البثات ببقى شايف إن هو لا يصلح إنه يفضل على طول فمش هنزله تاني اللي بشيله ما برجعوش. السؤال يا أستاذ هل الرقية الشرعية بتنفع للحاجات النفسية أو بتنفع؟ الرقية دي كلام المولى سبحانه وتعالى بينفع للطب حتى في بعض الحالات الطبية بتتعالج بمجرد القراءة الرقية الشرعية نعم عشان أختصر الأمر. بالضبط الأستاذ صفاء بتقولك إيه بقوانين البلد اللي أنت متواجد فيها، هو نفس الأمر هنا في عالم الجن. أنت بتتعامل أيوه من عالمك أنت كشيخ عمرو بتتعامل من إيه من المكان اللي أنت فيه ولكن في بعض المواقف وعلى فكرة ده داخل في إجابة الأستاذة اللي بتقولك متى المصاب لازم بد له من راقي؟ أخش فيه.
أنت دلوقتي روحت أوروبا فتتعامل بقوانين أوروبا نفس الفكرة أنت بتتعامل مع قوانين الجان أنت بتتعامل مع جان وبتخرج جان ففي مرحلة معينة أحيانا هما مسطر عننا احنا أشياء من قوانينهم ومسطور عننا أشياء احنا مش عارفينها بشكل واضح تمام يعني مثلا عفريت سيدنا سليمان جاب إيه العرش أنت عرفت الكيفية اللي جاب بها العرش؟ مش عارف الكيفية وفي ناس قالك لأ ده سيدنا سليمان هو الذي عنده علم الكتاب اللي جابه خلاص بس مجرد إن العفريت أصلا إنه قدر إزاي؟ ففي قوانين أنت ما بتبقاش عارفها بس بتصطدم بها فأحيانا أنت بتصطدم ببعض القوانين وأنت مش عارفها بس بتتعامل معاه عشان بعد الناس يقولك لأ ده ما بيحصل بيحصل بيحصل إن أنت أحيانا بتتعامل مع بعض الحالات بيحصل أشياء غريبة وأنت مضطر تتعامل معاها لأن هي مش من عالمك أنت ده من عالمهم هم وهم عالمهم عالم غيبي فأحيانا بتدركوا زي ما دايما أكررها بآثاره بتفهموا كده مرة واثنين وتلاتة وعشرة وعشرين فبدأت تفهم إن هي ده بيحصل كذا طيب السؤال بقى لو رحت أوروبا نمشي على قوانين أوروبا بالضبط كده وأنت هنا برضه متى يحتاج المصاب لراقي؟ سؤال للأستاذة هبة على فكرة أسئلة الأستاذة هبة كويسة بيحتاج لراقي في بعض الناس مثلا ولا بيقدر يصلي ولا بيقدر يصوم ولا بيقدر يعمل أي حاجة طب اقرأ قرآن على نفسك على أساس إن أنت تتعافى ما بيقدرش أنت ساعتها دلوقتي لما بيبقى عندك دور برد عادي عادي بتعمل إيه؟ بتروح الصيدلية ممكن تديني كونجستال ممكن تديني مثلا مش عارف بنادول بجيب معاك نتيجة انتهت ما بتروحش للدكتور إنما لما يجيلك التهاب رئوي بتعمل إيه؟ بتروح من نفسك أنا تعبان جامد أنا رايح للدكتور هو نفس الفكرة هنا في بعض الحالات طيب أنت هنا بتتكلم عن اللي مش قادر طب واللي قادر؟ أنا بجيلي أنا أغلبية الناس اللي عندي محافظات قرآن ومحافظين قرآن ومش عايز أقول محافظين قرآن ومحافظات قرآن عندهم مثلا مش حافظين مثلا بروايات حفص عن عاصم لأ معامل قراءات العشر وصغرى وكبرى طب اللي زي ده ما بيبقاش قادر يقرأ قرآن بيبقى قادر طيب الحالة اللي زي دي خلاص ما ما راحش رقيته لنفسه أحسن لا بيقعد يقرأ وخلافة بيجهل إيه بيجهل معلومات زي مثلا إيه الأزية بتخرج منين؟ ما بيبقاش عارف طيب هو بيتحسن لما بيقرأ؟ لأ بيبقى تعبان في حياته عنده تعطيل مجرد ما تقرأ القرآن بتتصارع بتضل في بعض الأمور بتوسوس الكلام من ده يبقى ساعتها تعمل إيه؟ هتروح لرقي لأن هي وهي ماشية مع نفسها مش جايبة نتيجة فبتبص أنت لما بتقرأ لنفسك بتجيب نتيجة واختلاف وبتتحسن وأمورك في الحياة ماشية ما تروحش للرقي إنما لما أنت ولا قادر تعمل اللي عليك وتعبان وكذا سواء كنت زت تدين عالي وحافظ وسواء أنت كنت مش قادر أصلا ساعتها بتروح للرقي ليه؟ لأنه هو متعلم شوية حاجات ربنا علمهاله مش عندك فهو بيديك خبرة اللي عنده دي بيجيلي ناس مثلا واحد مثلا من ضمن الناس اللي جك عمال يحكي لك قصص المسم بيعمل إيه مع مراته يا عم أنا مش عايز أسمع كل ده هو ممكن يقعد يحكي لك كده ساعتين تلاتة وأنا في الآخر الرد بيبقى إيه؟ حاضر ماشي إيه ده حاضر ماشي بس كده؟ إيه ده؟ يعني أنا اللي قعدت أحكي أقولك ده عشان تقول لي حاضر ماشي ما هو أنا مش عايز كل اللي أنت بتقولهولي ده أصلا اللي بتقولهولي ده كله اللي حصل معاك والجن أزيك فيه وتعبك أنت بقى جاي لي ليه؟ جاي لك عشان تفهمني الضرر إيه وعالجني بفضل الله سبحانه وتعالى طيب كل اللي أنت حكيتهولي ده مجرد إرهاق من الشياطين بتدخلكوا في تفريعات أنا اللي يهمني هو الشيطان هو تعال في ده يطلع برا بس كون إن أنا بقى أقعد دفولنا دي أقوى من أختها دفولانة دي مش عارف بتموت دفولانة دي مش عارف إيه ده اللي مبهدلانة وتلاقي أصلا دايما بيحصل معاه الحركة دي تقول لك ده دي الأخت دي هي أشد واحدة وده تعبانة يا شيخ أروحك دايما شوفي دايما عندي كده قعدي جنبي هنا بس إيه ترمي كده جنبي هتيلوا لأم هتيلوا لأختي دي هتيلوا دي هتيلوا أبوها أطلع إيه؟ أدور فيهم الضرب بالرقية أدور فيهم الضرب بالرقية مش بالعصا طب واختهم ما بتتحركش أصلا فهم يقعدوا مستغربين احنا اللي عاملين نتعب وإحنا جايبينك عشانها ما بتتحركش لأن هي أصلا أدفككم وأخفتكم ولكن الجن شغلكم بيها وسايبين نفسكم فبهدلهم وهم والحالة وتلاقي قاعدة ساكتة ما بتتحركش طب إزاي؟ ده مبهدلانة ده بتعد تصوت ده بتعد تشد في شعرها ده تقعد مش عارف تقلع ده تقعد مش عارف إيه ده بتعد كل ده ما يهمنيش أنا كرقي طيب إنما بقى الحالة نفسها مهما بلغت من عمل بتعمل كده؟ لأ ما بتعملش كده بيقعدوا ينشغلهم هي دي بتعملنا ده احنا مش عارفين إيه ده مش عارف أنا مش عايز الكلام ده عشان كده أغلبية الناس ما بتستحلش طريقة حتى اللي هو حاضر أنت كل اللي أنا الساعتين بكلمك دول وتيجي تقولي في الآخر حاضر لا يا عم أنت شكلك مش فاهم حاجة أنا ماشي وأنا أقول له مع السلامة براحتك لأن العلاج وفي بعض الناس قلتلك قبل كده ورقاق كبيرة جدا تبقى متضررة هو عاوز أعالجه بمزاجه هو ما جاي أقولك بقى طريقتي كمان يعني أقولك طريقتي إيه يعني أجي أقول للأزية أنا أخش لها منين فهو يبقى زكي فيصدني طب أنا كده أعالجك إزاي بقى لما أنا عرفك وربنا سبحانه وتعالى بيعالج وأنا سبب بس أنا سبب برضه له طريقته وإلا كان كل سبب جاب نتيجة صح؟ على فكرة أنا حاسس إن دماغكم مصدعة كلها كلكم دماغكم كأن في حاجة بتكسر في دماغكم أنا حاسس كده والله أعلم وأعلم قد أكون غلطان تمام؟ فهنا زي ما قلت لحضرتك زي ما أنا قلت لحضرتك المصاب هو اللي بيقدر يقايم نفسه على فكرة في النتيجة حتى النتيجة أنا بخلي الناس هي اللي تحكم على نفسها يعني أغلبية الرقاق يجي يقولوا ده أنت اتحسنت ده أنت وجدت فرق ده أنت كويس ده أنت كذا ده أنت كذا أنا لأ ما بعملش كده هو يجي يقول لي اتحسنت يا شيخ أقول له هو أنا اللي بعرف ولا أنت اللي بتعرف يقول لي أنا اللي بعرف قلت له ما بيقولولي أنت بتسألني ليه؟ يقول لي يا شيخ عشان أنت أفهم مني قلت له أنا أفهم منك في اللي علمنا ربنا من علم في تخريج الأزية إنما اللي يحس بنفسه وجد فرق أنت كنت مشلول لفظ لمؤخذة في اللفظ يعني كنت مشلول قمت كنت عندك سرطان راح بعد ناس عندهم سرطان أورام بفضل الله وراح أنا دلوقتي اللي شفته ولا أنت اللي شفته إنه راح أنا اللي شفته يا شيخ يبقى أنت ساعتها وجدت فرق ولا ما وجدتش يا شيخ أنا تمام طبيعي تمام أنا مثلا دلوقتي أنا اللي مثلا كانت رجلاية معوجة وتظبطت أنا اللي كان جسمي بفضل نايمة طول الليل والنهار بقيت كويسة نشيطة أنا اللي كنت بسمع الكلمة ما بفهموش بقيت بفهم كلامك عادي أنا اللي كذا أنا اللي أنت فأنت اللي تحكم على نفسك عشان ما تيجي بعد كده تيجي تقولي لأ ده أنا ما رجعتي تاني بتعرف إن أنت اللي مقصر مش لأن أنا اللي مقصر أنت اللي مقصر لأن أنت وجدت فرق بعد مثلا 20-30-40-50-60 سنة وبدأت إيه تتصلط إنما لما أنا جاي أقولك فيجي بعض الناس اللي هي إيه زي الأطباء النفسيين أو بعض الناس المشككين أو بعض الرجال اللي هي تعاملت مع الحابل والنابل من الدجالين والسحرة وروحانيين لما يشوف بعينه ويقول بلسانه يبقى عارف إن هو فعليا مش هيكذب على نفسه إنما لما أنا اللي أقوله يقولك لأ ما أنت كنت ممكن بتوهمنا لأ ما أنت ممكن كلامك أنت بتقول كده عشان أنت اللي راقي ما أنت ممكن بتعمل كده عشان الفلوس ما أنت ممكن مش بيحصل ده اللي بيحصل إنما لما أنت تشهد على نفسك ما خلاص أنت متأكد تمام اليقين إن أنت تحسنت ممكن ما تبقاش 100% زي ما بقول لبعض الناس ولكن على الأقل بنسبة 70-80% أنت متأكد إن أنت تحسنت ده يكفيك ده يكفيك زي ما قلنا كده تبع تاريخ المرض تبع تاريخ إيه المرض تمام تمام أنا ملاحظ إن دايما لما بجي أشد في الكلام بلاقي كله الصمت فجأة خلاص يا جماعة خلاص إحنا كده بقالنا ساعة وربع بقالنا ساعة وربع طيب أنا حبيت إن أنا أطلع لأن أكتفي كده عشان خلاص المغرب أذف عندنا أنا حبيت بس أطلع على أساس إن أنتم زي ما بنبه تاني تفهم المتاح الجاي لازم تفهم الأربعة اللي فاتوا عشان أنا مش هرجع أشرح بعض الأمور وبالمناسبة قلت مليار مرة للرقال المتعمقين أو للمصابين اللي بيحبوا العلم الثقيل وخاصة اللي هو من أرض الواقع بس مادة المدح إلى جدا وأنت ما تظنش إن ده علم سهل أنت ما تظنش إن علم سهل أنا مش بشرح مسلسل يعني المسلسل أنت ما بتفرج عليه بتبقى قاعد مبسوط إنه مسلسل بتضيع وقتك أنا بشرح لك علم يعني أنت ولما بشرح لك الموقف الفلاني أنا ما بشرحش الموقف بس أنا بديك العلم اللي هو هتاخده مني بعد عشرة عشرين تلاتين بعد ما أموت هتلاقي إن المعلومة دي بفضل الله سبحانه وتعالى صحيح تمام هتلاها صحيحة ومتأكد إنها صح إلا لو أنا جيت بعد كده طلعت طبعا الحمد لله كل بس بسمعه مرة وتنين أنت مش عايز تسمعه لا أنا بسمعه ولو في حاجة غلط ممكن أطلع أقولك والله أنا أخطأت في الحتة الفلانية خلي بالك سمعت بس واحد وما قدرت أكمل تقيل كتير مراحبكم هو عامة قلت إن هو علاجي العلاج بيبقى كده شبه الرصاص أنت بتبقى نازل عليك رصاص ومتخيل إن أنا مثلا ببقى قاعد ساعتين أنا حالا الأخت اللي أنا لسه قلتلكم ذكروونا أنا ببقى قاعد تعبان أنا كمان وأنت فاكر أنت بتبقى قاعد أنا ببقى مجهد أنا بعد أشرح ببقى مركز في الأذيات وببقى مركز مش عارف ببقى تعبان برضه مجهد بعد أدي علم أنت مجرد ما بتتكلم بس بتتعب فتخيل أنت بتتكلم وكمان المفروض يبقى عليك ضغط وأنت دلوقتي لما حسيت بأعراض حاسس أعراض منين؟ أنت حاسس بأعراض ممكن من أضرار عليك حاسس من أضرار عليك الأضرار اللي عليك دي ممكن تاخد رد فعل وأنا بخاف طبعا تعرفين إن أنا بخاف وبخاف بتاخد رد فعل وكل ما زادت قيمة المعلومة وعمق المعلومة تمام كل ما زادت قيمة المعلومة وقوة المعلومة بيبقى التأثير فيها أقوى يعني أنا الناس بتقولي أنت تأخرت يا شيخ في البث الأخير ده ليه؟ لأن أنا حسيت في بث رقم أربعة ده إن أنا عملت بلاوي ومش أنتوا مش عارفها بيتألي بقى بيتألي من جهة الأحلام مش أحلام أنا الناس تيجي تقول لي أحلام ممكن من أحلام أنا ممكن من التأثير بتاع الناس ممكن من حاجات واقعية ممكن من واحد روحاني حضر البث يقول لي على فكرة أنا عرفتك مش عارف كذا ومشاء الله ده أنت كذا كذا وروح قيل لي حاجات غريبة وهكذا فتخيل ده التأثير فتخيل أنا ساكت تكلم من آخر بس ده شفت تخيل أنا ساكت تكلم عشان أطلع أدولكم إنما هو أصلا من ساعة ما أنا عملت بس رقم أربعة بس خمسة كان جاهز عندي بس رقم خمسة كان جاهز عندي يعني هو موجود عندي مش إن أنا قعدت مدة أعمله هو كان موجود عندي أصلا خلاص هو لكن هو تأثيره مش سهل زي ما أنت متخيل مش بحث قصة وعشان كده بقولك أنا دايما بحس إن البثات بتاعتي ما حدش بيحضرها مش مقارنة بقى من الناس اللي بتحضر لهم آلاف ويمين وشمال ويقيمهم ومش يقيمهم أنت أساسا تلاقي الناس اللي عندي في ناس بتعمل الحركة دي يجي مثلا أنا متدي له رقية يشوف الوقت اللي أنا مش حاضر فيه على النت ويبعتها يعني مثلا أنا متدي له صباح ومساء مثلا متدي له صباح هو يفوت الوقت اللي أنا حجيله في الصباح ويروح يبعيتها مساء أو أنا متديلهم مساء يروح سايب المساء وجاي له صباح طب هو ما بيجيش في وقتيه ليه مش عاوز يتقابل معايا مش عاوز يتقابل إيه معايا طب أنت كده يقولولي أنا مجرد يا شيخ ما بتكلمني بخاف أصلا بتعب فأنا كأني بتجنبك نفس الأمر في البثات في ناس تيجي تقولك إيه أنا الوقت كان فاضي بس أنا مش عايز أجيلك في الوقت بتاعك بعد ما تخلص حنسمعك طب أنت بعد ما تخلص هتسمعني ليه لأنه هو مش عاوز يجي يحضر في ساعتها فطبيعي المباشر بيختلف طبعا على إيه في غير الوقت آه هيتأثر وهيجيب نفع وبفضل الله وخلافه ولكن لو مش عاوز يجيلك في الوقت نفسه عشان الوقت نفسه بيبقى مؤثر خلاص بس كده يعني أنا ما عنديش كلام إحنا عندنا نرخ كتير ولكن إيه وأرجع أقول تاني بقت بتشعب في الكلام لأن أنا بقيت بحب أجاوب خمس ست حاجات في حاجة وحدة فبقول خمس ست حاجات في اتجاهات وحدة مختلفة خلاص وعامة البث هيبقى شرح سريع شرح إيه سريع هقول الحاجة بسرعة في حاجات هقف عندها ومش هقف عندها لدرجة لحد دلوقتي في بعض المعلومات عمال أقول هقولها ولا مش هقولها لأن في حاجات إذا كنت أنت لما هتسمع الأربعة السابقين هتعرف أنا قلت قد إيه تقيل تخيل بقى لما أنا مثلا تكلمت على لما تكلمت على ذئاب الجن وتكلمت على في حاجات كتيرة قلتها تقيلة اللي جاي ده بقى بتاع صحراء بتاع صحراء اللي جاي بس الخامس ده بتاع صحراء اللي قبل كده كان مشوار روحانيين شوية رقش شرعيين اللي جاي ده بتاع صحراء فتخيل هيبقى في معلومات أنا زدت نفسي عمال أقول أقول لا ما أقولش أقول أنا ما أقولش أنتوا وحظكوا بقى لو أنا كان مودي ودماغي حلوة هقول لقيت إن أنا لأ مش عاجبني الأسلوب مش عاجبني الطريقة مش أنتوا إيه ورزقكم لأن البثات دي بيبقى أرزاق كما الخطاب الكلام بتاع حبيبة رزقي فكذلك البث ده بيبقى رزق بيبقى أرزاق أنت في فرق ما فيش فرق دي أرزاق خلاص أعتقد إن أنتوا أغلبكم دلوقتي خلاص الأسئلة اللي عندهم ولو أستاذة هبة اللي كانت بتسأل الأسئلة كانت أسئلة جميلة تمام وآخر حاجة آخر حاجة وأختم بقى خلاص على فكرة أنا عملت برضه البث لأن في أخت فاضلة كانت بتعل المشاهدات أنا قلتلكم مش هطلع بس إلا لما البث يوصل ألف أنتوا مش مهتمين أنا مش مهتم بصراحة لا وصل الألف هطلع وعلى فكرة القانون بتاعي ما ببدلش يعني أنت ممكن تبقى أنا ما بقولهوش ما قلتوش بقالي مدة ما تكلمتش في الحتة دي ولكن أنا ما ببشقيله ولكن أنا ببقى مركز عليه أنا قلتلكوا البث يوصل ألف أطلع البث ما وصلش مش هطلع طب ليه يا شيخ ما هو نشر علمك وباخد ثواب على ذلك وإحنا بنتنفع كعلاج وخلافه وكلام من ده وفي ناس كتير بتعرف وتستفيد خير وكلام من ده زي ما أنت كنت لسه بتقول في الأول أيوه بس زي ما قلتلكم برضه تبذير العلم مهم تبذير العلم مهم لو ما كنتش أنا بستفيد حالات ولكن على الأقل أستفيد إن أنا حاسس إن في مردود ورد فعل في الناس إنما أصلا ده هم ما بيسمعوش مش في دماغهم مفيش مقدرين مش الكلام من ده لأ خلاص راح دماغي إيه اللي خلينا أطلع وتحسد على كلام أو إن أنا أقول كلام كبير فيبقى في تركيز علي إن فلان ده بيقول معلوماته مخبطة الدنيا عندنا ومش عارف إيه والكلام من ده وركز هنا وأذيات من هنا والكلام مش مستفيد حاجة وكل مرة أقولها على أساس إن هي لحد الآن ما تظبطتش سبب تكراري لها لأن ما تظبطتش تلاقي مثلا سبحان الله هو الأخت دي اللي المفروض تدعوها بقى ليه لأن هي اللي علقت الحاجة ما علقت الحاجة فهي تأخذ ثواب إن أنا أطلع لكم أعمل لكم البث نكتفي بهذا القدر كلمنا كتير سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك إن شاء الله هحاول بعد المداح أعمل لكم بس تفسير أحلام عشان الناس اللي عاوزة تفسير أحلام ولو قلنا أنا بعد أفسر أحلام ونرجع لتاني تفسير أحلام، نرجع لتالت رابع خامس الأحلام ما بتنتهيش عندكم وبالتالي مهما أقولك أنت عايش في الأوهام وفي الأحلام والله المستعان نكتفي بهذا القدر سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك ربي وأتوب إليك يا أستاذ سامية هتلاقي رجلكي بتنمل لو رجلكي بتنمل طالع منها هواء بارد هواء ساخن لساعات فتأكد أن في أذية بتخرج منك والله أعلم وأعلى والناس اللي هي عندها أعراض قوية جدا تستحم بمية مقروئة الأذية إن شاء الله هتخرج السلام عليكم
- البث المباشر للمداح سيتم يوم الجمعة وينبغي للمتابعين الاستماع للأجزاء السابقة لفهم النقاش بشكل أفضل.
- يجب على مستمعي المداح الاستماع للأربعة أجزاء السابقة لفهم الجزء الخامس.
- المجموعات التي تضم الرقاة تتطلب قبولاً علمياً وذهنياً.
- البث يتضمن معلومات عميقة حول حالات معينة وتأثير الرقية.
- الرقية عن طريق الجوال تكون فعالة ولكن الرقية المباشرة تبقى الأفضل.
- يعاني الكثير بسبب مشاكل نفسية وأعراض تؤثر عليهم بشكل كبير.
المحتوى:
طيب بالنسبة لأول حاجة البث بتاع المداح غالبا ممكن يبقى يوم الجمعة خلاص بث المداح غالبا هيبقى يوم الجمعة بالنسبة للناس اللي هي عايزة تشوف علم تقيل من المتضررين واختلاف رقية بمعنى رقية أنت بتسمع علم وبتستفيد رقية المفروض يسمعوا الأجزاء السابقة في أربع أجزاء لازم تسمعهم على الأقل تسمع آخر بثين لأن أنت لو ما سمعتهمشي لما أنا هجي أشرح لك الخامس ممكن ما تفهمش حاجات كتير أنا بقول عشان تفهم الخامس من بث المداح اللي إن شاء الله ممكن غالبا يبقى الجمعة فسيادتك لازم تسمع البثات السابقة عشان تفهم لأن أنا طبعا طبيعي كالمعتاد الحاجة مثلا قلت مليون مرة إن هما 30 حلقة وكل حلقة فيها علم كبير ويكفي إن أنا يعتبر ما بسيبش حاجات كتير يعني مابعَدّي على حاجة بطلَّع بفند فيها تفنيد كبير بفضل الله سبحانه وتعالى فا اعمل 30 مثلا حلقة في ساعتين ثلاثة ده مجهود جبار ففي حاجات أنا مش حقدر أشرحها لك في النص مش هاجي اقولك مثلا ده فلان ده اللي كان في الحلقة الفلانية أو مثلا في الشرح اللي أنا شرحته في البث السابق أو في البث رقم 2 أو في البث رقم 1 أنت لازم تسمعهم على أساس لما تيجي تسمع البث الخامس تبقى فاهم ما عملتش كده مش هتفهم خاصة إن أنا أصلا هبقى ماشي سريع يعني ممكن في حاجات ما أقفش عليها خلاص يعني مش هتجي مثلا أقولك المداح أنت تبقى عارف ده من المداح هاجي أقولك مثلا ده زميل حمزة من زميل حمزة؟ أنت لازم تبقى فاهم مين حمزة أصلا مش حبقى أشرح لك حمزة ده اللي كان موجود في مش عارف فين ممكن أقول وممكن ما أقولش وبالنسبة للرقاة لأن في رقاه كتير جدا في فترات معينة ناس كتير برضه مختلفة كانت دايما تسألني يا شيخ مثلا ممكن تحكي لنا المواقف الغريبة اللي أنت بتعرفها؟
ممكن تشرح لنا أصعب الحالات؟
ممكن تشرح لنا كذا ؟
اتفرج على البثات ده فيها علم غريب فيها علم غريب أنت يهمك العلم ما يهمكش الموقف فأنت خذ السابق الي لعاوز من الرقاة بالأخص وطلبة العلم بالأخص اللي عاوز يشوف علم قوي ويشوف علم متعمق عليه بالبثات الخمسة إحنا هما عملنا أربعة بالبثات الخمسة عشان كان في مرة واحد كده بيقول لي إيه هو أنا عشان المعلومة أقعد ساعتين أسمع؟ قلت له طيب أنا غلطانك ولا تسمع ولا دقيقتين ولا ساعتين ما تسمعش خلاص أنت الخسران هوأنا اللي يكفي ان أنا بديك الحاجة على طبق من ذهب أنت قعدت عمرك كله ومش حتجيبها أصلا فبعيدا فهو دلوقتي أنت كراقي بالأخص عاوز أنت تشوف علم قوي بعد ما درست الصقر العلاجية عندك البثات الخمسة دول إن شاء الله فيهم علم كبير من جميع النواحي خلاص وبالنسبة للناس تاني هو طالع البث عشان كده سيادتك اسمع البثات الأربعة بتوع المداح على أساس بس البث خمسة مش هتفهمه إلا لما تكون أنت تابعت الأربعة اللي فاتوا وأنت كمان ما بتابعهمش أو إن أنت ما بتمشيش فيهم وأنت خسران أنت بتمشي فيهم وأنت كسبان بتسمع وفي نفس الوقت بتتعالج قلت لك قبل كده ده اسمه علاج بالحكمة علاج بالحكمة يعني أنت مش مجرد بقرأ عليك أنا بسمعك بتسمع قصة ومع ذلك بتتعالج بفضل الله سبحانه وتعالى وأتحدى إن حد يسمعه وما يتأثرش أي أن يكن هو مين إيه تاني ده كده في المجمل العام بالنسبة للناس بتسألني على المجموعات المجموعات أنا عندي مجموعات مختلفة في مجموعات مجموعة واحدة للرقاء وما بضيفش فيها إلا الرقاء اللي متزينين عقليا أو متزينين علميا أو على الأقل لديهم روح رياضية في الأخذ والرد ما بدخلش فيها واحد بيقعد يتخانق مع خلق الله تمام ما بدخلش فيها واحد عنده منهج معين وأي ضده بيكفروا وبشتموا وبيقلل منه والكلام من ده لأ ما بدخلش فيها واحد شايف نفسه ما بدخلش فيها واحد هو رقامه التزينين العارفين دول بيبقوا متزينين متزن في اللي عرفه ومتزن حتى في غير اللي عرفه بيبقى عنده قبول دي جروب رقاق جروب خاص بالناس اللي أنا أعرفهم وما بضيفش فيهم إلا الناس كويسة يعني ما بضيفش فيه الشخص اللي هو بتاع مصلحته عاوز مني حلم عاوز مني علاج يعرفني مش عاوز مني حاجة ما بشوفوش خلاص يعني أنت خلاص حدك معايا حدك معايا المعرفة تأخذها من اليوتيوب تأخذها من الإنستجرام تأخذها من التيك توك تأخذها من أي حتة براحتك إنما أنت عشان حاجة معينة لا ما بضيفكش في هنا ما بضيفش إلا الناس الطيبة الناس المتزنة الناس اللي هو في ألفة نتعامل معاهم وناخد وندي والكلام من ده يغيب شوية يرجع تاني أنا أسأل عليه هو يسأل علي من الآخر معرفة في الله معرفة في الله خلاص ده الجروب اللي هو خاص بالناس الكويسين طيب الناس بقى بتوع مصلحتهم والناس اللي هو الاستغلاليين فقط والناس اللي بيجي يضيعلك وقتك ويسألك ويسأل غيرك ويسأل عشرين واحد واللي مش عاجبه كلامك يروح ياخد كلام من حد تاني وبعد ما يلف الدائرة يرجع يقول لك أنت كنت صح بعد سنتين تلاتة واللي مش عارف إيه وكذا دي الجروبات العامة والجروبات العامة سبحان الله بقالها مدة شبه راكدة شبه راكدة ليه لأن أنا ما بقيتش أفسر بحاجة بفسر من خلال اليوتيوب أو التيك توك بس والحاجة التانية راكدة ليه لأن أصلا الناس أكتر من واحد يقول لي أنا مجرد بس ما بخش الجروب عندك الجروبات عندك دماغي بتصدع مجرد بس ما بخش الجروب عندك ما أعرفش أنت عامل إيه في الجروبات ولكن هو مجرد ما بخش الجروب أو مجرد ما بشوف اسمك بتعصب فمعرفش فتلاوهم إيه سبحان الله تلاوهم ساكتين في المجموعات الناس عند الناس التانية عند مجموعة لا ما أعرفش اللي بيحصل لهم قلت لكم قبل كده ومش مرة ولا اتنين يمكن يمكن 200-300 مرة أنا بس بصوتك بتعصب بخش جروباتك بتعب مش عارف بيحصل إيه فإحنا هو المجموعات مجموعات وفي طب العلاجية اتنين علاج أحيانا أنا بعملها مجانا خلاص جروبات بعملها مجانا ويبقى لها وقت معين أنا ببقى حطه ليه بقى لها وقت معين لأن أنا بقابل بعض الناس عاوز يعيش الوهم عاوز يرمي شماعة على حاجة تلاقي واحدة مثلا جايبالك ورقة جايبالك ورقة ما فيش فيها أي حاجة تمام تخيل الواحد مثلا باله سنين مجرد ما بيبص للسحر الفلاني أحدد له بفضل الله سبحان الله درجة الأذية دي أد إيه كمان تقول له لا ما فيش فيها حاجة يقولك لا ده فيها كذا خلاص أنت أدرى مني خلاص هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك أنت عال مريبة سعيد تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا أنت ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم براحتك تخيل أنت تقوله وهو كمان مثلا ممكن تقوله أصلا حاجة هو ما بيبقاش عارفها يعني تقوله مثلا بتاعه كان في المكان الفلاني فطبعا المكان الفلاني أنت عرفت إزاي خلاص يبقى هي عاوزة تعيش الوهم ده خلاص خليكي في الوهم برا بتترمي من الدور الثالث تنزل على أرض مضبوطة تخيل أنت لو أنا أمسكتك رميتك من الدور الثالث لما تنزل على الأرض اللي يحصل لك هتتدش هتتكسر تقول لي أنا بترمي من الدور الثالث بنزل ولا كأني في حاجة الرق لما يسمعوا تلك الجملة هيتقل تلات حاجات هيتقل لإما هي كلامها سليم ويتحط في الحسابات منكم ييتقل ده كلامهاواهام ده هي بتقلك كده إنما ده مش حقيقة تخيل إليها ذلك فمش وهم متحقق ده كذب أو إن هي رقم ثلاثة إن هي رقم ثلاثة بتحاول تكبر من حالتها يبقى لا إما حقيقة لإما وهم لإما كذب ولكن لما يحدث الحاجة اللي في تلاتين ثانية في الثانية دي وبضها على طول خلاص ساعتها أنا قلت لها أنت معاك حاجة فراح أجابت لي آه لأن أنا أصلا في قرية أغلبها صحرا وأبوي كان مسجد كان ماسك إمام المسجد فكان كل الصحرا عليه وأبوي مات فمين اللي ماسك يعلم الناس كنتند؟ فساعتها شوف لو أي راقي حكيت له القصة بدون النقطة دي ممكن يقولك لا ده موهومة ممكن يقولك ده تدخل قرين بعد بس يقولك ده تدخل قرين القرين هو اللي بيتلاعب على إن تشوف كده ممكن إن هو حاجات كتير يعني ممكن إن احنا كرقان نقولها لبعض إنما لما أشوف اللمحة التلاتين ثانية دي خلاص أنا مش محتاج بقى إن يتقل لي ده وهم أو يتقل لي ده كذب خلاص أنا عارف إن دي مضبوطة بدليل إن أنا لمحت في التلاتين ثانية دي مش هتجي إلا بالواقع دي مش هتجي إلا بالواقع المهم يعني عشان نرجع للشخص ده ففي بعض الحالات لا المباشر بيبقى أفضل فأنا قلت للشخص فقالت للشخص قلت له سما عليكم أنا فلاني الفلاني أخوك فلاني الفلاني والله مش عارف كذا وفي بعض الحالات بتجي لي من عندك أرشحهم لحضرتك ولا لأ تخيل ما ردش عليا بصوا ما ردش عليا لأ خلاص بنقصك بقى لما أنت كده لا بنقصك هو نفس الشخص أنا عامل في المرتين إيه في المرة الأولانية على أساس الناس الناس اللي قالولي والله كلن فلان ده يجي ما عملش في المرة الثانية قلت له أبعثلك طب أنا مش عارف هو مين ولكن احنا نحسب أغلبية بعض الناس على خير بنعرفهم من المنشورات وبنعرفهم من كلام وبنعرفهم من طريقته وكده فنحسب على خير إن شاء الله ولكن أنت ما بتردش لعم بنقصك كده كده إن شاء الله بفضل الله حتى لو هي في كوكب صوحل هتحاول بفضل الله سبحانه وتعالى بدرجة ما أن أأثر فيها الحاجة الباقية دي فرعية بالنسبة لي ولكن بيبقى مزيد حرص على بعض الناس يعني بعض الناس بتجيلي وهو أصلا في العناية وحكيتلكم قبل كده موضوع إن أكثر من مرة كان بيجيلي ناس في العناية ولطف من المولى سبحانه وتعالى ما رضاش أروح له تاني يوم تلاقي بيموت آخر الأسبوع تلاقي بيموت فمين اللي هيشيله؟ أنا اللي هشيله فاللي زي ده أحيانا إن أنت تبعت حد على الواقع يقيم الدنيا أحسن وعشان كده قلت مليون مرة في بعض الحالات تقيلة بعض الحالات تقيلة ولما أنت ربنا بيبقى فاتح لك باب خير في نفع الناس بيجيلك حاجات أنت لا تدركها بعد الحالات لا تدركها قلتلك قبل كده مرة في اليمن كنت بقرأ على واحد تحتي إيدي خنجر تحت إيدي حتة حديد أنا حاسس بإيدي مش إنه مش وهمي بقى مش أنا موهوم ولا هو موهوم هو شايف الراجل شايف بعينه قدامه الحديدة وما قاليش وأنا بقوله أنت في بطنك في حديدة في خنجر صغير أنت قولي للناس دي للعوام أو لبعض الرقاة إن ده موجود ممكن يقولك لأ ده ما بيحصلش موجود تحت إيدي أنا حاسس بإيدي تحت إيدي كونه تخييله بقى دي دي خبرة من المولى سبحانه وتعالى إزاي تخيل حاجة خنجر هتموته المهم يعني ففي بعض الحالات بتبقى كبيرة داخل فيها مش عين وحسد وسحر بس لا داخل فيها علم كبير خلاص داخل فيها علم كبير ده توفيقات من المولى إيه تاني دي الحاجات اللي جاي في بالي أنا خلاص قلت لكم البث بتاع المداح الناس لو عاوزة تفهموا الجاي إن شاء الله تراجعوا البثات الأربعة اللي فاتوا بسرعة تراجعوا اللي فات بسرعة تمام هتلاقي عندك يا أستاذ مصطفى خلاص بسرعة تراجعوا البث على أساس تفهموا الجاي لو إن أنا لو شرحت الجاي وأنت مش متابع القديم مش هتفهمه بعد كده قلت لكم على المجموعات بتاعتي من أنواعها المجموعات تبعي قلتها لكم نظامها سواء للرقاة واللي بيخش فيها وسواء للناس الخاصة وسواء للناس العامة وكده كده ما بقاش يفرق معايا حد ييجي ولا ما يجيش الناس مثلا متواردة معاه في المجموعات ما بلاقي حد بينشر مجموعة ما بلاقي ما بلاقيش الناس أصلا تعز ده خايفة الله المستعان يعني خايفة تنشر لك فخير يعني الحاجة الثالثة قلت لكم على موضوع إن هو بعض الناس أنا ليه ما بكلمش بعض الناس أو خلافه وزي ما قلت لكم هو جيت أنا مثلا الناس بتفتكر لما أنت خاصة لو أنت ممكن تكون مشهور في حتة معينة بس مش على المستوى الكبير يعني مثلا ما بيخشش قناتي يلاقي فاهم إيه مليون متابع وما بيلاقيش كذا فيجي يقولك إيه لا يا عم ده هو عاوز مني حاجة لما تيجي تضف بعض الناس في نفسك كده دماغها كده أنت كذا ده هو اللي عاوز منك ما بيبقاش عارف إن أنا اللي ممكن لأ مش عاوز منك حاجة براحتك هو أنا لما هبعتلك ناس أنت لازم تستفيد وأنا لازم أستفيد لما أنا مثلا هتخش مجموعة أنت تلاقي في ناس على الأقل يا عم إحنا أقل من ناس كتير جدا ماشي إحنا أقل من ناس كتير جدا بس على الأقل هتلاقي ناس بتشاركك ومش هيئزوك مش هيئزوك إيه كون إن أنت تخش مجموعة وتلاقي فيها أخوة وتلاقي فيها ناس متزنة عقليا وتلاقي فيها ناس مش شايفة إن أنت مثلا بعض المجموعات لازم تطبل له ده أنت الشيخ الفلاني وما فيش منك على أساس إن هو يديك المعلومة ولا إن أنت تلاقي حد يدلس عليك أو يخبي عليك معلومة دي حاجة 100% إنما إن أنت شايف إن إحنا نأخذ منك أنت كذا في بعض الناس كده لأ خلي بعيد عنك وعشان كده وجدت سبحان الله كنت قبل كده بفكر إيه إن الناس في الرقية الشرعية زي ما قلتلكم إن هما مفروض مع بعض لأ أنا لقيتهم من العكس ليه لأن بعض النفوس ما بتبقاش كليا كليا داخلة على أساس إنه يعالج الناس بس لأ في حاجات تانية في إيه في الأفق في حاجات تانية في الكواليس فنادر ما تلاقي اتنين تلاتة حلوين تتعامل معاهم تاخد وتدي معاهم فتلاقي بتعول هكذا دايما أستشهد بفعل الصحابة لما اختلفوا فعل الصحابة لما اختلفوا ما كانش اختلاف واه واه ذكرت هجاوب على السؤال حاضر ذكرت إن هو ده حصل ملحمة ما بينهم وخلافه كذا لأ كلاهما كان يريد الحق ولكن الطريقة مختلفة كلاهما يريد الحق كلهم كل الفئتين تتحاكم إلى المولى سبحانه وتعالى إلى كتاب الله آه في حاجات خاطئة ما كلنا بنذنب ونخطئ ولكن اتجاههم الصحي واحد فتلوهم بيوصلوا في النهاية إلى التجمع إنما اللي بيحدث حاليا كل واحد عشان تيجي تقول تيجي تخش مجموعة ده الشيخ ده فلان الفلاني تحت إيده مثلا عشرين راقي بيطبلوا معاه فكلهم مية مية لو جي واحد قاله لا أنت بتقول غلط أنت مين تقول لي إن دي غلط أنت مش عارف فتلاقيك ما بتكلمش في العلم مش في الطريق الصح كل هما يريدوا الطريق الصح لا هو كل واحد عاوز بمزاجه خلاص السؤال هل الرقية عن طريق الجوال السماعات بتأتي بنتيجة بإذن الله أم لا بد من الرقية المباشرة؟ السؤال ده عشان نجيبه هو عامة بوجه عام معرفة الرقية الشرعية اللي اسمها رقية شرعية حقيقية هي المباشرة هي المباشرة ولكن هل الرقية عن طريق الجوال بتجيب نتيجة؟ آه بتجيب نتيجة إيه دليلك الواقع؟ إيه دليلك الواقع؟ استخدام الناس أنا دلوقتي لما بكلمك من خلال الموبايل أنا قاعد قدامك مش قاعد قدامك ولكن وصلت لي تمام وصلت ليك المعلومة فتؤثر فيك يبقى أنت هنا تأثرت ولا ما تأثرتش؟ تأثرت ففيها استفادة آه بدرجة معينة وبرضه اللي يحدد تلك الأمر اللي يحدد تلك النقطة درجة الحالة درجة الحالة تمام درجة الحالة وصلت لأي مرحلة في حالات ما بيقدرش يقرأ نهائي ولا يتعامل معاه وأغلبية الناس للأسف عقائديا لا تتمسك بالله سبحانه وتعالى ولكن تتمسك في الراقي القوي حتى لما يجي يبحث يقولك إيه؟ أنا عاوز راقي قوي يا جماعة إنما ما يجيب راقي قوي الثقة يا حبيبي الراقي ده هو مجرد سبب مهما بلغت قوته هو سبب برضه أنت المفروض تفهمه كده لا ففي المجتمع فظيع المجتمع فظيع في طريقة أفكار وأنت لازم تقعد تصحح الأفكار وتعالج وتتشتم وتسكوت ليلة كبيرة بالضبط كده أكيد ولكن هو بيؤثر وسيلة من الوسائل نافعة إن شاء الله الرقاق تروب صراحة واختلط الحبل بالنابل الناس ارتابت فأصبح الاحتراز والاحتراز واجب فكم من دجال ده؟ للأسف المجال لما بيجيلي ناس للأسف المجال ده مليان وده دايما أقوله أول مرة أقعد مع أي حد خاصة لو مش عارفني هنا هو معذور بعدم علمه هو معذور بعدم علمه بهذا المجال ناس كتير بتطبق اللي بتشوفه على اليوتيوب مثلا اسم الصورة الفلانية بالعدد الفلاني طبق مش عارف إيه واعمله الأغلبية العظمى ما بيبقاش فاهمين إن ده صح ولا غلط ده كذا فهو معذور بعدم علمه فالواجب على اللي هو عارف والعالم إنه يشرح يفهم ويشرح ويعمل اللي عليه بل كان في مرحلة معينة بعض الإخوة والأخوات اللي هما المقربين يقولولي يا شيخ وأنت ليه بتشرح؟ على الرغم اللي أنت بتشرح لهم دول ناس بسطاء كان بيتقلي كده أنت ليه بتشرح للناس دي وهم بسطاء يعني من الآخر هتفضل تشرح نص ساعة ساعة ومش هيفهموك أصلا فقلت لو هم مش فاهميني بس أنا عملت اللي عليا هم مش فاهميني يعني أنا مثلا في واحد الناس كده تقعد تكلم في علم هقعد يقولك إيه الكلام الكبير اللي أنت بتقوله ده أنا مش فاهمه أصلا في ناس كده طب أنت بتشرحه ليه؟ إذا لم يكن للإنسي فبيكون للجن اللي عليه لسه قليل لأن ما عملش إنسي بس أنا بعمل إنسي وجن ده حاجة إذا لم يكن للإنسي والجن فهو معذرة إلى المولى سبحانه وتعالى إن أنا أتقنت العمل عملت اللي أقدر عليه ما هو بيتعبني بزيادة إن أنا قاعد أشرح ده بيتعبني ما هو الساعة دي أنا ممكن أقرأها وأجيب نفس النتيجة والناس هتبقى مية مية وهيقولوا إن أنت كويس ولكن أنا بحاول لا أعمل اللي علي على الأقل الحاجة الرابعة الرقية هي دعوة الرقية في الأصل دعوة مش لازم أعمل زي الرقاق اسم لم لا مش أسلم عنك ما أسلمت إنما إننا أدعوك فهذه دعوة بشكل غير مباشر للإسلام ممكن تلاقي بعض الجن بيفهم لوحده وممكن كلمة واحدة زي ما قلنا قبل كده كيف تتحصن وصاحب الحس نشاء ممكن جملة واحدة الناس تفضل تقررها في حال حياتك وفي حال مماتك بعد ما خلصت والله ده كان في شخص الفلاني الجملة جملة معلقة اللهم أنت رب المستحيلة فلا على قدرتك يا مستحيل صح؟ ممكن تلاقي حد بعد الناس بتقولي الجمل دي اللهم أنت رب المستحيلة فلا على قوتك يا مستحيل كيف تتحصن وصاحب الحس نشاء بعدك يقولك إيه؟ الله قوي ولا يطاق الله أكبر فوق كل كبير دي كلها جمل أنت ممكن تقعد تقرأ دي في جلسة كاملة وتجيب نتيجة قوية فممكن جملة تغير مفهوم لناس كتير أنت مش مدرك لدرجة إن أنا كنت في فترة معينة خاصة أنا رجل بتعامل مع الغيب خلاص مع أمر الغيب والغيب واسع وزي ما قلتلكم قبل كده فكان دايما يجي في بالي هو أنا مثلا داخل بنية رقية أرقي حد ففي حد تاني خالص انتفع هل أنا ساعتها هنا كشيخ عمر أو أجر ولا لا؟ أجر فما كانش عندي الدليل الثابت إن أنا أجر لأن حاجة غيبية إيه علاقة إن أنا مثلا داخل أرقي عمرو ففي إبراهيم إبراهيم انتفع من مجرد ما أنا برقي على عمرو ولكن أنا ما نويتش إبراهيم أصلا ما نويتوش وبكلم هنا مش بتفصيلا أنا بتكلم على المستوى العام بقى هل أنا أوجر على ما لم أنوهي أم لا؟ قعدت مثلا أسبوعين تلاتة ما عنديش الإجابة اليقينية آه ممكن لا مش ممكن خاصة بعد الناس كانت تيجي تقولك إيه الشيخ أنا أحيانا لما بكلمك في الحاجة بحض لله سبحانه وتعالى بتتحل فدي الوقت أنت تؤجر ولا ما تؤجرش عشان أنت ما نويتش؟ والطبع طبعا أنتوا عارفين الحديث الصحيح إنما الأعمال بالنيات أول حديث في صحيح البخاري خلاص فوجدت الآية بقى جت في بالي الآية اللي بتقول اللي هي ولا ينالون من عدو النيل ولا يطؤون موطئا يغيض الكفار ولا ينالون من عدو النيل هو أصلا بيبقى طالع في الأصل إن غيض الكفار بس يغيض الكفار أو طالع إنه هو كذا لا ده هو طالع في سبيل الله فإصلاح النية في القصد الأولاني قد يترتب تحته نوايا كتير أنت لم تنويها ولكن بتخش لك في الأصل بتاعك يعني هما كانوا طالعين في الأصل إيه؟ طالعين في سبيل الله مجرد المشي مجرد نزول وادي مجرد طلوع وادي مجرد العتاد مجرد الحاجات ده بقى التفصيلات بقى اللي هي من مسقال ذرة مسقال ذرة من قنطير نطير الحاجات البسيطة عندك أنت قد لا تنويها ولكن بتوضع في ميزان حسناتك حين تصلح النية بتوضع في ميزان حسناتك حين تصلح النية فإذا كان قصد العمل بالنية في الأصل مضبوط الكبير فممكن يتحط لك نوايا تانية تأجر عليها وتيجي يوم القيامة تلاقيها موجودة الكلام ده سواء في الخير أو في الشر طب العمل الخير ده الحاجة الزيادة دي جت لي منين لأ ما أنت هون مثلا نويت ده خير وده كان إيه من آثار عمل الخير هو مش الذنوب لها آثار وكذلك عمل الخير والنوايا الصالحة لها آثار فمن آثار إصلاح النية إن أنت ممكن تحصل حاجات تضبط ومن آثار فساد النية إن أنت تيجي تعمل الحاجة الكويسة تبوز عندك مثلا مسيلمة الكذاب مش كان النبي عليه الصلاة والسلام لو حط إيده على أحد يبرأ النبي كان يحط إيده على أحد يبرأ مسيلمة الكذاب لما كان يحط على إيده وعلى عين حد يطعمه ليه؟ صلاح النية في النبي صلى الله عليه وسلم وبه يتمم مكارم الأخلاق فبيتصلح الحاجة فصلا أنه مؤيد إنما مسيلمة الكذاب بيحط إيده بتضيع بتضيع ليه؟ لأنه كان الدنيا معاه نوايا فاسدة فالآثار دي اللي بتترتب على العمل يعني النية الصالحة أو النية الفاسدة بتأجر عليها أو أحيانا بتبوزر عليها وعشان كده حتى في آخر صورة البقرة اللي هو ما في النفس ما في النفس كان بنؤخذ عليه وبعد كده ربنا نزل لا يكلف الله نفسا إلا وسعها لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت مع أن الأولان ما كناش نطيقه تخيل أنت نيتك بس كنت هتتحاسب عليها اللي هو الدواخل الداخلية كنت هتتحاسب عليه نعم القونق معزوزة تريد شفاء هذا المريض قد لا يكون صاحب العقيدة السليمة سبحان الله طب صحيح فعلا إن أنت بيقطع من عندك من الشخص الممسوس هل الشخص الممسوس تظهر عليه أعراض نفسية مثل الشعور بالغربة والوحشة والقلق من لا شيء؟ آه قلنا قبل كده إن أصلا الشيطان ما بيقدرش يتلاعب على الإنسان وطبعا انفصال أول حاجة إن إحنا نفصل الجسد عن الروح عن النفس اللي هو الأمراض النفسية ده غلط أنت كلك أنت متركب من تركيبة الثلاثة أو الاثنين باعتبار إن في بعض العلماء يقولك الروح هي النفس فأنت متركب من التركيبة الثلاثة فبتفصلهم ليه؟ لأ هو يقدر يلعب على النفس يؤثر في الجسد ممكن يأثر في الجسد يؤثر في النفس وهكذا التوفيق بقى إن إزاي تقدر توفق إن ده وهموم طب طب نفسي فقط وإن لأ ده مصاب وطب ورقية أو الاثنين مع بعض في بعض الحالات بنخليهمش الاثنين مع بعض يمشي طب طب نفسي ويمشي رقية لأن المسبب للمرض النفسي كان شيطان وعدم برضه الأفكار حتة النية اللي أنا لسه بتكلم عليها حالا دي كنا بنتكلم أصلا السؤال كان لو الإنسان غير نيته أو في حتة الرقية المباشرة اللي السؤال اللي أستاذ سأل عليها الرقية المباشرة قلت لك ممكن في 30 ثانية يحصل حاجة الراقي الغير متمرس ما يعرفهوش يعني مثال لسه كنت قريب ودي بتحصل كثيرا معايا ما أعرفش مع غيري بتحصل ولا لا ولكن أنا متأكد إنها بتحصل ولكن ما بيقتصش الراقي أنت ممكن تيجي تضغط على حالة جامد وخاصة لو الأذية ثقيلة في بعض الحالات قلت لكم بتمشي معاها باللين وبتجيب نتيجة وفي حالات أنا بمشي معاها بالقوة وبتجيب نتيجة أنت لما بتمشي بالقوة إن أنت مثلا هتقتل اللي عليها بتحرق اللي عليها بتأثر فيه بقوة بتأثر فيه بقوة تلاقي الحالة نفسها مش مستحملة تيجي تقولك إيه خلاص أنا مش عايزة أتعالج تقولك أنا خلاص أنا عادي الحركة دي زي ما قلت لكم الحركة دي حركة سيئة جدا جدا جدا من هلال بكرة ميزة الرقية المباشرة عشان احنا بنتكلم في كذا تفرع يعني ميزة الرقية المباشرة إن أنت ممكن تلقط الحتة دي بسرعة ميزة الرقية المباشرة إن تما أنا ممكن أعرفها من غير الرقية المباشرة آه ولكن برضه عيبها بقى القاتل إن الشيطان لو هو حافظ مداخل الإنس وعمل تغيير النية دي ممكن يسبب عاهة للراقي يصيبه ممكن يموته تمام ممكن يموته ممكن يأذيه أذية قوية جدا يأذيه أذية قوية ليه بقى لأن أنت داخل إن ده معتدي داخل عليه في الرقية إن ده معتدي فأنت لما الإنسان نفسه يقولك لأ ده مش معتدي لأ يا عم أنا موافق بيه لو أنت أشد راقي في الكون وظلت تقرأ من هنا للسنك مش هتأثر مش هتأثر بمعنى إيه مش إن يتعذب يعني لأ هيتعذب ولكن مش هتأثر بخروج مش هخرج مش هخرج ليه؟ لأن الإنسي جعل له موافقة نفسية وموافقة بالنية وعلى فكرة الموافقة النفسية والموافقة بالنية دي لها تأثير في عالم الجن لها قبول لها تأثير لها مأخوذ بها زي ما أنت بتقدر تقرأ بالنية ما هو أصلا أصل الرقية يقولك إيه؟ يقولك هي تعاويز ورقى شرعية تقام من نفوس طيبة تقابل رقى وتعاويز من نفس خبيثة يعني النية لها عامل فلما النية الحسنة بتضد النية الخبيثة الأقوى منهم يكسب فلما أنت تخلي النية إن هو ده معاك يبقى أنت الراقي ده بقى إيه؟ إما منظره في النص ده هو اللي جاي متعدي علينا طب هات يروح عمل عالم الجن عامل إيه بقى؟ ابعت يا عم شوفلينا اللي حصل في ال... يروح يسأله روح ابعت شوفلي في الجلسة دي اللي حصل يقولك الراقي الفلاني ده يقرأ على الفلانة تمام الأسئلة كتيرة والناس عمالة تعمل الرقى وأنا مش عارف هل أرد عليها ولا علي خلاص فالنية هنا يجي يقولك ابعت شوف فيجي يبعث يشوف يقولك والله هو كان بيرقي عادي الفلانة الفلانية أو الفلان ده جاب الراقي الفلاني والراقي ده معروف مثلا بقوته وبعلمه أيا يكن ولكن هو بيقرأ التانية قالت أنا موافقة فبالتالي هو وجوده هنا وجود شرعي إزاي ده هو معتدي لا وجوده وجود شرعي لأن الإنس وافق على وجوده طب والراقي لا ما هو الراقي لازم يخلّي باله ما خليش باله يتصاب براحته تخال شفت حركة بسيطة في 20 في 3-4 ثواني وعلى فكرة الجملة اللي أنا بقولها دي هي أكثر ما يحدث مع الرقاة وهم بيقرؤوا وما يخلوش بالهم من الحتة دي فبيجي لهم الإصابات من الحتة دي إن هو لازم يفهم الحالة اللي قدامه دي قوية نفسيا ولا لأ قوية إيمانيا ولا لأ ضعيفة إيمانيا ولا لأ ضعيفة نفسيا ولا لأ لما هو هيضغط عليها هتستحمل ولا لأ هتفهم الكلام اللي بيقولوا ولا لأ فهو بيقولوا من مبدأ زي ما أنا لسه بقول الكذب بيقولوا خلاص من مبدأ دعوة ولا بتقولوا هي لها مردود وبتفهمه كل ده لازم أنت تبقى ملم بيه لأن أنت ما بتشوفش الغيب ولكن أنت بتعرفه بآثاره فبآثاره دي لازم أنت تبقى ماسك خيوطها من قدامك مسكتوا خيوطها ما تتصتش وعشان كده تلاقي قلة قليلة من الرقة ما بيضبطش لأنه إيه عشان تمشي على بنود وقوانين مضبوطة مش كتير بيعرف يعملها أنا عمري وحلمت ما قلناش عاوزين أحلم أنا عمري ما رأيت إن أفتح ماشي عندي سؤال ما هذا النوع من المس عندما أتحدث عن الجن أو السحر أو المس أو أحلام غريبة لا أستطيع التحدث وأشعر بضيق في صدري حتى عندما أتحدث عن حاجات дурكة وأعراض حدثت لي هناك شيء يمنعني وأنسى ويشككني طيب علاقة نوع المس إيه في العلاج علاقة نوع المس إيه في العلاج ما له أي قيمة أن أنا مثلا أنا اللي قلتلك ده مس عين أو مس حسد أو مس سحر أو مس عشق ده أحد الأنواع أنا كتبت إنك تفسر الأحلام بالعنوان ولكن حضرتك ما حضرتش معانا من الأول فأنا ما قلتش هفسر حاليا عندي سؤال تفسير في آية في سورة البقرة إنما حرم عليكم الميتة والدم هل هذه الآية تمنع تحديد المدد ما بنقدرش ما فيش حاجة اسمها الآية بتعمل كذا إحنا في قلنا في القرآن التفسير لا يكون بالعقل أو التفسير بيسموه تفسير بالرأي تفسير بالرأي ده مش بدماغك حتى لو في حاجة اسمها لطائف لطائف دي يعني أنا إيه ممكن فتح المولى علي فتح معين إن أنا أشرح الآية من زاوية معينة ولا تتعارض مع تفسير الآية وقتها عادي تسمها اجتهاد ولكن كويس نوع من التدبر إنما أنا أجيب الآية دي وأقول الآية دي بتعمل كذا فين الدليل بتاعك على ذلك النبي قال كده يعني النبي قال إن سورة البقرة أخذوها بركة وتركوها حسرة ولا يستطيعها البطلة أي السحرة ممكن أقول نفس الحاجة دي على سورة تانية لأ لأنه النبي حدد سورة البقرة هنا اسمه التخصيص هو خصص سورة البقرة طب هل معنى ذلك إن أنا لو استخدمت أي سورة تانية ممكن لا تفيد في الرقية؟ لا بتفيد في الرقية بس ما أقولش إن هي الكذا لأن مش أنا اللي بشرع ربنا اللي شرع وأرسل التشريع على النبي والنبي قال لنا على دي فماجيش أقول الآية دي الكذا احنا بنقول في حاجة بقى تانية اسمها مناسبة المقام للمقال أنا مثلا بقرأ وعرفت وعرفت إلى حد ما إن العارض ده مثلا في الجبال فأخدت ما يناسبه من الموافقة ويسألونك عن الجبال فقل ينسفها ربي نسف باعتبار إن التأثر اللي هيحدث حقيقي كلامهم واضح ودقيق باعتبار إن التأثر حقيقي مش وهم أو مفتعل أو خلافه يبقى ما فيش فيها حاجة أنا جبت بس مناسبة المقام للمقال لما ماجيش الآية أقول إيه ويسألونك عن الجبال دي الآية دي لخدام الجبال مين اللي قالك؟ مش معناه إنها جابت مرة تجيب مع كل البشر ما فيش في تشريع مش أنا اللي بشرع أنا بجتهد بس بجتهد بقدر له حلقة محددة بتحددني اللي هو إيه الكتاب والسنة مش ماشي بمزاجي ما بفسرش بمزاجي يبقى بالتالي إجابة السؤال هل الآية دي بتعمل كذا؟ لأ أنت باستخدامها وعملت اسمه إيه؟ توفيق حاجة من عند ربنا كده صالفت معاك إنما مش شرط إنما إن أنا أشرع أقول حاجة معينة لحاجة لازم يبقى فيها دليل من الكتاب أو السنة في حاجة قاعدة تخرج من راسي مثل الهواء كذا في يدي اليسار من فودة حاليا يعني وأنت بتسمعي لو بتسمعي ده طبيعي الناس اللي عندها أعراض معايا تكتب أعراضها كلها الناس اللي عندها أعراض حالا حالا وهي بتسمعني تكتب أعراضها لحد ما نشوف السؤال اللي بعد كده طيب في أستاذ هنا علي بيقول لك أنا يا أخي أنا بعاني من أمراض نفسية بلي سبع سنين وعملت كل شيء ما نفع أرقيا بتنفع وعندي توحد وسواس قهري من بهيك حالات أولا الأستاذ علي غلط في كم جملة أوكي شوفتي من من فترة ونص لما حد يقول لك أنا عاملت كل شيء وما انتفعتش فأنت عمرك ما هتنتفع لأ ده أنا بشرح لك هو ممكن يرد عليه كده دلوقتي يا عمي لأ ده أنا بشرح لك بس عشان تبقى فاهم الحالة وأنا بكلمك لأ ده ده اسمه يأس أصلا دايما أغلبية الناس خاصة اللي هو زي ما قلت قبل كده في أول البث في بعض الناس بتبقى بترمي شمعات على بعض الأمور لعدم علمها أو إن هي حابة تعيش دور المظلومية في بقى على بقول بعض مش كل يعني يعني ما أقصدش الأستاذ علي نفسه خلاص فدايما يقولك إيه أنا المس اللي علي أو الأذل اللي علي أقوى أذية روحت للرقاء كلهم وما وجدتش نافع بيحدث ولا ما بيحدثش بيحدث لذايادة أصلا لازم رقم واحد يبقى يفهم إن اللي هو زي ما لسه بقول الراقي هو رقم اثنين هو المرض اللي عندك ده ومصف قوي اللي عندك ده أقوى من المولى سبحانه وتعالى عشان كده كنا لسه بنقول الله قوي لا يطاق أقوى من المولى الله أكبر وفوق كل كبير فلما أنت أولا تدي لحاجة حجمها المضبوط ساعتها تتعالج إنما أنت مدي حجم أكبر من حجمه الشيطان وعشان كده النبي صلى الله عليه وسلم كان يقول إذا عظمت الشيطان بمتعظم يكون حتى كلبيت أدي البيت وإذا ذكرت المولى فإنه يخفص يخفص حتى يكون كضباب يزغر ويزغر ويزغر وعلى فكرة التشبيه ده حقيقي كمان خلاص طيب فأنت ما تقعدش تقبض يا عم والله العظيم في بعد الناس واحنا الواحد بيتعلم في المجال ده كتير أنت ممكن تقابل بعد الناس عليها أزيات لا يطرقها بشر ومع ذلك عنده رضا واستسلام عجيب عجيب وعشان كده الناس المساكين قلت لك تقعد مع الناس المساكين كده تحس إن أنت مرتاح نفسيا أنت مرتاح نفسيا الناس دول عندهم رضا عجيب ما عندوش أي حاجة قاعد في بيته ما عندوش أي شي ولكن عنده رضا عجيب قعد مع الأغنياء إذا لم يكن كما تقريبا ابن عون بيقولك مثلا أنت بتقعد مع الأغنياء بتتعب نفسيا بتتعب نفسيا دائما هتقعد بقى المقارنات ده عنده دبة أفضل من دبتي ده عنده بيت أفسح من بيتي ودائما هتلاقي بيقصر فيهم الأمراض النفسية للأسف لدرجة أنا أعرف بعض الزهرانيين أقسم بالله مشاكل نفسية كبيرة حددت لي الكذا من حكم اللي عملتهم يعني تلاقي أختي مثلا خايفة من أختها أخت خايفة من أختها لمجرد بتكلمني أول ما ترجع مثلا هم متخاصمين وتيجي تكلمني عشان تتعالج عادي أول ما يعرفوا بعض تلاقي متخاصمين يهربوا وتيجي تتكلم عشان العلاج وتيجي تخال إخوات مع بعض خايفين من بعض بيخافوا من بعض بيخافوا يحصنوا بعض بيخافوا يتعاملوا مع بعض أمراض نفسية ما تفهم لهاش فضوليين بيدخلوا في اللي ما خصهمش بكذا مقصدي بالكلام يعني أنا بحاول أقول معلومات كتير وعشان ده اللي بيجيب التشعب في كلامي إن أنا أقول معلومات كتير بسرعة للي بيكلمني وللغيرهم كمان بسرعة فأنت تضغط الأمور حجمها وقدرها ساعتها تتعالج كبرت الحاجة أكبر من قدرها فممكن تتعالج وبرضه كنت مش شايف النتيجة لأن أنت كبرتها أكثر من حقها الحاجة الثانية قلنا في موضوع الوسواس فليستعز ولينتهي يستعز يكسر الاستعاذة ينتهي إنه يتجاهل وهذا ما بين العمل الإيماني والعمل الواقعي العمل الإيماني والعمل الواقعي طيب برضه كما أحنا الوسواس ده ناتج من شيطان وساعتها رقم ثلاثة يرقي يرقي فعليا وزي ما قلت ما يقولش إن أنا رحت للرقاق كلها ما لقيتش نتيجة ما فيش أنا ما قابلتش حد قالي الجملة دي وآجي أقرأ عليه لما لاقي الأزية اللي عليه من أخف الأزيات دخل هو بيقول كده ولا إيه من أخف الأزيات ما بقى لو أنا حكيت له زي اللي بقولك عليه خنجر في بطنه ولا اللي مجرد ناس تعدي زبابات بتعدي على رجله فتجيب دم ولا الناس اللي بتتخطف من عالمنا خالص ده هيبقى أقوى منه ولا الحاجات اللي بتكلم فيها دي عشان كده أنا بقول لكم اسمعوا بس الدفع في علم تقيل كشرح شفت الأستاذة وفاء بقول لها مش هقول أحلامها بتقول أنا حلمت فتعال كأستاذة وفاء تمام يا أستاذة سامية طبيعي وأنت بتسمعيني أنا كراجل قلت قبل كده ممكن تكوني أنت لسه جديدة فأنا بقولك إن طبيعي إن وأنا بقرأ أنا دلوقتي بكلمه ده نقدر نقول علم مؤثر علم مؤثر خاصة مختص بالغيب فده لو المعلومات بتبقى سليمة بفضل الله سبحانه وتعالى بتؤثر كأنك كده كأن أنا برمي سهام بتخبط في الأزيات فممكن أنت تسمع بس واحد بفضل الله تتعالج منه فده طبيعي الحلم بعد قراءة صورة الأصفر وشي ما هو أنت أنا بقولك حاجة هو أنت لازم ليك ثلاث حاجات بقولك يا أستاذ علي أنت بدولها ما عملتش خلاص أنت ما عملتش يبقى أنت ما رحتش للطبيب أصلا هتطبق بإزاي هتختلف إزاي أنت المفروض على الأقل هتروح تجاري النفسي الأول عشان تشوف هيقولك إيه في بعض الحاجات في بعض الحاجات هتقولك إيه إن أنت عندك مثلا اكتئاب عندك صناع قبض أي أن يكون بقى المسمات وبعد كده برضه بتشوف راغي يقيم لك الكلام اللي اتكلمك ده مضبوط ولا لأ يعني أحيانا ممكن زي ما قلت لك كده الإنسان بيبقى عنده طبي فقط أو عنده روحي فقط أو عنده تدخل ما بين الاثنين ساعتها الشخص الثقة اللي بيفهم يحدد لك الحاجة المضبوطة تمشي عليه وتمشي من جهة الرقية لأن الرقية في الأصل هي إيه صلة وأدعية وقرآن يعني حاجة أنت مش هتتعب فيها كرجل مسلم أصلا طبيعية بس الناس بتهول وتشعب الدنيا وتبوز الدنيا على الناس والحاجة الثانية الأمر النفسي لو موجود عندك هتعمله هل الراقي سؤال هل الراقي بيتأثر بالحرارة روحيا هذا السؤال أنت قلت نذكرك فيه الراقي بنسبة كبيرة ممكن يعرف عن الحالة حاجات هي ما تعرفهاش عن نفسها الراقي في مراحل معينة من تدرجه في خبرته واللي ربنا بيعطياهوله ممكن يعرف حاجات الحالة نفسها ما تعرفهاش تذكر مرة تذكر مرة جالي واحد اتنين سوريين جالي اتنين سوريين والاتنين سوريين دول لسف لوف وخاصة بعد السوريين بيبقى الإصابات عندهم ثقيلة وعامة بصراحة بقى الوطن العربي متدمر مع هالينا لأن الأزيات كترت والنفوذ ساءت ومعادش حد بيحمد على اللي عنده وإلى نسبة كبيرة الناس ما بتشكرش وكله زي ما قلتلك أمر السوشيال ميديا خلت انفتاح والانفتاح ده دايما مثلا تشوف اللي عنده عربيات وتشوف اللي عنده كذا وتشوف ولكن ما بتنزلش على أرض الواقع تشوف حقيقته وممكن يبقى عنده عربيات وعنده كذا وعنده كذا ولكن مثلا بيغسل بيغسل كده عنده سرطانات عنده كذا متدمر في حالته يعني ولكن أنت بصص إيه للشوية اللي هو بيطلع فيهم في التلات أربع دقايق دول وده غلط يعني الناس ما بقيتش تحمد والأزيات كترت فالمهم جالي الاثنين دول وكانت أزياتهم تقيلة تقيلة اللي هو أنت ممكن تستشعر بالأذية واقع يعني أذية واقع يعني أنت مثلا أنت بتقرأ آيات قرآن عليهم أنت حاسس إن أنت بتحارب بجد في ناس كده آه أنت بتحس إن أنت بتحارب حقيقي كأنك أنت واقف قدامهم وبتحارب حقيقي الناس الرقاء هي اللي ممكن تفهم كلمتي دي أكتر خلاص فهل هو أنت هنا لمجرد شعورك ده ما ده تقاصر المهم يعني فمن ضمن الكلام فأنا بقولها أنت عملت حاجة غلط فتعمقتي في عالم الجيم طبعا الجملة ده أنا مشهور بيها أصلا حتة التعمقات دي أو حتة العهود أو خلافه مش كتير بيتكلموا فيه مش كتير من الرقاب يتكلموا فيه ولكن هي موجودة موجودة سواء أنت قلت بها أو ما قلتهاش، سواء عرفت بها أو ما عرفتهاش، فعدم كلامك أو حديثك عن شيء مش معناه أنه هو مش موجود. أنت مثلا دلوقتي ممكن في حاجات في إيه في الفلك، في الأفلاك موجودة. أنت شفتها؟ لا ما شفتهاش. ولكن هي موجودة ولا مش موجودة؟ موجودة. خلاص، المهم بقول لك أنت كذا، هما الاثنين تخلي اندفاع بقى قوي. هما الاثنين والله لأ، طب أنتوا متعصبين ليه؟ ما أنتوا لو أنا كلامي غلط أنتوا ليه متعصبين؟ لأ والله احنا ما تعمقنا، احنا أصلا بنحب، احنا أصلا مش معترفين بالرقية. طلعوا بقى بيطلعوا بقى. أول حاجة فيبقى لازم أعرفهم إن لازم يعترفوا بالرقية عشان تجيب نتيجة. طيب إيه تاني؟ تمام. فلازم تجيب نتيجة وبعد الأمور مش عارف إيه المهم قعدوا يتخانقوا معايا لدرجة إن هما ما استحملوش الكلام. تخيل أنت بتتكلم كلام عادي هما مش مستحملين مجرد المعلومة، مش مجرد المعلومة عشان أنتوا بتقولوا الناس اللي أنا قلت لها تكتب الأعراض ما فيش كتير كتبوا الأعراض. اتنين ثلاثة بس اللي كتبوا. عادي اتنين ثلاثة، أربعة، خمسة ستة بس.
والباقيين مثلا إحنا 23، بقي 23 مش موجودين ما عندهمش أعراض. ماشي. خلاص، فالمعلومة ما استحملتهمش، ما تعالجوش. تخيل هما كانوا جايين بقى وشخ ما تقلقش واللي أنت عاوزه ومش عارف إيه إحنا سمعنا إن أنت ضلم بوارق وما استحملش بس معلومتين. تخيل عفرتتهم المعلومتين، لدرجة إن قلت لهم أنت تعمقت وعملت لا والله أنا ما عملتش. طبعا هما لو صبرهم كنت أشرح لهم اللي هما مش عارفينه، تمام. كان إن هما الحياة اللي هما مش عارفينها كان هي يفهموها فيتعلم. خلاص فأنا هرجع أقول لهم إن عالم الجن أنت وأنت بتمشي على عالم الإنس وعالم الجن أنت بتمشي على عالم الإنس، ولكن أنت بتوضع في بعض الأشياء غصبا عنك في عالم الجن. كنت أتكلم الأمور دي في أمور المحاكمات في أمور المحاكمات. طبعا البث السابق الناس اللي تابعتني معاه هنا أنا طبعا شايله من القناة. كلمني على أمور سجون الجن وتكلمنا على بعض أمور المحاكمات عارفين ليه؟ عشان بس المدح القادم هيبقى في شرح للحتة دي، فما تظنوش إن أنا أحيانا بقول بعض الحاجات كده ارتجالا. لأ أنا بقولها آه بس هتفيدك في الجاي فاللي حضر البث السابق هيفهم حتة سجون الجن في البث بتاع المدح الجاي. خلاص، فالمهم فبعض الأمور أنت مثلا روحت أوروبا أنا دلوقتي في مصر، فماشي بقوانين مصر أنا ماشي بقوانين مصر. لو روحت أوروبا بتتعامل إن أنت بقوانين مصر ولا بتتعامل بقوانين أوروبا؟ عشان الناس اللي هي العلماء يعني بتتعامل بقوانين فيهم. بقوانين أوروبا ولا بقوانين مصر اللي أنت فيها لما تروح لهم؟ عايز ردود كده سريعة لحد ما أقرأ بقية التعليقات. اللي أنا بشيله من بعض البثات ببقى شايف إن هو لا يصلح إنه يفضل على طول فمش هنزله تاني اللي بشيله ما برجعوش. السؤال يا أستاذ هل الرقية الشرعية بتنفع للحاجات النفسية أو بتنفع؟ الرقية دي كلام المولى سبحانه وتعالى بينفع للطب حتى في بعض الحالات الطبية بتتعالج بمجرد القراءة الرقية الشرعية نعم عشان أختصر الأمر. بالضبط الأستاذ صفاء بتقولك إيه بقوانين البلد اللي أنت متواجد فيها، هو نفس الأمر هنا في عالم الجن. أنت بتتعامل أيوه من عالمك أنت كشيخ عمرو بتتعامل من إيه من المكان اللي أنت فيه ولكن في بعض المواقف وعلى فكرة ده داخل في إجابة الأستاذة اللي بتقولك متى المصاب لازم بد له من راقي؟ أخش فيه.
أنت دلوقتي روحت أوروبا فتتعامل بقوانين أوروبا نفس الفكرة أنت بتتعامل مع قوانين الجان أنت بتتعامل مع جان وبتخرج جان ففي مرحلة معينة أحيانا هما مسطر عننا احنا أشياء من قوانينهم ومسطور عننا أشياء احنا مش عارفينها بشكل واضح تمام يعني مثلا عفريت سيدنا سليمان جاب إيه العرش أنت عرفت الكيفية اللي جاب بها العرش؟ مش عارف الكيفية وفي ناس قالك لأ ده سيدنا سليمان هو الذي عنده علم الكتاب اللي جابه خلاص بس مجرد إن العفريت أصلا إنه قدر إزاي؟ ففي قوانين أنت ما بتبقاش عارفها بس بتصطدم بها فأحيانا أنت بتصطدم ببعض القوانين وأنت مش عارفها بس بتتعامل معاه عشان بعد الناس يقولك لأ ده ما بيحصل بيحصل بيحصل إن أنت أحيانا بتتعامل مع بعض الحالات بيحصل أشياء غريبة وأنت مضطر تتعامل معاها لأن هي مش من عالمك أنت ده من عالمهم هم وهم عالمهم عالم غيبي فأحيانا بتدركوا زي ما دايما أكررها بآثاره بتفهموا كده مرة واثنين وتلاتة وعشرة وعشرين فبدأت تفهم إن هي ده بيحصل كذا طيب السؤال بقى لو رحت أوروبا نمشي على قوانين أوروبا بالضبط كده وأنت هنا برضه متى يحتاج المصاب لراقي؟ سؤال للأستاذة هبة على فكرة أسئلة الأستاذة هبة كويسة بيحتاج لراقي في بعض الناس مثلا ولا بيقدر يصلي ولا بيقدر يصوم ولا بيقدر يعمل أي حاجة طب اقرأ قرآن على نفسك على أساس إن أنت تتعافى ما بيقدرش أنت ساعتها دلوقتي لما بيبقى عندك دور برد عادي عادي بتعمل إيه؟ بتروح الصيدلية ممكن تديني كونجستال ممكن تديني مثلا مش عارف بنادول بجيب معاك نتيجة انتهت ما بتروحش للدكتور إنما لما يجيلك التهاب رئوي بتعمل إيه؟ بتروح من نفسك أنا تعبان جامد أنا رايح للدكتور هو نفس الفكرة هنا في بعض الحالات طيب أنت هنا بتتكلم عن اللي مش قادر طب واللي قادر؟ أنا بجيلي أنا أغلبية الناس اللي عندي محافظات قرآن ومحافظين قرآن ومش عايز أقول محافظين قرآن ومحافظات قرآن عندهم مثلا مش حافظين مثلا بروايات حفص عن عاصم لأ معامل قراءات العشر وصغرى وكبرى طب اللي زي ده ما بيبقاش قادر يقرأ قرآن بيبقى قادر طيب الحالة اللي زي دي خلاص ما ما راحش رقيته لنفسه أحسن لا بيقعد يقرأ وخلافة بيجهل إيه بيجهل معلومات زي مثلا إيه الأزية بتخرج منين؟ ما بيبقاش عارف طيب هو بيتحسن لما بيقرأ؟ لأ بيبقى تعبان في حياته عنده تعطيل مجرد ما تقرأ القرآن بتتصارع بتضل في بعض الأمور بتوسوس الكلام من ده يبقى ساعتها تعمل إيه؟ هتروح لرقي لأن هي وهي ماشية مع نفسها مش جايبة نتيجة فبتبص أنت لما بتقرأ لنفسك بتجيب نتيجة واختلاف وبتتحسن وأمورك في الحياة ماشية ما تروحش للرقي إنما لما أنت ولا قادر تعمل اللي عليك وتعبان وكذا سواء كنت زت تدين عالي وحافظ وسواء أنت كنت مش قادر أصلا ساعتها بتروح للرقي ليه؟ لأنه هو متعلم شوية حاجات ربنا علمهاله مش عندك فهو بيديك خبرة اللي عنده دي بيجيلي ناس مثلا واحد مثلا من ضمن الناس اللي جك عمال يحكي لك قصص المسم بيعمل إيه مع مراته يا عم أنا مش عايز أسمع كل ده هو ممكن يقعد يحكي لك كده ساعتين تلاتة وأنا في الآخر الرد بيبقى إيه؟ حاضر ماشي إيه ده حاضر ماشي بس كده؟ إيه ده؟ يعني أنا اللي قعدت أحكي أقولك ده عشان تقول لي حاضر ماشي ما هو أنا مش عايز كل اللي أنت بتقولهولي ده أصلا اللي بتقولهولي ده كله اللي حصل معاك والجن أزيك فيه وتعبك أنت بقى جاي لي ليه؟ جاي لك عشان تفهمني الضرر إيه وعالجني بفضل الله سبحانه وتعالى طيب كل اللي أنت حكيتهولي ده مجرد إرهاق من الشياطين بتدخلكوا في تفريعات أنا اللي يهمني هو الشيطان هو تعال في ده يطلع برا بس كون إن أنا بقى أقعد دفولنا دي أقوى من أختها دفولانة دي مش عارف بتموت دفولانة دي مش عارف إيه ده اللي مبهدلانة وتلاقي أصلا دايما بيحصل معاه الحركة دي تقول لك ده دي الأخت دي هي أشد واحدة وده تعبانة يا شيخ أروحك دايما شوفي دايما عندي كده قعدي جنبي هنا بس إيه ترمي كده جنبي هتيلوا لأم هتيلوا لأختي دي هتيلوا دي هتيلوا أبوها أطلع إيه؟ أدور فيهم الضرب بالرقية أدور فيهم الضرب بالرقية مش بالعصا طب واختهم ما بتتحركش أصلا فهم يقعدوا مستغربين احنا اللي عاملين نتعب وإحنا جايبينك عشانها ما بتتحركش لأن هي أصلا أدفككم وأخفتكم ولكن الجن شغلكم بيها وسايبين نفسكم فبهدلهم وهم والحالة وتلاقي قاعدة ساكتة ما بتتحركش طب إزاي؟ ده مبهدلانة ده بتعد تصوت ده بتعد تشد في شعرها ده تقعد مش عارف تقلع ده تقعد مش عارف إيه ده بتعد كل ده ما يهمنيش أنا كرقي طيب إنما بقى الحالة نفسها مهما بلغت من عمل بتعمل كده؟ لأ ما بتعملش كده بيقعدوا ينشغلهم هي دي بتعملنا ده احنا مش عارفين إيه ده مش عارف أنا مش عايز الكلام ده عشان كده أغلبية الناس ما بتستحلش طريقة حتى اللي هو حاضر أنت كل اللي أنا الساعتين بكلمك دول وتيجي تقولي في الآخر حاضر لا يا عم أنت شكلك مش فاهم حاجة أنا ماشي وأنا أقول له مع السلامة براحتك لأن العلاج وفي بعض الناس قلتلك قبل كده ورقاق كبيرة جدا تبقى متضررة هو عاوز أعالجه بمزاجه هو ما جاي أقولك بقى طريقتي كمان يعني أقولك طريقتي إيه يعني أجي أقول للأزية أنا أخش لها منين فهو يبقى زكي فيصدني طب أنا كده أعالجك إزاي بقى لما أنا عرفك وربنا سبحانه وتعالى بيعالج وأنا سبب بس أنا سبب برضه له طريقته وإلا كان كل سبب جاب نتيجة صح؟ على فكرة أنا حاسس إن دماغكم مصدعة كلها كلكم دماغكم كأن في حاجة بتكسر في دماغكم أنا حاسس كده والله أعلم وأعلم قد أكون غلطان تمام؟ فهنا زي ما قلت لحضرتك زي ما أنا قلت لحضرتك المصاب هو اللي بيقدر يقايم نفسه على فكرة في النتيجة حتى النتيجة أنا بخلي الناس هي اللي تحكم على نفسها يعني أغلبية الرقاق يجي يقولوا ده أنت اتحسنت ده أنت وجدت فرق ده أنت كويس ده أنت كذا ده أنت كذا أنا لأ ما بعملش كده هو يجي يقول لي اتحسنت يا شيخ أقول له هو أنا اللي بعرف ولا أنت اللي بتعرف يقول لي أنا اللي بعرف قلت له ما بيقولولي أنت بتسألني ليه؟ يقول لي يا شيخ عشان أنت أفهم مني قلت له أنا أفهم منك في اللي علمنا ربنا من علم في تخريج الأزية إنما اللي يحس بنفسه وجد فرق أنت كنت مشلول لفظ لمؤخذة في اللفظ يعني كنت مشلول قمت كنت عندك سرطان راح بعد ناس عندهم سرطان أورام بفضل الله وراح أنا دلوقتي اللي شفته ولا أنت اللي شفته إنه راح أنا اللي شفته يا شيخ يبقى أنت ساعتها وجدت فرق ولا ما وجدتش يا شيخ أنا تمام طبيعي تمام أنا مثلا دلوقتي أنا اللي مثلا كانت رجلاية معوجة وتظبطت أنا اللي كان جسمي بفضل نايمة طول الليل والنهار بقيت كويسة نشيطة أنا اللي كنت بسمع الكلمة ما بفهموش بقيت بفهم كلامك عادي أنا اللي كذا أنا اللي أنت فأنت اللي تحكم على نفسك عشان ما تيجي بعد كده تيجي تقولي لأ ده أنا ما رجعتي تاني بتعرف إن أنت اللي مقصر مش لأن أنا اللي مقصر أنت اللي مقصر لأن أنت وجدت فرق بعد مثلا 20-30-40-50-60 سنة وبدأت إيه تتصلط إنما لما أنا جاي أقولك فيجي بعض الناس اللي هي إيه زي الأطباء النفسيين أو بعض الناس المشككين أو بعض الرجال اللي هي تعاملت مع الحابل والنابل من الدجالين والسحرة وروحانيين لما يشوف بعينه ويقول بلسانه يبقى عارف إن هو فعليا مش هيكذب على نفسه إنما لما أنا اللي أقوله يقولك لأ ما أنت كنت ممكن بتوهمنا لأ ما أنت ممكن كلامك أنت بتقول كده عشان أنت اللي راقي ما أنت ممكن بتعمل كده عشان الفلوس ما أنت ممكن مش بيحصل ده اللي بيحصل إنما لما أنت تشهد على نفسك ما خلاص أنت متأكد تمام اليقين إن أنت تحسنت ممكن ما تبقاش 100% زي ما بقول لبعض الناس ولكن على الأقل بنسبة 70-80% أنت متأكد إن أنت تحسنت ده يكفيك ده يكفيك زي ما قلنا كده تبع تاريخ المرض تبع تاريخ إيه المرض تمام تمام أنا ملاحظ إن دايما لما بجي أشد في الكلام بلاقي كله الصمت فجأة خلاص يا جماعة خلاص إحنا كده بقالنا ساعة وربع بقالنا ساعة وربع طيب أنا حبيت إن أنا أطلع لأن أكتفي كده عشان خلاص المغرب أذف عندنا أنا حبيت بس أطلع على أساس إن أنتم زي ما بنبه تاني تفهم المتاح الجاي لازم تفهم الأربعة اللي فاتوا عشان أنا مش هرجع أشرح بعض الأمور وبالمناسبة قلت مليار مرة للرقال المتعمقين أو للمصابين اللي بيحبوا العلم الثقيل وخاصة اللي هو من أرض الواقع بس مادة المدح إلى جدا وأنت ما تظنش إن ده علم سهل أنت ما تظنش إن علم سهل أنا مش بشرح مسلسل يعني المسلسل أنت ما بتفرج عليه بتبقى قاعد مبسوط إنه مسلسل بتضيع وقتك أنا بشرح لك علم يعني أنت ولما بشرح لك الموقف الفلاني أنا ما بشرحش الموقف بس أنا بديك العلم اللي هو هتاخده مني بعد عشرة عشرين تلاتين بعد ما أموت هتلاقي إن المعلومة دي بفضل الله سبحانه وتعالى صحيح تمام هتلاها صحيحة ومتأكد إنها صح إلا لو أنا جيت بعد كده طلعت طبعا الحمد لله كل بس بسمعه مرة وتنين أنت مش عايز تسمعه لا أنا بسمعه ولو في حاجة غلط ممكن أطلع أقولك والله أنا أخطأت في الحتة الفلانية خلي بالك سمعت بس واحد وما قدرت أكمل تقيل كتير مراحبكم هو عامة قلت إن هو علاجي العلاج بيبقى كده شبه الرصاص أنت بتبقى نازل عليك رصاص ومتخيل إن أنا مثلا ببقى قاعد ساعتين أنا حالا الأخت اللي أنا لسه قلتلكم ذكروونا أنا ببقى قاعد تعبان أنا كمان وأنت فاكر أنت بتبقى قاعد أنا ببقى مجهد أنا بعد أشرح ببقى مركز في الأذيات وببقى مركز مش عارف ببقى تعبان برضه مجهد بعد أدي علم أنت مجرد ما بتتكلم بس بتتعب فتخيل أنت بتتكلم وكمان المفروض يبقى عليك ضغط وأنت دلوقتي لما حسيت بأعراض حاسس أعراض منين؟ أنت حاسس بأعراض ممكن من أضرار عليك حاسس من أضرار عليك الأضرار اللي عليك دي ممكن تاخد رد فعل وأنا بخاف طبعا تعرفين إن أنا بخاف وبخاف بتاخد رد فعل وكل ما زادت قيمة المعلومة وعمق المعلومة تمام كل ما زادت قيمة المعلومة وقوة المعلومة بيبقى التأثير فيها أقوى يعني أنا الناس بتقولي أنت تأخرت يا شيخ في البث الأخير ده ليه؟ لأن أنا حسيت في بث رقم أربعة ده إن أنا عملت بلاوي ومش أنتوا مش عارفها بيتألي بقى بيتألي من جهة الأحلام مش أحلام أنا الناس تيجي تقول لي أحلام ممكن من أحلام أنا ممكن من التأثير بتاع الناس ممكن من حاجات واقعية ممكن من واحد روحاني حضر البث يقول لي على فكرة أنا عرفتك مش عارف كذا ومشاء الله ده أنت كذا كذا وروح قيل لي حاجات غريبة وهكذا فتخيل ده التأثير فتخيل أنا ساكت تكلم من آخر بس ده شفت تخيل أنا ساكت تكلم عشان أطلع أدولكم إنما هو أصلا من ساعة ما أنا عملت بس رقم أربعة بس خمسة كان جاهز عندي بس رقم خمسة كان جاهز عندي يعني هو موجود عندي مش إن أنا قعدت مدة أعمله هو كان موجود عندي أصلا خلاص هو لكن هو تأثيره مش سهل زي ما أنت متخيل مش بحث قصة وعشان كده بقولك أنا دايما بحس إن البثات بتاعتي ما حدش بيحضرها مش مقارنة بقى من الناس اللي بتحضر لهم آلاف ويمين وشمال ويقيمهم ومش يقيمهم أنت أساسا تلاقي الناس اللي عندي في ناس بتعمل الحركة دي يجي مثلا أنا متدي له رقية يشوف الوقت اللي أنا مش حاضر فيه على النت ويبعتها يعني مثلا أنا متدي له صباح ومساء مثلا متدي له صباح هو يفوت الوقت اللي أنا حجيله في الصباح ويروح يبعيتها مساء أو أنا متديلهم مساء يروح سايب المساء وجاي له صباح طب هو ما بيجيش في وقتيه ليه مش عاوز يتقابل معايا مش عاوز يتقابل إيه معايا طب أنت كده يقولولي أنا مجرد يا شيخ ما بتكلمني بخاف أصلا بتعب فأنا كأني بتجنبك نفس الأمر في البثات في ناس تيجي تقولك إيه أنا الوقت كان فاضي بس أنا مش عايز أجيلك في الوقت بتاعك بعد ما تخلص حنسمعك طب أنت بعد ما تخلص هتسمعني ليه لأنه هو مش عاوز يجي يحضر في ساعتها فطبيعي المباشر بيختلف طبعا على إيه في غير الوقت آه هيتأثر وهيجيب نفع وبفضل الله وخلافه ولكن لو مش عاوز يجيلك في الوقت نفسه عشان الوقت نفسه بيبقى مؤثر خلاص بس كده يعني أنا ما عنديش كلام إحنا عندنا نرخ كتير ولكن إيه وأرجع أقول تاني بقت بتشعب في الكلام لأن أنا بقيت بحب أجاوب خمس ست حاجات في حاجة وحدة فبقول خمس ست حاجات في اتجاهات وحدة مختلفة خلاص وعامة البث هيبقى شرح سريع شرح إيه سريع هقول الحاجة بسرعة في حاجات هقف عندها ومش هقف عندها لدرجة لحد دلوقتي في بعض المعلومات عمال أقول هقولها ولا مش هقولها لأن في حاجات إذا كنت أنت لما هتسمع الأربعة السابقين هتعرف أنا قلت قد إيه تقيل تخيل بقى لما أنا مثلا تكلمت على لما تكلمت على ذئاب الجن وتكلمت على في حاجات كتيرة قلتها تقيلة اللي جاي ده بقى بتاع صحراء بتاع صحراء اللي جاي بس الخامس ده بتاع صحراء اللي قبل كده كان مشوار روحانيين شوية رقش شرعيين اللي جاي ده بتاع صحراء فتخيل هيبقى في معلومات أنا زدت نفسي عمال أقول أقول لا ما أقولش أقول أنا ما أقولش أنتوا وحظكوا بقى لو أنا كان مودي ودماغي حلوة هقول لقيت إن أنا لأ مش عاجبني الأسلوب مش عاجبني الطريقة مش أنتوا إيه ورزقكم لأن البثات دي بيبقى أرزاق كما الخطاب الكلام بتاع حبيبة رزقي فكذلك البث ده بيبقى رزق بيبقى أرزاق أنت في فرق ما فيش فرق دي أرزاق خلاص أعتقد إن أنتوا أغلبكم دلوقتي خلاص الأسئلة اللي عندهم ولو أستاذة هبة اللي كانت بتسأل الأسئلة كانت أسئلة جميلة تمام وآخر حاجة آخر حاجة وأختم بقى خلاص على فكرة أنا عملت برضه البث لأن في أخت فاضلة كانت بتعل المشاهدات أنا قلتلكم مش هطلع بس إلا لما البث يوصل ألف أنتوا مش مهتمين أنا مش مهتم بصراحة لا وصل الألف هطلع وعلى فكرة القانون بتاعي ما ببدلش يعني أنت ممكن تبقى أنا ما بقولهوش ما قلتوش بقالي مدة ما تكلمتش في الحتة دي ولكن أنا ما ببشقيله ولكن أنا ببقى مركز عليه أنا قلتلكوا البث يوصل ألف أطلع البث ما وصلش مش هطلع طب ليه يا شيخ ما هو نشر علمك وباخد ثواب على ذلك وإحنا بنتنفع كعلاج وخلافه وكلام من ده وفي ناس كتير بتعرف وتستفيد خير وكلام من ده زي ما أنت كنت لسه بتقول في الأول أيوه بس زي ما قلتلكم برضه تبذير العلم مهم تبذير العلم مهم لو ما كنتش أنا بستفيد حالات ولكن على الأقل أستفيد إن أنا حاسس إن في مردود ورد فعل في الناس إنما أصلا ده هم ما بيسمعوش مش في دماغهم مفيش مقدرين مش الكلام من ده لأ خلاص راح دماغي إيه اللي خلينا أطلع وتحسد على كلام أو إن أنا أقول كلام كبير فيبقى في تركيز علي إن فلان ده بيقول معلوماته مخبطة الدنيا عندنا ومش عارف إيه والكلام من ده وركز هنا وأذيات من هنا والكلام مش مستفيد حاجة وكل مرة أقولها على أساس إن هي لحد الآن ما تظبطتش سبب تكراري لها لأن ما تظبطتش تلاقي مثلا سبحان الله هو الأخت دي اللي المفروض تدعوها بقى ليه لأن هي اللي علقت الحاجة ما علقت الحاجة فهي تأخذ ثواب إن أنا أطلع لكم أعمل لكم البث نكتفي بهذا القدر كلمنا كتير سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك إن شاء الله هحاول بعد المداح أعمل لكم بس تفسير أحلام عشان الناس اللي عاوزة تفسير أحلام ولو قلنا أنا بعد أفسر أحلام ونرجع لتاني تفسير أحلام، نرجع لتالت رابع خامس الأحلام ما بتنتهيش عندكم وبالتالي مهما أقولك أنت عايش في الأوهام وفي الأحلام والله المستعان نكتفي بهذا القدر سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك ربي وأتوب إليك يا أستاذ سامية هتلاقي رجلكي بتنمل لو رجلكي بتنمل طالع منها هواء بارد هواء ساخن لساعات فتأكد أن في أذية بتخرج منك والله أعلم وأعلى والناس اللي هي عندها أعراض قوية جدا تستحم بمية مقروئة الأذية إن شاء الله هتخرج السلام عليكم